Forum

Hvordan var høsten af frugt i år.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2019 kl. 22.58

Mit gamle kirsebærtræ bugnede af frugter, lige indtil der kom en stor flok stære, så var det slut. Vi fik højst 30 selv.
2 rækker 2 års overdækkede jordbær a 4m. gav ikke meget i år, Sorten var Malvina, sidste år smagte de hammer godt, bare ikke i år.
Opal blommer var der masser af på østsiden af træet, blomsterne mod vest fik nok for meget kulde.
2 store ribsbuske gav rigeligt, også til fuglene.
Røde stikkelsbær i masse vis.
3 blåbærbuske giver rigtigt godt i år.
2 buske med Solstik (krydsning af solbær og stikkelsbær) gav rigtigt godt. Dejlig mild smag - kan anbefales.
Mit store bornholmer figentræ skuffer fælt i år med ganske få figner.
Mine udendørs tomatplanter blev en måned forsinket. Fik købt en elendig så jord.
Men hvor har det hele groet i år, selv Fairy roserne er blevet enorme.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. august 2019 kl. 9.38

Jeg er ganske godt tilfreds!

Jeg havde ca. 30 jordbærplanter (1., 2. og 3.-årsplanter), og de gav ca. 15 kg jordbær, hvoraf mange var kolossalt store. Jeg har aldrig set så store jordbær.

Jeg plukkede masser af stikkelsbær og solbær. Og jeg vil tro, at jeg får 4 kilo blåbær fra to buske. Og nu er efterårshindbærrene så småt i gang med at modnes, og brombærbusken bugner med bær.

Derimod fik heller ikke jeg nogen moreller (sødkirsebær). Jeg vil tro, at der var frost, da de blomstrede. Der var kun få bær, og dem åd fuglene mens de var grønne, for jeg orkede ikke at sætte net over træet for så få bærs skyld.

Jeg har ingen ribsbuske. Dér satte jeg grænsen, selv om jeg elsker ribs. For jeg indså jo efterhånden, at både jordbær, blåbær, kirsebær og desuden vindruer (!) skal beskyttes med net, og det er altså kolossalt bøvlet, når man skal sikre sig, at fuglene ikke får fødderne viklet ind i nettet. Jeg spænder nettene ud over stativer, sådan at de sidder stramt.

Jeg vil tro, at jeg pillede 2000 opal-blommer af træet, mens de var små og grønne. Det har betydet, at blommerne blev store og velsmagende, og alligevel har der været flere spandfulde.

Mine to æbletræer bugner også med frugt, selv om jeg har pillet mange æbler af, fordi de sad for tæt. Det ene er et rød ananas-træ. Den type æbler er meget velsmagende, men de bliver hurtigt melede. I dette blæsevejr falder der mange ned. Jeg skærer dem i både og ovnbager dem. Det giver en meget velsmagende dessert (kan fryses).

Også mine to hasselbuske, de tre vinranker og figentræet bugner med frugt. Desværre var første høst af figner væk (fugle?), og den næste høst når nok ikke at blive moden.

En god portionsanrettet dessert:

På tallerkener lægger du en lille bunke friske blåbær, en lille bunke friske hindbær og en lille bunke ovnbagte æblebåde, der er lavet af et velsmagende æble, f.eks. rød ananas. Du skal ikke tage skrællen af, for den smager godt og giver lidt struktur. Ovnbag i en bradepande ved 200 grader (ca. 15-20 minutter for modne rød ananas og lidt længere for dem, der er faldet ned i blæsevejret og endnu er umodne).

Hertil gives en skål creme, der er lavet af flødeskum af 1½ dl piskefløde, blandet forsigtigt op med 1½ dl cremefraiche og 1 spskf. flormelis og korn af 1 stang vanilje.

Gæsterne fik desuden en skål med hakkede mandler til at drysse oven på herligheden. Velbekomme!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 15. august 2019 kl. 10.48

Doris ring lige næste gang den dessert er klar.
Hvad er navnet på dine jordbær, for mine Malvina smagte som de spanske, om vinteren.
Jeg har en gang oplevet at en solsort sad oppe på nettet over jordbærrene, og hoppede op og ned. Når den var nede, tog den lige en bid af et bær. Et år havde jeg lavet et stort fugleskræmsel af en masonitplade, som kunne dreje rundt, over jordbærrene. Den holdt solsortene væk et par dage. Så sad der en fugl på toppen af pladen og drejede med rundt i vinden.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. august 2019 kl. 11.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 15. august 2019 kl. 15.49

Hej Mogens E.

Jeg kender desværre ikke navnet på jordbærsorten, for det var nogle planter, jeg fik af min havenabo, som havde overtaget sin have, uden at få at vide, hvilken sort der var tale om. Men de smager altså supergodt!

Jeg har også erfaringer med solsortenes opfindsomhed. Det er bl.a. derfor, at jeg med stort besvær hvert år stiller stativer op, som jeg kan spæde nettene stramt hen over. Mine jordbærstativer er 45 cm høje. Ingen solsort kan hoppe på nettet, så det kommer ned i højde med bærrene!

Den første sommer jeg havde mit morel-træ, havde jeg bare smidt et grønt net løst hen over det lille træ. Den gik ikke! Fra mit vindue i kolonihavehuset kunne jeg sidde og se, at solsorten hang i benene med hovedet nedad og svingede frem og tilbage. Og hver gang, den ramte et bær, tog den et bid. Du tror mig nok ikke, men jeg vil påstå, at en solsort kan grine triumferende!!!

I øvrigt kan solsorten også give udtryk for sin utilfredshed, som den gjorde, da jeg satte stativer rundt om blåbærbuskene og satte net over for et par uger siden. Den sad på naboens tag og skræppede voldsomt.

Med hensyn til desserten, må du selv i gang med at kokkerere ;-)

M.v.h.

Doris Møller

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2019 kl. 0.42

Jeg har smidt nogle blommer og ferskner ud, da de altså meget hurtigt blev dårlige.
Men admiralsommerfuglene og diverse fluer elsker dem.

Ellers så er min Conference pærer ikke modne endnu. Sidste år var der altfor mange- så de blev dårlige. Jeg fik dog lavet pæresaft. Men...

Mvh
Tine

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. august 2019 kl. 8.50

Normalt udbytte af ribs, solbær og figner.
Flere blåbær.
Ingen blommer.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2019 kl. 11.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 17. august 2019 kl. 16.03

Bier som gnasker halvrådne blommer i sig, bliver fulde og aggressive.
Men det er ikke kun dyrerigets mindste, der bliver berusede. Også store pattedyr som elge og hjorte drikker sig fulde. Ofte sker det dog ved et uheld, når de firebenede dyr forvilder sig ind i en frugthave med gærede æbler i nærheden.
I Sverige er det ikke unormalt at støde på berusede elge, som har fået et overgæret æble eller to for meget.
Det er endda sket, at de fulde elge har forvildet sig ind på skoler og skobutikker for at sove rusen ud.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. august 2019 kl. 17.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2019 kl. 13.08

@Mogens E,
Hej... mine The Fairy roser har blomstret enormt i år, men nu kommer bagsiden af medaljen: mange grimme afblomstrede roser, som jeg ikke kunne holde ud at se på og har beskåret roserne ret kraftigt. Normalt beskærer jeg dem ikke ret meget i foråret, men nu får de en god bid taget af og så må jeg se om der skal mere af til forår,
Hvad gør du og andre?
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2019 kl. 13.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2019 kl. 13.27

Så har du vist ingen The Fairy roser. De er selvrensende, men så enorme mængder visne blomster er ikke noget kønt syn lige ved indgangen. Når der ikke er så mange blomster som i år, er nye udsprungne roser i overtal og de visne ses ikke.
Ingeborg

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. august 2019 kl. 14.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. august 2019 kl. 13.27

Jeg synes ikke at betegnelsen bunddækkeroser er rigtig, for The Pink Fairy og dens familie i rosa (ser forvasket ud) og i rød ( hurtigt afblomstret) kan blive ret høje - op til 1,50-2 m. De er ret tætte, så man kan med den store blomsterrigdom godt sige at de dækker bunden.
Årets meget yppige blomstring gør så også det at man har lige så mange visne brune blomster, som ikke pynter. Derfor beskærer jeg nu.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. august 2019 kl. 17.34

Det er lidt af et sørgeligt syn med alle de visne blomster på The Fairy. De lyserøde planter har tabt det hele, men de mørkerøde har en del blomster endnu. Ved næste kraftige blæsevejr falder de sidste visne af. Jeg klipper først hårdt ned til foråret.
Normalt holder blomsterne næsten lige til frosten, så 2 år i træk med tørke er hård kost.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 25. august 2019 kl. 16.18

Sådan nærmest middelmådig. Fuglene tog som sædvanlig de ribs hønsene ikke havde taget. Hønsene fandt ud af at hoppe op på en kompostbeholder og herfra kunne de nå en stor del inden de blev modne. Halvdelen af solbærbuskene fik vist en snert frost - gav i hvert fald stort set intet. Brombær under middel. Efterårshindbær på vej.Vardeæblerne står samme sted som solbærrene -næsten - bærer kun på ca halvdelen af kronen. Blommerne - ved ikke hvor de forsvandt hen. Blåbærrene var et hit hos solsortene i år - dem plejer vi at have i fred. Sygdom i stikkelsbærrene til glæde for hønsene. Kvædefrugterne meget små og få.

Til gengæld fik vi jordbær for første gang i mange år. Tror det er lykkes katten at fange mosegrisen. Discovery æblerne er fine og store og lækre. Tomater og vindruer fine. Grøntsagshøsten ser ud til at blive rigtig god.

- og Fairy roserne er blevet studset for de visne blomster og afblomstrede grene. Så er der lys og luft til de nye knopper. Gør det hvert år og de er utrolig hårdføre så de overlever fint.

Nyt svar til emnet »Hvordan var høsten af frugt i år.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan var høsten af frugt i år.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider