Forum

Kunstig belysning af planter til vinte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders Gydesen, 22. oktober 2019 kl. 11.55

Hej allesammen, jeg håber i kan hjælpe mig :-)

Jeg er igang med et projekt hvor jeg vil dyrke nogle chillier og skal bruge noget LED belysning, den eneste udfordring er dog: Hvad i alverden skal jeg vælge? haha det er da en værre jungle af lys derude og det er ret svært at finde frem til hvad der virker.. Så ville lige høre herinde :D

Vh
Anders

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. oktober 2019 kl. 16.48

Hej Anders Gydesen

Prøv at kigge en anden hobbydyrkers erfaringer med LED-vækstlys igennem - det kan måske mindske din tvivl.
Du finder artiklen her: have-siden.dk/led-vaekstbelysning/

Venlig hilsen
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. oktober 2019 kl. 22.37

Det er primært et spørgsmål om økonomi, hvilken lampe, man skal bruge.
Hvad koster en given mængde lysenergi? og hvad koster lampen?
Jeg bruger de almindelige lamper fra husholdningen, mest lysstofrør, men vil efterhånden udskifte med LED, som er mere økonomisk.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. oktober 2019 kl. 23.12

Jeg bruger 40 W led lamper 3200 lumen , de giver et blændene hvidt lys , jeg har prøvet grolys (rødt-blåt led lampe) uden den store virkning og så var det ikke behageligt at opholde sig i , og de var utroligt dyre , kan ikke anbefales..............

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. oktober 2019 kl. 12.43

Kig lige på Anders Gydesens profil…..snedig fordækt reklame?
Ingeborg

Redigeret af administrator 23. oktober 2019 kl. 12.56. Ingeborg har helt ret. Anders er ansat i et firma, der bl.a. sælger LED-lys. Derfor slettes dette opslag om ganske kort tid. Mvh Redaktøren

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. oktober 2019 kl. 8.36

Jeg har brugt LED i flere år. Lamperne er fundet på en handelsportal på Inernettet som begynder med e-. Her udbydes de til meget attraktive priser og sendt fra Kina.
(Det er billigere at sende en pakke fra Kina end det er fra Århus til København!!).
Jeg har (endnu?) ikke haft problemer med disse.
Den større videnskabelige udredning sætter jeg mig ikke ind i og forlader mig på, at lampen sælges som Grow Light og har de to farver som ska til.

Jeg har kun ét kriterie: Der skal ikke være køling (blæser) i lampen.

De svage jeg har (25 og 45w) hænger 35 cm. over planterne og er tændt ca. 16 t. i døgnet mens de kraftige ( 1000w ) hænger ca. 100 cm. over planterne og tændt få timer.
Med mindre lamperne skal hænge i loftet, vil jeg anbefale svagere LED på 100 w. og have dem tændt i længere tid ( men dog ikke meget mere end 16 t.).
Jeg synes det er svært at regulere de kraftige lamper.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. oktober 2019 kl. 15.27

Ja, planternes skal have 7 timers søvn.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. oktober 2019 kl. 16.27

Willy er der ikke kommet et nul for meget , 1000 W led lampe er usædvanlig og vil kræve køling

Lars det må da være 8 timers søvn ..............

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Gydesen, 25. oktober 2019 kl. 16.52

Mange tak for de gode svar, det giver mig et godt billede af hvad der kan dække behovet :-) mht. Søvnen af planterne så optager de optimalt 17,5 timers lys og resten af tiden bruger de på at sove :-)

Vh
Anders

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. oktober 2019 kl. 17.23

Jeg mener, at det "kun" er 7 timers søvn, planterne får her. Men det ser vi, når automatikken tages frem i januar.

Nyt svar til emnet »Kunstig belysning af planter til vinte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kunstig belysning af planter til vinte

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider