Forum

Er salt et pesticid?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. oktober 2019 kl. 18.17

Jeg har i sommer strøet en rest vejsalt omkring 2 dl groft salt på mine fliser langs husets nordside for at blive levermos i fugerne kvit. Jeg har læst mig til at det udtørrer levermos og det gør det ret hurtigt, hvis man strør det ud og fejer det ned i fugerne i tørt vejr. Sammenlignet med de mængder vejsalt der strøes ud på kommunale fortove, for slet ikke at skrive alle asfalterede veje, har mine 2 dl nok ingen betydning. Men om vinteren strør vi da mere ud på gangarealer, er det forligeligt med økologi???
Vi kan jo se at der er flot grønt langs alle veje, dog beskyttes træers stammer med halmmåtter. (Er det på grund af saltningen?)
Jeg har læst på google linket
www.geus.dk/udforsk-geologien/laering-om-geologi/viden-om/viden-om-grundvand/grundvandskemi/
Salter i jeres gangarealer ved glatis?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. oktober 2019 kl. 21.50

Salt er på listen over "basisstoffer" som er stoffer der tillades til plantebeskyttelse uden om de regler der ellers gælder for godkendelse af pesticider. Salt må efter de regler anvendes på vindruer og champignons mod svampesygdomme og vinvikleren. Det har også en herbicidvirkning, men er ikke godkendt til det brug.
Der er ganske rigtigt grønt i grøftekanten, men det betyder ikke at floraen er upåvirket af saltning. Kører man regelmæssigt langs f.eks. vestmotorvejen i foråret vil man se at rabatten først bliver gul og så rødlig. Det er hhv. bidende stenurt og engelsk græs som er salttolerante planter. På lidt mindre saltede strækninger er der sikkert også en påvirkning, men det er jo ikke så åbenlyst før man står tilbage med de allermest salttolerante arter.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2019 kl. 9.56

Mange tak for svaret. Også på E 20 motorvejens midterrabatter omkring Haderslev er det et flot syn med de millioner af blomstrende engelskgræs om foråret. Mine engelskgræs står i stampe på et lille stengærde. Mon de mangler lidt salt, hvis det er en betingelse for at de trives?
Ingeborg

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 18.00

Hvis du Google dit spørgsmål så møder du ofte denne nedenstående holdning,

Giftekspert: Roundup-stof er mindre giftigt end bordsalt
Salt og kaffe er mere giftigt for mennesker end glyphosat, der er hovedingrediensen i sprøjtemidlet Roundup. Vi skal hellere bekymre os om insektgifte, lyder det fra dansk ekspert i Roundup. Også Miljøstyrelsen og andre eksperter kalder glyphosat for uskadeligt.

Men da man ligesom med eddike ikke må bruge dem til ukrudt bekæmpelse af hensyn til miljøet og de afgifter de også er belagt med, men gerne Round up,(Dog ikke ved økologisk landbrug) så vil jeg tro at man derved mener at Round up er mindre skadeligt end salt. Man kan diskutere længe om hvad der er sundest for miljøet alt efter om man er konventionel landmand eller økologisk landmand, dette vil jeg ikke begynde på, men derimod vil jeg klart fraråde at bruge nogle af delene, da de er skadelige på hver deres område, uden at gå i detaljer med hver enkelt.

Nyt svar til emnet »Er salt et pesticid?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er salt et pesticid?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider