Forum

Sommerbeskæring eller vente til vinter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 15.59

Vi har ingen hæk mod den ene naboside men forskellige buske, som har stået der så længe at de kunne gro sammen som hæk.
Det er liguster grøn og brogetbladet, spiræa, fjeldribs, Ribes, forsythia, surrøn og hortensia.
Jeg plejer at klippe ned eller i facon hvert 2. År, afhængig af tilvæksten og buskens art.
Buskene står 2,5 m fra huset mod øst og langs de sidste 20 m, lige bag vore buske har naboen en række hasseltræer, som bliver klippet ned, når vi beder om det.
Jeg ville gøre det nu, men overvejer at vente til vinteren og klippe meget langt ned, så der er mindre klipperi de kommende år.
Hjælp mig i min beslutning - tak.
Klipper vi lidt ned nu er der “mad” til kværn og brundække.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juli 2019 kl. 20.07

Fordelen ved at gøre det nu er, at du ķan hvor tæt rækken er. Mon ikke det har betydning, når den nu danner skel.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juli 2019 kl. 20.08

... kan se ... ved ikke, hvorfor den lavede rod i det.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juli 2019 kl. 23.26

Tak for svaret. Fordi buskene står ret tætte på huset gør det kke noget at de ikke danner et tæt hegn. Jeg vil gene have det lidt luftigt og naboen og vi er ligeglade. Ved Nedklipning senere på året Ville jeg nok klippe ned til 20-30 cm over jorden og fjerne de ældste grene, enkelte er dog opstammede, så de må blive som de er. Formålet med at vente og klippe langt ned skulle være at jeg slap helt for nedskæring og klipning i en del år fremover. Klipper jeg kun ned til gammelt træ, er det klipning hvert år.
Jeg er i syv sind.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2019 kl. 16.29

Jeg havde håbet på flere god råd, så her kommer et billede af den halve strækning af bedet langs huset. Som det fremgår, er beplantningen for høj, fordi den er tæt på huset. Egentlig bør vi vel holde den i hækhøjde. Der hvor naboens (huset er udlejet) grund og skel er, er der efterhånden meget højt bambus, som vælter over mod os , og andet blandet grønt i 3 m højde, så det hele er ved at være ret kompakt.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 10.02

Et par billeder med et nedklippet buskads. Spørgsmålet er stadigvæk: klippe nu eller senere på året?
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2019 kl. 10.04

Og oppefra og ned. Bunddækket her er efeu, som desværre tørrede væk sidste sommer. Jeg er i gang med at reetablere et bunddække her.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Sommerbeskæring eller vente til vinter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sommerbeskæring eller vente til vinter?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider