Forum

Frøhøstnings kalender

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 28. juli 2019 kl. 20.50

Nogen der kender en oversigt over hvornår forskellige blomster er klar til frøhøst?
Her tænker jeg især vilde planter.

Jeg er godt klar over, at der er mange faktorer inde over hvornår en plantes frø er modne,
både geografi, mikro klimaer og lokale plante varianter. men jeg savner stadig en oversigt jeg kan gå ud fra.
Det er er værre mas at holde øje med vilde planter her og der i flere uger før jeg kan høste.

Jeg er selv begyndt at skrive frøhøst ind i dette skema,
docs.google.com/spreadsheets/d/1QIqy_H11k5CBek3esv8YdSn-CyHgr68hQm6qOI6igxA/edit?usp=sharing
så jeg ved hvilken planter jeg kan sanke fra

Mvh. Nicholas

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juli 2019 kl. 17.54

Det er min erfaring, at vilde blomster blomstrer over en lang periode, men det har du jo allerede opdaget if. dit skema. Frøhøst bliver tilsvarende spredt.
Hvad forstår du ved "spiseærter"?
Jeg tager frø af ærter i haven fra juni til november. Men det er ret mange lige nu.
Høsten afhænger af sort, og såtidspunkt.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 29. juli 2019 kl. 19.03

Ja frøhøsten bliver spredt over et stort stykke tid, har lige opdaget de første mussevikke er klar til høst, mens der stadig er blomster på.
Med skemaet kan jeg til næste år, gå og spotte mussevikke ved denne tid og køre ind til siden for at høste frø, i stedet for at stoppe en gang om ugen og tjekke.

Har også opdaget alm. torskemund et nyt sted, den kikker jeg først igen til Oktober-November, da jeg ved frøene først er modne der.

spise ærter er egentlig bare dem fra min køkkenhave, kan se mine i år slet ikke er klar på samme tidspunkt. de burde ikke være i skemaet, da de ikke er selvsået og de bliver lagt i jorden på forskelligere tidpunkter alt efter hvem man er.

Radise er vildtgroende haveplanter der er her i mit område

Nyt svar til emnet »Frøhøstnings kalender«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Frøhøstnings kalender

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider