Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2019 kl. 10.28
Jeg har gravet en lidt større Kemes plante op og smidtden på komposten. Nu finder jeg flere mindre planter og da det jo i grunden er en smuk plante kunne jeg tænke mig at plante den et passende sted. Da jeg hidtil altid har gravet uønskede Kermes op, vil jeg gerne vide om nogen har erfaringer med ligefrem at dyrke den som prydplante. Den kan jo blive imponerende stor.
Ingeborg
Ps. Jeg har læst Karna Majs artikel om Kermes bær og det der afskrækker mig nu er at fuglenes klatter farver rigtig meget og at frøene spredes rundt omkring også hos naboer. Min tørresnor er i nærheden af det udvalgte plantested.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 25. august 2019 kl. 21.57
Jeg har Kermesbær rundt omkring i haven - alle selvsåede. Det er en taknemmelig prydplante med både en flot vækst, kønne blomster og bær. Men! - der følger et vist arbejde med når man har dem i haven. De spreder sig via frø, og dukker op alle de steder hvor fuglene sidder og klatter. Hvis man opdag dem som helt unge er de ligetil at hive op, men de udvikler hurtigt en kraftig rødbedelignende pælerod/rodknold, der gør dem bøvlede at få bugt med hvis de står et uønsket sted.
Jeg har ikke bemærket at fugleklatterne skulle farve specielt meget på grund af bærrene.
/Sofus
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. august 2019 kl. 22.18
Tak for svaret . Plantens blomster er jo også flotte. Hvis jeg er bange for at fugleklatterne sviner er det fordi jeg har mange teaktræsbænke i haven + tørresnor, så mørkviolette fugleklatter, som ikke er nemme at fjerne, står ikke på ønskelisten. Måske vil det være en god ide at fjerne bærrene før de modner. De er jo vildt skønne, men giftige.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 26. august 2019 kl. 7.28
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2019 kl. 7.37
Det har du desværre ret i og derfor er jeg lidt ræd for kermesbærklatter oveni. Jeg gør hvad jeg kan for at fjerne de alt for mange ligusterbær. Jeg synes at der har været vildt mange blomster og bær på liguster de sidste år. Det er enten klimaet eller at mange hække nu har nået en høj alder. Jeg tror også at de tager noget af væksten.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 26. august 2019 kl. 8.47
Så er det da lettere med et plast overtræk til havemøblerne, når de ikke er i brug. Du får aldrig fjernet alle naboernes bær.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. august 2019 kl. 9.02
Tak for svaret , men jeg har lige kasseret nogle plastovertræk, som ikke var uv bestandige. Desuden gider vi ikke bøvle med betræk på havens bænke. Det har vi også prøvet og synes at det er rigeligt, at vi er nødt til at lægge betræk på møblerne på den overdækkede terrasse på grund af nabokatte.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.