Forum

Hvordan bruger man timian?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 8.46

Hej- det lyder måske dumt, men selvom jeg er ret god til at lave mad, skal vi sige “almindelig” dansk mad, kan jeg dog finde på at eksperimentere. Jeg har både rosmarin, citrontimian (det andet bryder jeg mig ikke om), basilikum, persille og en speciel krydderbusk fra Nordatlanten. Sidstnævnte er lidt som aspargesgrønt og smager af persille og selleri. Men…… jeg har aldrig rigtig fundet ud af, hvordan man bruger timian. Plukker man de bittesmå blade af til salater og andre retter, hvor de skal indgå?
I nogle retter tager jeg stænglerne med og fjerner dem senere. Chili har jeg ALDRIG brugt/ prøvet. Hvordan gør i med timian?
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 8. september 2019 kl. 9.27

Jeg synes timian er dejligst om vinteren, hvor der ikke er så mange friske ting i haven. Jeg bruger der især i gryderetter og altid sammen men kantareller, som en lækker forret tilsat hvidløg, lime og jævnet med fløde.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 9.35

Tak for svaret. Det er nu mere hvordan man i praksis bruger timian med hensyn til at pille blade af etc.
Vi kommer slet ikke i nærheden af kantareller fordi vi bor på et usselt indkøbssted med kun een dagligvarebutik af den ringe slags, hvad angår grøntsager.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 8. september 2019 kl. 10.10

Hej Ingeborg
Timian i salater og dressinger, der piller jeg bladene af. Det gøres lettest, ikke altid let, ved at holde i toppen af kvisten og så køre to fingre op langs stilken nedefra.

I varme retter gør jeg nogle gange det samme. Men oftest og næsten altid i simreretter putter jeg stilkene hele i. Bladene løsner sig, når de udsættes for varne længe nok og stilkene kan så fiskes op.
Timian kan også indgå eller være eneste urt i en "bouquet garni" eller på godt dansk en suppevisk, det gør "fiskeriet" nemmere.

Timian er især godt sammen med løg og æbler eller svedsker.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 8. september 2019 kl. 14.13

Jeg laver en bouquet garni, dvs. jeg binder ubleget bomuldsgarn om timianen, gerne sammen med rosmarin og lægger det så i retten ( det smager rigtig godt med hvidløg og laurbærblade til f.eks. vildt). Så er stilkene lige til at hive op, bladene ryger af og giver smag. Jeg bryder mig ikke om timian i salater, jeg synes, at det har for stærk smag til det.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 16.43

Tak for svaret . Jeg kan KUN lide citrontimian. Det andet synes jeg også er for stærkt. jeg bruger timianblade i f. Eks. Kartoffelsalat, som hos os er lidt syrlig (tysk kartoffelsalat, som er anderledes end dansk og laves med melopbagning med løg , som røres med æggeblommer, eddike, sukker, salt og peber + krydderier).
Ingeborg

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. september 2019 kl. 21.31

men helt uundværligt, efter min mening, i gule ærter

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. september 2019 kl. 22.12

Frisk timian smager helt anderledes end den tørrede eller pulverisede, man køber; den er mildere og rundere, et rigtigt krydderi.
Det er ikke lækkert at tygge i stængler, så enten fjerner man dem, hvis timianen skal bruges som hel i retten, eller også lader man dem følge med, men fisker dem op før servering. Især er timian god, når den drysses over ovnstegte retter. Og den skal da ikke stå alene!
Som de andre "træagtige" (rosmarin, salvie) foretrækker jeg den i kogte eller stegte retter, så smagen frigøres og bliver rundere -går op i en højere enhed.
Den er for øvrigt alletiders i hjemmelavet kryddersalt sammen med andre krydderier (kun blade og grønne, bløde stængler).

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. september 2019 kl. 23.13

Tak for svarene. Nu læser jeg at man også bruger at blande rosmarin og timian i samme ret. Det har jeg også læst om i nogle opskrifter, hvor man også har brugt endnu flere krydderurter sammen. Giver det ikke en smagsforvirring? Rosmarin smager fint til lammekød med sin grannålesmag. Måske oplever vi ikke smagene af de forskellige urter ens. Jeg ved da også at man kan få en eventyrlig duft (parfume) ved at blande mange dufte. Er der nogen særlige urteblandinger, som gør noget godt for hinanden?
Ingeborg
.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. september 2019 kl. 7.22

I "Herbes de provence" indgår timian og romarin, sammen med flere andre urter som merian, lavendelblomster og sar og den blanding oplever jeg ikke som forvirrende, men som fantastisk. De forskellige smage supplerer og klæder hinanden.
Vi bruger blandingen i f.eks omeletter, i frikadeller -alle mulige varme retter.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 9. september 2019 kl. 13.18

Kryddersalt er en rigtig god måde at blande og opbevare krydderierne på. Man er selv here over, hvor stor del, der skal være salt, og det er nemt at anvende uden for sæsonen.

Min blanding (som kan variere efter "udbud"):
1 håndfuld basilikum
1 håndfuld GRÆSK oregano (den almindelige smager ikke af noget)
1 håndfuld timian
1 lille dusk salvie
en lille håndfuld merian
ca. 2 dl havsalt
Det hele blendes og tørres, (gerne på en bradepande i solen, men det er for sent nu, så en tørremaskine er alletiders. Ovnen kan bruges, hvis den kan stilles på meget lav temperatur). Blandingen er færdig, når den føles tør, når man smuldrer den med fingrene. Fyldes på glas.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. september 2019 kl. 13.58

I stedet for "bouqet garni" kommer jeg urter og hele peberkon i et kaffefilter, der så bindes for med bomuldsgarn. Det er nemt at fiske op- og man får smagen, men ikke løse ting. Som fx laurbærblade.

Hel peber skal koge meget længe, men når de er kogte giver de en interessant sanse oplevelse: De springer nærmest, når de tygges- men smager ikke stærkt. Det bruger jeg så mest i en gryderet, der på dansk kaldes "Amagergryde"- hos os hedder den Gliso (opr. Gi-san). Det er en meget adopteret gryderet med masser af grønt. Vistnok kinesisk.

Jeg lavede nylig tomatsalat med frisk basilikum og oregano. Manden min syntes, det var vildt godt. Men jeg er mere til tørrede urter.

Timian er godt til kartofler i ovn og Gule ærter. Men jeg foretrækker karry og sød paprika til kartofler- og jeg kan ikke lide ærterne. (Min mor tog altid suppe fra til mig- uden ærter :-) ).
Merian skulle også være godt til ærterne.

Når jeg koger kål kommer jeg 1 tsk Esdragon ved, det tager kållugten. Så dufter der af lakrids, men esdragon smager ikke af lakrids.

Derimod hører tomat og oregano sammen i gryderetter (pastasovs & pizza).

Mvh
Tine- der er en kræsenpind

Nyt svar til emnet »Hvordan bruger man timian?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvordan bruger man timian?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider