Forum

Dansk frugt i butikkerne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2019 kl. 8.04

Jeg har trods sæson for æbler og pærer avlet i
Danmark ikke fundet dansk frugt i en af Danmarks ældste dagligvarebutikker i denne uge. Sidste uge var der blandt mange æbler fra Polen og Tyskland et tilbud på et kilo AROMA æbler til en tier. Det var rigtig gode æbler.
Når man spørger butikschefen hvorfor vi ikke kan få frugt produceret i Dk, er svaret at det bestemmer hun ikke, men må tage, hvad hun får. Sådan er det med også med mange andre gængse varer.
Jeg vil gerne understøtte danske frugtavlere og boycotte den udenlandske. En overgang pralede Brugserne med at man ville tilbyde lokale varer. Det er vist gået i vasken. Hvordan kan vi som forbrugere kræve danske produkter i butikkerne. Selvfølgelig fortrinsvis økologiske?
Ingeborg

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. oktober 2019 kl. 9.41

For mig at se, må det være et lokalt problem .
For æbler muligvis betinget af at transport.

F.eks her på Vestsjælland er der ofte lokal frugt i butikkerne. Dvs frugt dyrket indenfor en radius af 30-50 km.
Hvis man bor i et område langt væk fra frugtplantager, kan distibution og transport sagtens tænkes at blive lige så dyr, som transport fra Tyskland og Polen, fordi der er tale om mindre mængder.

Bare et gæt, ved det ikke.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. oktober 2019 kl. 9.45

Vores største magt ligger i at UNDLADE, at købe de udenlandske, - og ved at fortælle i butikken, at vi vender tilbage igen, når der er danske varer på hylderne.!
- Hvis der er noget de frygter i handlen, så er det at se os gå ud af butikken UDEN varer! Et enkelt og kraftfuldt redskab.
Vi forbrugere kan flytte meget, hvis hver enkelt bruger sin ret til at sige 'Nej Tak'.

'Den der ikke kræver kvalitet, er med til at afskaffe den.'

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2019 kl. 10.22

Transporten kan umuligt være et problem. Fredericia ligger tæt på de fynske frugtplantager. Men jeg har en lumsk mistanke om at indkøberne allerede før frugttræerne har sat blomst har skrevet leverings kontrakter med dem.
Er der mon strenge regler for hos hvem de må købe? Kontrol?
Jeg skal bage 5 pæretærter. I opskriften står at man kan bruge pærer fra dåse. Hm.... det er ikke lige det jeg vil. Derfor har jeg i sidste uge købt 3 forskellige bakker med pærer for at prøvesmage dem. Conference pærerne er endnu så stenhårde efter en uge, at dem kan jeg glemme alt om. En sort med små runde pærer var bedst, men dem har de ikke i denne uge...
Ingeborg

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 2. oktober 2019 kl. 11.54

Hej Ingeborg Hansen

Nu skriver du fynske frugtplantager! Jeg husker, at frosten i foråret ramte dem i særlig grad.

www.tv2fyn.dk/artikel/fynsk-frugt-lider-under-nattefrosten

www.tv2fyn.dk/artikel/det-bliver-et-aar-uden-loen

www.fyens.dk/nordfyn/Tonsvis-af-aebler-og-kirsebaer-oedelagt-af-nattefrost/artikel/3363927

Andre steder var der ingen problemer. Jeg har haft virkelig mange æbler. Jeg måtte plukke en masse æbler af, fordi de sad for tæt. Nu er de sidste desværre ved at forgå på grund af monilia.

Når jeg kører rundt i mit lokalområde, er der æbler i kassevis, der er sat ud til vejen, så folk kan tage dem gratis. Nogle har altså for mange æbler – andre kan åbenbart ikke købe danske æbler.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2019 kl. 16.29

vedr. svar 2 " - og ved at fortælle i butikken, at vi vender tilbage igen, når der er danske varer på hylderne.!"
Er det ikke bedre at fortælle at man så må gå over til konkurrenten (nævn navnet), så man kan få det, man efterspørger?

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2019 kl. 17.11

Der skal nok mere end 1 person til for at fortælle at vi først vil se danske varer i butikkerne. Coop og Fakta ser ud til at være ret ligeglade og mange travle købere også. Hvis vi lige står og mangler nogle æbler kører vi nok ikke 10-12 km til en anden butik.
Jeg måtte gøre butikken opmærksom på at glasrudernes lister på frysediskene havde et tykt lag mug og skimmel. De blev jo nærmest fornærmede! Var dog igang med at rense dagen efter.
Ingeborg

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. oktober 2019 kl. 17.36

Ja Lars, det er naturligvis bedre at GÅ til konkurrenten, end bare fortælle at man VIL gøre det. Der skal handling bag. :)

Alting starter med én person Ingeborg. DU fik dem jo til at rense listerne!
Hvis man ikke vil køre til en anden butik med kvalitetsvarer, - så får vi stadig 'Stangvarerne'.
Hvis butikkerne ikke får vores penge, så bliver de meget motiverede, - eller også lukker de.

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 3. oktober 2019 kl. 16.14

Jeg. Liver da så glad over at læse, at også andre går efter danske æbler og spørger efter dem. Hos Rema har de i øjeblikket lækre rød aroma fra fynske plantager.

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 3. oktober 2019 kl. 17.05

@Ingeborg

Her i Sakskøbing er der masser af dansk frugt i Coop, så skrær ikke alle deres forretninger over en kam. Mød op til deres generalforsamling og giv din mening til kende.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. oktober 2019 kl. 18.58

Det glæder mig at der er nogle butikschefer med omtanke for danske frugtavlere. Jeg møder skam op til generalforsamlinger, der er bare det ved det at Dagligbrugsen er lukket og vi må nøjes med en Fakta. Her har jeg ikke set nogen indkaldelser til generalforsamling nogensinde.
Iøvrigt bliver der set skævt til mig efter en dag, hvor jeg gik til kassen med en tommelfinger dybt nede i en rådden vandmelon. Jeg fik ikke noget svar på, hvordan de kunne se på melonerne fra hvilken levering de stammede fra. Meloner er ikke mærkede med hverken det ene eller det andet, så hvis de bare fylder op, sker den slags.
Ingeborg

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. oktober 2019 kl. 19.48

Vil godt tilføje at der intet problem er i vores brugs her. Fint udvalg og god kvalitet. Også flere og flere øko-varer som dog ofte er udsolgte, men de kommer jo igen en anden dag. Om det skyldes stor efterspørgsel eller om de er sværere at skaffe ved jeg ikke.

Bor ved vestkysten hvor der ikke er mange frugtplantager, men dansk frugt får vi nu alligevel.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 3. oktober 2019 kl. 19.58

- men det der med at frugten ikke er moden synes jeg er et generelt problem. Man er nødt til at have den liggende og modne. Jo længere henne på året jo mere umodne og smagsløse. Tror de har et lager af frugt plukket på et meget tidligt stadie som så skal færdigmodne i butikken. Ville hellere have solmodne smagfulde og vitaminrige æbler en del af året og undvære i resten.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2019 kl. 12.37

Ja, men det får man da også i sæsonen.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2019 kl. 16.29

Ja, så har jeg bagt pæretærter. Det var lige før det endte med dåsepærer! Jeg havde allerede sidste uge købt nogle forskellige pærer for at teste modenhed og smag. I dag stod jeg med 3 forskellige slags. Kom til at mangle 2 Lukaspærer, fordi den ene var brun indeni og den anden melet. Det ene hold, store pærer, købt enkeltvis uden sortsnavn havde samme slags snerpethed som slåen og så var de ikke helt modne. Det endte med at jeg brugte de bedste af de tre hold og mine tærter blev ikke med smukke halve pærer i mønster, men noget “helt på det jævne” rent undseendesmæssigt. Jeg regner med at marcipancremen redder tærterne.
Ingeborg

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. oktober 2019 kl. 17.53

Wow de ser lækre ud. Har du en opskrift på dem vi må få, Ingeborg?

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. oktober 2019 kl. 19.10

Grund opskriften finder du her
www.valdemarsro.dk/paeretaerte/
Jeg havde intet mandelmel, men marcipan til erstatning af dette. Desuden havde jeg kun 2 stk Springforme 21 Ø og måtte regne om til disse to forme så der blev til 14 personer. Så nogen rigtig opskrift kan jeg ikke give. Jeg er god til at improvisere. Ville have bagt efter Arlas opskrift oprindeligt.
Ingeborg

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. oktober 2019 kl. 8.49

@Lene Skelmose
Det er rigtigt at meget frugt indkøbes og handles før det er modent. Er det mon mængden der spiller ind? Jeg står nu med 10 kiwier, købt for en uge siden til eftermodning og de er stadigvæk stenhårde og ubrugelige i dag. Jeg forstår efterhånden godt at grøntsagsafdelingerne er de mest givtige for butikkerne. Vi burde slet ikke have al den importerede frugt, hvor man ikke kan styre modningsprocessen. Der burde i hvert tilfælde være et “best før” skilt ved frugterne. Mine indkøbte granatæbler var lige tilpas modne...... og på tilbud, fordi de sikkert efter butikkens mening var på sidste frist. Tænker at man slet ikke har styr på hvornår frugter er tilpas modne. Godt jeg ikke skal lave mad til mange så ofte. Man er jo nødt til at planlægge i god tid.
Men jeg har da nogle egne jordbær af den remonterende slags, som kan pynte på frugtsalaten :-)
Ingeborg
.
.

18 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. oktober 2019 kl. 9.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. oktober 2019 kl. 13.01

Frugt og grønt i butikkerne bliver høstet så tidligt, som det er muligt, for at undgå, at det bliver modent/overmodent, inden det når butikken.
Det er bl.a. derfor at frugt og grønt direkte fra haven smager så meget bedre. Det er høstet når det er modent.

20 af 20 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. oktober 2019 kl. 13.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Dansk frugt i butikkerne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dansk frugt i butikkerne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider