Forum

Pleje og pasning af køkkenhave.

Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2019 kl. 1.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 18. august 2019 kl. 8.07

Jeg har altid brugt skuffejern, og lader bare krudtet ligge og visne. Er jeg i hopla river jeg det sammen og smider det i skraldespanden, hvor det formulder til offentlig genbrugsjord.
Min nabo dyrker mælkebøtter, så om foråret har jeg travlt med mælkebøttejernet. Snerler har fanden skabt i vrede.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. august 2019 kl. 8.27

Det er tåbeligt at fjerne uskadeligt ukrudt fra sin ejendom. Det skal komposteres, enten i dyrkningsbedet eller i kompostbunken/-beholderen.
Det kan også flyttes direkte til et af de andre bede, men da skal man være opmærksom på sædskiftet.
Sort jord er ikke gavnligt for planterne og livet i jorden, og pænt synes jeg heller ikke, at det ser ud.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. august 2019 kl. 8.39

Jeg fjerner ukrudtet, men bagefter lægger jeg et lag af enten afklippet græs, lavendelafklip eller hækafklip mellem rækkerne og under frugttræerne for at mindske fordampningen.

Jeg tror, at det er svært for mange at acceptere ”uorden”, fordi vi er vokset op med, at sort jord mellem rækkerne i køkkenhaven er god haveskik, og ukrudt, der ikke er revet sammen, tæller negativt på samme måde som upudsede sko eller upudsede cykler – i hvert fald for den ældre generation.

Jeg kan mærke, at jeg skal overvinde mig selv, før jeg lægger mit hækafklip ud, for det bliver jo brunt og kedeligt at se på. Men den ubehagelige fornemmelse ved den bare, sorte jord, der ligger ubeskyttet hen under den hårde sol, er værre!

Kolonihaveforeningerne uddeler hvert år præmier til folk for velpassede haver. Traditionelt har ærespræmien altid været givet til den ”gammeldags” orden. Men også de, der står for bedømmelsen af haver, må jo ændre sig. Jeg er spændt på, hvordan det kommer til at ske.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. august 2019 kl. 8.59

Vi har ingen egetlig køkkenhave, men et par småbede jeg gerne vil undgå bliver overtaget af skvalder kål og sberler. Det ukrudt jeg luger herfra, smider jeg på græsplænen, hvor det jo så bliver klippet til ukendelighed.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2019 kl. 11.33

Jeg hakker det om og lader det ligge til regnormene hvis jeg når det "rettidigt" inden ukrudtet sætter frø. Ellers ryger det på komposten til varmkompostering.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2019 kl. 22.46

Det er kun mit fortov der bliver hakket og revet og så længe der ikke er frøukrudt kommer det på komposten. Mine bede har alle bunddække, men langs kanterne kan der komme ukrudt som vortemælk og fuglegræs og alm græs. Der håndluger jeg og afhængig af ukrudtets frømodning lægger jeg det i en spand vand, hvor det forrådner og bliver hældt på komposten.
Nu er jeg jo opvokset syd for grænsen,og “Ordnung muss sein” kan jeg ikke sige mig fri for..... men så skulle i have set min søsters og hendes naboers haver :-). Nogle af dem var så skøre at de gav haven en tur med sprinkleren så jorden kunne se flot sort ud, når der kom gæster ! Så tosset er jeg dog ikke!
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. august 2019 kl. 0.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2019 kl. 8.46

I 2012 deltog jeg for sjov i en havekonkurrence i et blad og vandt 2, præmien,:-)
Jeg synes bestemt ikke at min have kan måle sig med andre mere pompøse og kunstneriske haver med sjældne planter osv, Det var på funktionaliteten jeg vandt og gevinsten blev faktisk større. Jeg fik en masse små sandsten, et trappetrin og to meget store sandstenskrukker som præmie efter eget valg.
www.idenyt.dk/haven/blomsterhaven/danmarks-smukkeste-have---se-vinderen-her/
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Pleje og pasning af køkkenhave.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Pleje og pasning af køkkenhave.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider