Forum

Hvilken svamp er dette?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 7. september 2019 kl. 13.55

Min 3 årig søn ville SÅ gerne ud og finde svampe i skoven. Vi har aldrig prøvet det før. Jeg er ret nervøs for at vi kommer til at spise giftige svampe, så derfor vil jeg gerne være 100 % sikker på at vi må spise den - er der en der kan fortælle mig hvilken svamp vi har fundet og om vi må spise den?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 7. september 2019 kl. 13.56

INFO: "Stammen" er hul

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. september 2019 kl. 14.36

Det er godt du spørger, men jeg er altså nødt til at sige at du bliver nødt til at tage sagen endnu mere alvorligt. Man kan ikke bare plukke nogle tilfældige svampe og tro at de sandsynligvis kan spises.

Der findes en håndfuld gode spisesvampe, vel omtrent ligeså mange som er rigtigt farlige og så er der en stor mellemgruppe som ikke er værd at samle fordi de giver mild forgiftning, smager dårligt eller simpelthen er for svære at identificere med sikkerhed.

Lær først nogle gode , lette, svampe at kende og målrettet efter dem. Det kunne være kantareller, de bedste rørhatte (Karl Johan, Brunstokket rørhat og et par flere), pigsvamp og spiselig mælkehat.
Du skal også kende til forvekslingsmulighederne og til de aller giftigste svampe.

Det er en god ide at tage et kursus, men der findes også gode bøger. F.eks. Politikkens svampebog og Gyldendals svampebog.

Jeg kender ikke den på billedet, en vokshat art måske?, men det er i hverfald ikke en af de mest velkendte gode spisesvampe.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul H., 7. september 2019 kl. 20.04

Tak for dit input.

Jeg vi vil helt sikkert tage en svampebog med ud næste gang, og kun tage dem som vi ved vi kan spise.

Rigtig god aften :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. september 2019 kl. 22.21

Nybegyndertips: Start med rørhatte. De er nemme at kende. Satans rørhat er giftig (se billede i svampebogen).
Galderørhat ser appetitlig ud og kan forveksles, men den opdager man hurtigt, hvis den er kommet i retten; den smager meget metallisk, så ingen fare: Man spiser den ikke.
Ingen svampetur uden bog. Og kun de helt sikre høstes. Det er trods alt mere bekvemt at betale sig fra det i en butik end ende på hospitalet.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. september 2019 kl. 8.14

Nu har vi slet ikke den tradition for at samle og spise svampe som i for eksempel Tyskland, hvor der i svampetiden sidder kyndige folk og bedømmer folks høst inden de forlader området med høsten.
Jeg tør ikke engang spise champignon fra min egen have.
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2019 kl. 14.33

Det er lamelsvampe, så dem vil jeg være meget forsigtig med. Nogle lamelsvampe er spiselige (markchampignons fx, gror hvor der har gået får/hest), men mange er ikke. Fluesvampene kan forveksles med champignons- og de er meget (som i dødeligt) giftige.

Mange rørhatte er spiselige, eller smager bare dårligt- uden at være giftige, men der findes en art, der virker som antabus (tror det er ametyst rørhat?), så der skal man ikke røre/smage svampen, hvis man vil drikke vin til!

Indtil du er sikker: Så køb svampe i supermarkedet. Eller nøjs med kantareller og fx Carl Johan, de er nemme at kende og smager godt.
Støvbold er også spiselig- men før den "støver"- den ligner en hvid bold. (Op til str. fodbold).

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2019 kl. 16.44

Du kan også spørge inde på www.fugleognatur.dk
De hjælper gerne!

Jeg fik da bestemt nogle melede rørhatte der. (De er ej spiselige).

Vedlæg en lineal eller andet, der fortæller om størrelsesforholdet.

Dit svampebillede kunne let være "spids nøgenhat" psillocybinsvampe, som vist kun er for voksne! ;-D (Ah gas, de er mørkere i farven).

Mht
Tine

"Plukker i Skoven Du ukendte Svampe
Så lad blot Lillebror smage derpaa,
Dersom Han dør under Skrigen og Krampe
Så bør Du selv lade Svampene staa.

Og hvis der Ingenting sker med den Lille?
- Tjah så gik dén Portion Svampe til Spilde..."

Poeten
Fra "Barske Børnerim for viderekomne Voksne"

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Louise Johannsen, 10. september 2019 kl. 16.25

Hej Poul H.

Lån "Politikens visuelle svampebog", der efter min mening er den bedste begynderbog. Den har meget tydelige illustrationer, udpeger få og klare karakteristika ved hver svamp og fortæller også om forvekslingsmuligheder. Desuden fortæller den om gode spisesvampe:-) På den måde undgår man at plukke uinteressante eller ligefrem skadelige svampe.

Hvis du har mulighed for det, så tag bogen med på en svampetur, som er ledet af en svampekyndig person. På den måde lærer du rigtig meget grundlæggende på en sikker måde og vil kunne spise de svampe du finder første gang. Danmarks Naturfredningsforening tilbyder ture, så hvis du er medlem af foreningen, så tjek din lokalafdeling, der næsten helt sikkert har en tur her i september/oktober. Det er lige nu, der er højsæson:-)

Mvh. Marie Louise

Nyt svar til emnet »Hvilken svamp er dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken svamp er dette?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider