Forum

Hvilke planter er 70’er planter og YT?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 8.28

Da jeg roste mine Spiræa Anthony Waterer i et indlæg svarede Anne Marie Lønbæk (planteskoleejer) at hun havde smidt sine planter ud, fordi de var usælgelige planter, moderne i 70’erne.

Jeg forstår at kirkegårdstræer Tax, Thuja, Hønseben og andre stedsegrønne, som bliver kæmpestore og grimme som store, når de ikke holdes nede, er mindre populære i dag, men at en køn blomstrende busk og hækplante som Anthony Waterer kan gå hen og blive YT, forstår jeg ikke helt.

Hvilke planter, buske og træer er så IN i dag? Jeg mener i en have, som består af andet en fliser, skærver og anden fast belægning?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. august 2019 kl. 18.49

Det er salvier. De indgik i ALT på CPH Garden. Og også sankt hans urt i mange farver.

Og ja, ellers er det granitskærver og komposithegn, der sætter sig på trenden...

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. august 2019 kl. 19.38

Tak for svaret, salvier er jeg med på i flere farver og sorter og har altid haft dem, lige fra Salvia Friesland til Salvia Nemorosa, som jeg lige har sået af egen avl, selvom stiklinger er nemmere, Sct Hansurt er også blevet et hit hos mig, fordi de ikke skal vandes så meget og er smukke året rundt.
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 5. august 2019 kl. 22.18

Så er du jo med på moden, Ingeborg.

På busk-siden kunne jeg forestille mig, at sådan noget som viburnum-familien er populær. Og kornellerne.

Forsythia er nok også gået lidt af mode, lige så er birk.
Sølvpil er blevet meget populær som vejtræ.
Laurbærkirsebær er også populær, men den er jeg nu ikke vild med.
Hortensia er også populære i krukker.

Nyt svar til emnet »Hvilke planter er 70’er planter og YT?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke planter er 70’er planter og YT?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider