Forum

Planters følsomhed og hukommelse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. september 2019 kl. 13.32

Er der videnskabeligt belæg for at påstå, at planter kan føle og huske, eller er det mere en populær talemåde om noget, som man fornemmer, men ikke helt ved, hvordan hænger sammen.?

Jeg mener, at denne plante må være et godt eksempel:

Growing the Sensitive Plant (Mimosa pudica)
www.youtube.com/watch?v=Fl-3lpYXnYg

Vi har også nogle kødædende planter, som kan reagere ved berøring.

Har vi andre eksempler, store eller små.?

Hvor stopper videnskaben, og hvor bliver det til noget andet.?

Hvis man søger inspiration til at komme i tvivl og måske langt ud i tovene, så kan jeg evt. anbefale denne bog:
Planternes hemmelige liv
bibliotek.kk.dk/ting/object/870970-basis%3A00801658

Eksempel:
En lejlighed bliver plyndret og hærget og urtepotter væltet. Der er flere mistænkte, men politiet ved ikke, hvem det er.
Men så kommer der en "plantepsykolog" og monterer elektroniske følere på potteplanten, og de mistænkte fremvises enkeltvis for potteplanten.
Og da forbryderen, som væltede urtepotten, træder ind i lokalet, giver potteplanten et vildt og voldsomt udslag på måleudstyret.

Hvad mener havefolket mon om sådan en historie.? :-)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 25. september 2019 kl. 17.17

Det er vist en "and" at planter kan kende personer men gammel viden at træer "taler" med hinanden.
videnskab.dk/naturvidenskab/professor-traeer-taler-sammen-og-passer-paa-hinanden
Mvh

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 26. september 2019 kl. 12.51

Om planter kan "føle" kommer vist lidt an på hvordan man definerer det at "føle".

I en rent teknisk forstand vil jeg jo mene at man sagtens kan sige at planter "føler", idet de er i stand til at reagere på stimuli. Men om der ligger meget mere i denne "følen" end hvad der ligger i den censor der tænder for lyset på min terrasse når jeg går forbi, mener jeg til gengæld er principielt umuligt at vide.

Hvad jeg mener at man med ret stor sikkerhed kan sige er, at planter ikke har basis for at have en selvbevidsthed der gør dem i stand til at reflektere over deres føleri. Der skal vist et centralnervesystem af en hvis kompleksitet til.

Nyt svar til emnet »Planters følsomhed og hukommelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Planters følsomhed og hukommelse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider