Forum

Hæk fjernet – forslag til træ ønskes

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2019 kl. 22.55

Jeg er til stadighed ved at forsøge at minimere arbejdet i haven. I dag ville jeg beskære en hæk, som ikke har nogen egentlig funktion længere. (Den adskilte børnenes legehus i sin tid). Ligusterhækken var nok 40 år gl. og en del af de ældste stammer var døde. Planen var at den skulle skæres helt ned - indtil jeg kom i tanker om at fjerne den helt. Det letter græsslåningen og kantstikningen. Med møje fik jeg gamle kone gravet de tykke rødder op. Græsplænen havde en facon som gjorde at det var nødvendigt med en lille bue. Ikke så dårligt, men jeg vil gerne plante et lidt højere træ, busk, rose og mangler lidt inspiration. Bunddækket skal være stedsegrønt.

Glad var jeg, da jeg havde nivelleret det lille stykke og sået græs - indtil 24 timer senere, hvor naboernes katte havde været i gang med at splitte nysåningen ad. Derfor ser der nu sådan ud på billedet.

Prydtræ eller nyttetræ? Stedet får både lys og skygge og vender mod vest.
Ingeborg

1 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. august 2019 kl. 23.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. august 2019 kl. 23.39

Tak for svaret. Vi har fået fjernet en stor ædelgran som stod bag i det bed. Det gav alt for megen skygge på min tørreplads. Jeg har ladt 2 meter af træet stå og vil gerne have noget til at vokse op af det. Har sat en New Dawn rose i år, men den er malplaceret og må måske erstattes af noget andet klatrende.
Omorika graner er derfor ikke løsningen. Jeg synes også bedst om disse flotte graner i en "trekant" med 3 stk. Det har vi haft i forhaven engang for længe siden.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. august 2019 kl. 0.16

På det første billede kan man inde i bedet se resterne af en enkelt af ligusterplanterne. Jeg havde ikke kræfter til at grave den op og håber at de nye skud efterhånden kan klippes til en søjleform.

Liguster er ikke det værste man har, for efter buksbomdøden har jeg erstattet buksbomkuglerne med ligusterkugler og kegler. For mange år siden lavede jeg en del opstammede ligusterkugler, dem har jeg endnu.
Ingeborg

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2019 kl. 14.26

Jeg faldt i dag over nogle 60 cm store Hydrangea paniculata og købte 2, men har fortrudt og skynder mig at købe flere. De er fantastiske til en 20’er stykket. Så nu opgiver jeg at formere dem selv. De vil passe så flot på dette sted + et par andre.
Jeg har næsten dårlig samvittighed over at de ikke koster mere.
Ingeborg.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2019 kl. 14.29

Tæt på. Jeg valgte med vilje ingen planter med meget udsprungne blomster.
Ingeborg

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. august 2019 kl. 14.37

Jeg har allerede en PANICULATA i et bed, men den er af en type, der gerne vil være med grene, der lægger sig ned. I år har jeg afværget det en hel del ved at jeg straks ved beskæringen i foråret har sat et “Korset” Af kyllingetråd omkring. Det kan svagt anes på billedet. Modsat andre Hortensier skal/kan denne type klippes helt tilbage klippes tilbage i foråret, idet den ligesom Hortensia Anna Belle får blomster på de nyeste skud.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hæk fjernet – forslag til træ ønskes«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hæk fjernet – forslag til træ ønskes

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider