Forum

Hvilken æblesort?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: James. F., 7. oktober 2019 kl. 18.58

Måske er jeg heldig, at der er én af Jer, der kan navngive min æblesort?
Jeg fik en podekvist for 4½ år siden, men giveren kunne ikke fortælle mig hvilken sort, - kun 'at den smagte dejligt' :)
Jeg har naturligvis forsøgt mig med 'Æblenøglen' - dog uden resultat.
Æblerne er noget uens i størrelse, fra ca. 50-70mm. Ø. De faldt alle modne ned fra træet d. 1. oktober. Jeg vil betegne dem som middel saftige. Smagen er sødt, med et strejf af pæresmag.

Hvem har sådan et træ i haven ? :)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 21.13

Hej James

Der var engang hvor jeg var lidt skrappere til at bestemme æbler, men efter at jeg ikke har arbejdet med dem i mange år er hukommelsen svigtet. Men ligger dog inde med nogle bøger.

Det er også mit indtryk af æbler generelt er svære at sorts bestemme også hvis det skal være med 100 procent sikkerhed. Man får dem ofte blandet sammen med andre sorter, så det ender med at man får dem omdøbt...

Jeg er medlem af en gruppe på Facebook , der hedder "æbler til husbehov" og her kan man lære meget om æbler og om podning en af dem som er rigtig skrap til æbler, frøformering af dem, samt podning er .https://www.sonneruplund.dk/. Han har bl. a kastet sig ud at prøve at skabe nye sorter og meget andet. Desuden viser det sig at mange af vores æbler ikke er beslægtet som vi tidligere har troet...

Han lægger også inde med mange bøger om emnet og han vil hel sikker guide dig frem til en sorts navn. Hans hjemmeside er et besøg værd.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. oktober 2019 kl. 21.18

Hej James

Der var engang hvor jeg var lidt skrappere til at bestemme æbler, men efter at jeg ikke har arbejdet med dem i mange år er hukommelsen svigtet. Men ligger dog inde med nogle bøger.

Det er også mit indtryk af æbler generelt er svære at sorts bestemme også hvis det skal være med 100 procent sikkerhed. Man får dem ofte blandet sammen med andre sorter, så det ender med at man får dem omdøbt...

Jeg er medlem af en gruppe på Facebook , der hedder "æbler til husbehov" og her kan man lære meget om æbler og om podning en af dem som er rigtig skrap til æbler, frøformering af dem, samt podning er .https://www.sonneruplund.dk/. Han har bl. a kastet sig ud at prøve at skabe nye sorter og meget andet. Desuden viser det sig at mange af vores æbler ikke er beslægtet som vi tidligere har troet...

Han lægger også inde med mange bøger om emnet og han vil hel sikker guide dig frem til en sorts navn. Hans hjemmeside er et besøg værd.

Nyt svar til emnet »Hvilken æblesort?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken æblesort?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider