Forum

Vandingsautomatik.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 21.27

Tørken nærmer sig og jeg overvejer en vandingsautomatik til staude, rosen og andre bede der kan bruges i perioder jeg ikke er hjemme.
Gardena her én Gardena MasterControl som der kan kobles fugtighedscensor til.
Det lyder rigtig smart og ser tilsvarende ud.
Men er der nogen som har erfaring med denne (el. anden vandingsautomatik til haven. Ikke drivhuset hvor jeg har et velfungerende vandlet system).

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2019 kl. 22.07

Hej Villy
Er det en anordning du altid vil have koblet op, eller er det bare til ferie formål?
Jeg har på et tidspunkt også overvejet sådan en vandstyringsfidus, men tænker så også at det for langfingrede giver et fingerpeg om at man ikke er hjemme i længere tid.
Ingeborg
Ps. Jeg kunne nu godt tænke mig at se sådan et system i praksis.

2 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juli 2019 kl. 22.29

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 22.59

@Ingeborg.
I første omgang tænkte jeg på de korte og lange ferier.
På den anden side, skal det være en fast installation med nedgravede forsyningsslanger og siveslanger i bedene.
Så måske kommer jeg til at bruge automatiken fast når nu der er fugtighedsmåler.
Men det bliver jo så en anden måde at opleve haven på.
Der er noget særligt ved at gå og vande om aftenen.
M.h.t. banditter kan de ikke se opsætningen fra vejen og nok heller ikke siveslangerne. De tager nok heller ikke et automatisk vandingsanlæg som indikator for om folk er hjemme.
Idag automatiseres havearbejdet jo også med robotklippere og automatiske gardiner i drivhuse og hvad ved jeg.

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 23.07

F. Christensen.
Nææ. Billigt er Gardena ikke og ikke altid lige godt. Jeg købte 5 Gardena Classic Rengøringsdyser da jeg havde køkkenhave. De er elendige fordi de spreder strålen/tågen meget, meget uens.
Jeg regner med at komme af med et par tusind for automatisk vanding.
Men virker det upåklageligt, er jeg ret sikker på jeg hopper med på vognen.
Problemet er så, som Ingeborg også efterlyser, at høre fra nogen der har praktisk erfaring med det.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 23.15

@F. Christensen.
Det er også lidt bekymrende at se så mange udgåede vandingsautomatikker som der vises på Gardenas hjemmeside (men prisværdigt at de viser dem).

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 23.16

@F. Christensen.
... men jeg slipper nok ikke med et par tusind hvis det bliver aktuelt.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juli 2019 kl. 23.17

Nu ville jeg ikke komme ret langt med de få tilslutningsmuligheder for slanger der er i sådan et system.
Det vil nok også være for bøvlet. Jeg har satset på tørketålende planter i mine krukker, som alle er på kraftige undersatser med transporthjul. Jeg kan trille dem i skygge eller regn .... og endelig slå et par parasoller op over dem.
Hvad vil du vande Villy?
Ingeborg

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. juli 2019 kl. 23.21

@Ingeborg.
Nye frugttræer/frugttræer i krukker, stauder, rosenbede (krukker der er samlet hvis jeg er væk et stykke tid). Men det bliver godt nok dyrt med fittings.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 0.17

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 8.02

@F. Christensen..
Rigtigt!
Det må kunne gøres som på vaskemaskiner, opvaskemaskiner m.v.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 8.51

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 9.06

@F.Christensen.
Du har ganske ret i, at det virker som Gardenas produkter bliver skøre af solen. Bakelit agtige ender de med at blive, når de ligger frit i solen.
Det er ikke min oplevelse, at der er den store forskel på Hozelook og Gardena. Jeg har ikke prøvet Kärcher.
Men vil se på mærket næste gang jeg kommer i et byggemarked hvor de har produktet.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 9.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 11.30

@F. Christensen.
Virker den effektivt?

15 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 11.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 11.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. juli 2019 kl. 12.47

Hvis livet i haven er en vigtig hobby, så drager man selvfølgelig ikke på ferie i vækstperioden. :-)
Det ville jo minde om en fodboldfan eller en fodboldspiller, som midt under en vigtig landskamp forlader stadion for at spille Tetris på sin Iphone. ;-)

Jeg forstår dog godt et ønske om vandings automatisering, og jeg har også arbejdet med det til vanding med vandkanoner.
Min oplevelse er, at det svageste punkt er ventilen. Enten skal vandet være meget rent, eller det skal igennem et meget fint filter, hvis magnetventilen skal fungere pålideligt.
Jeg endte med selv at bygge en kugleventil drevet af en kabelfri boremaskine, og den fungerede da også fint nok til natvanding. Men til dyrt byvand og en have, som uden opsyn kan tørre hurtigt ud, vil jeg heller ikke regne den for tilstrækkelig pålidelig.
Hvis jeg skulle købe et sæt, så ville mit fokus især være på ventilen, og hvor nem og billig den er at vedligeholde og reparere.
Men som helhed ser det dyrt ud. Man kan købe en del lagerplads til regnvand for de penge.

Cisternen i et wc er en god automatventil. Men skal det ventil princip benyttes, så bliver det jo nok et drypvandingsanlæg.

@F. Christensen

Nu bruger du jo ikke byvand. Men hvis du har byvandstryk på hele tiden, så bør du nok skifte over til noget bedre end haveslange.

18 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. juli 2019 kl. 14.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 18.15

@Jakob B.
Jeg er ikke så meget havemenneske, at jeg afstår fra opleve verden udenfor matriklen.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2019 kl. 22.15

@Villy N.
Hørt! Jeg har ladet mig tyrannisere af haven og vandingsproblemer i mange år. Det er desværre sådan at jeg ikke har nogen til at vande. Det har jeg lavet om på, så krukker køres i skygge eller garage efter at være blevet gennemvandet. Antal krukker er halveret og beplantet med tørketålende planter. Skulle de ikke klare mosten, er gartnerne parate med et nyt hold blomster efter ferien. Det er for mit vedkommende billigere end at investere i vandingsanlæg...... endelig er jeg slet ikke til ferie når det er varmt, men foretrækker september og oktober, hvor det er lige meget om nogle krukkeblomster ikke klarer mosten og vejret er dansk, køligt, blæsende og friskt. Vi er aldrig rejst sydpå, Men foretrækker sørejser til de nordlige breddegrader.
Ingeborg

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 22.28

@Ingeborg.
Nu går min sommertur også altid nordpå. Op til Sarek, Kautokaino, Abisko og lignende myggebefængte klamme kolde blæsende områder.
Med mindre solen skinner fra en skyfri himmel.
Og det gør den som regel :)

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. juli 2019 kl. 22.32

Vores tur går med skib til Thorshavn og Seydisfjördur på Island og videre på Island. Her kan man opleve de 4 årstider på samme dag. Nu må jeg lige en tur på Google Earth for at bestemme dine rejsemål. God tur, hvis det er snart:-)
Ingeborg

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 23.34

@Ingeborg.
Tja... i år bliver det nok Abisko. Lidt hotel og lidt telt (forhåbentlig).
Jeg er kommet i alderen, hvor komfortzonen er indsnævret og det ikke længere ses som en udfordring når det regner, blæser og er hamrende koldt :)

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2019 kl. 23.41

@Ingeborg.
Jeg skulle have været på Island for mange år siden. Men det blev desværre aldrig til noget.
Idag er der for stort turisttryk over det hele, til jeg har lyst til besøge øen.
Men det er en fantastisk geologi.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juli 2019 kl. 7.16

Turisttrykket på Island er blevet mærkbart større, bare fra 2014 til 2018 er der sket en eksplosion. Vi har været der i begyndelsen af maj måned begge gange- også af hensyn til havepasning herhjemme :-). Hvor der i 2014 var 1-2 turistbusser som gjorde stop ved seværdighederne, var der 10-12 busser i 2018. Så går der ged i det og det sjove og unikke er væk.
Ingeborg

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2019 kl. 7.34

@Ingeborg.
Det er også det, som jeg har fået fortalt og du kan så være glad for du oplevede øen inden kaos opstod.
Men det er sådan mange steder. På Bornholm er det ikke længere kun tysk som der tales. Men Russisk og Polsk og på kysten i Norge Kinesisk.
Irriterende men en naturlig udvikling når der gennem de seneste par årtier er dukket 6- 800 millioner flere frem i den globale middelklasse.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2019 kl. 7.49

@Jakob B.
For mit vedkommende var køkkenhaven ikke en hobby. Som jeg har skrevet til dig før er bæredygtighed ingen hobby men et vilkår.
Et andet vilkår er penge og penge og bæredygtighed er som sagt ikke altid en forenelig størrelse.
Så længe kommerciel fødevarer produktion subsidieres og den personlige fødevarerproduktion pålægges afgifter hænger tingene ikke sammen.
På det område har Danmark bevæget sig væk fra bæredygtighed og gør det forsat i stigende grad.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. juli 2019 kl. 9.30

@Willy N

Ok, jeg vidste ikke, at din have er erhverv.

Men økologisk bæredygtighed er et ideal, som nogle kæmper med næb og klør for at opnå gennem deres livsstil, og det lykkes aldrig 100%. De kommer kun tæt på.
Hvad disse mennesker tænker om folk, som i afslappet stil gentagende gange belærer andre om, at bæredygtighed blot er et vilkår, kan du evt. selv prøve at gætte på. :-)

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2019 kl. 11.23

@Jakob B.
Det kan jeg ikke gætte.
Kommer du med et hint?
(og hvordan læser du køkkenhaven er mit erhverv i det jeg har skrevet?)

Nyt svar til emnet »Vandingsautomatik.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vandingsautomatik.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider