Forum

Økologisk julegaveide

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. november 2019 kl. 17.49

Så følger her lige en opskrift på hjemmelavet læderfedt, der er super velegnet til vores vinterstøvler, jakker læderbælter, og seletøj og kun koster en brøkdel af, hvad man giver i butikkerne. Ca 25 kr for 600 gram færdigt læderfedt.

Ca. ½ liter koldpresset økologisk olie
50 gr vandfri glycerin.. ca. 2 dl bivoks (eller ca 100 gram) alt efter hvor hård du vil have din læderfedt - jo mere bivoks, jo hårdere bliver den.

Glycerinen fås hos Matas eller apoteket . Bivoksen er billigst hos en biavler

Det hele skal bare i en gryde på ikke alt for stærk varme og smeltes. Så snart det er smeltet tages gryden af varmen og hældes på glas med stor åbning og afkøles nogle timer...Eller helst et døgn.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. november 2019 kl. 19.54

Er det for fedt til lædersofaen, (så jeg glider ned).

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 5. november 2019 kl. 19.59

Hvilken olie vil du anbefale Søren ... Raps, solsikke eller oliven?

Måske er det endda muligt at bruge som podevoks, hvis voksen halveres? :)
Tak for tippet.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 5. november 2019 kl. 22.20

Jeg har hørt fra dem, der laver bivokssalve, at man skal piske grundigt i massen, til den stivner, så olie og voks bliver ordentligt blandet og produktet bliver en creme.

Til bivokssalve bruger mange her i Sverige rapsolie for at undgå importerede varer. (en meget lækker salve til "havehænder).

Selv har jeg anvendt lædervoks af bivoks og rene naturprodukter til lædermøbler (krukken var købt), og det er det bedste, jeg endnu har givet lædermøblerne. Det anbefales at prøve på et mindre synligt sted først.
Efter nogle timer tørres overskydende voks af. Der bruges MEGET LIDT voks.

Hvis du køber voks af en biavler, skal du have RENSET voks helt uden snavs i.

Og lad nu være med at sætte redskaberne i opvaskemaskinen bagefter! Voks fordeler sig fantastisk. Tænk på afløbet.

Venlig hilsen
Alice

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. november 2019 kl. 23.26

Jeg har brugt raps olie og erfaret at for meget bivoks giver en fast læder fedt, men den fedter tilgengæld heller ikke.
Hele portionen giver ca 600 gram og da jeg selv er biavler har jeg vokset selv.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. november 2019 kl. 22.25

Det lyder som en god opskrift. Desværre går jeg ikke mere med lædersko/støvler, men da jeg gjorde købte jeg noget i en rideudstyrsbutik. Det var blødt og lækkert.

Senest har jeg nu stået og manglet noget til russkind. Det er åbenbart umuligt at få siliconespray i min by. Så jeg købte noget, der hedder Zebla.

På beholderen står der:
Det er fri for fluorstoffer
Det er fri for parabener
Uden drivgasser (ja man skal pumpe ganske meget)
Fri for MI (det er en kemisk forbindelse, der er allergifremkaldende)
Dansk produceret.

Men HVAD det er lavet af kan jeg ikke se: Der sidder butikkens prismærke! Det er vist ikke lovligt!

Men jeg ved ikke, om jeg orker at melde min lokale butik til Forbrugerombudsmanden.

Det der Zebla, men jeg har søgt på nettet- og hvad det er lavet af- er vist hemmeligt?!

Mvh
Tine

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 8. november 2019 kl. 22.49

Hej Tine
Jeg er som du rasende over, at man ikke kan se, hvad der er i produktet.
Fint, at de skriver, hvad det ikke indeholder: parabener, arsenik, kartoffelmel! osv., men det er jo ikke tilstrækkeligt.
Så kan de tale om fabrikshemmeligheder nok så meget - nærmere en anstændig og brugbar deklaration burde man kunne komme.
Bivoks og olie er en reel oplysning. Det er vores salva lavet af, og den sælges ikke, for så skal man have tilladelse af EU (ikke bare "De slemme" i den forbindelse), og det koster 4000 Sek. pr produkt.
En biavler må ikke sælge salven, hvis der ikke er tilladelse. Fint, at man beskytter forbrugeren, men lige her er der en latterlig undtagelse.
Mvh Alice

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2019 kl. 22.59

Jeg må sige at jeg kender ikke til reglerne angående produktion og salg af skocreme, men jeg kan huske at de regler som Alice beskriver minder lidt om de regler der er ved produktion af honning bolcher eller bare almindelige bolcher. Der er hel specielle lovkrav til produktion af dem. Men tilgengæld må man godt forære dem væk. Altså give et eller flere glas/poser med bolcher, hvis de køber rigelig med honning.

Tilgengæld må jeg godt producere bivoks lys, selvom disse kan være brandfarlige....

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus D., 7. januar 2022 kl. 3.06

Jeg kan se at dette indlæg er lidt gammelt, men vi alligevel kommentere på det. Zebla er et dansk firma der laver mange ting, og som kan findes hos blandt andre Matas.

Jeg har fundet det produkt du beskriver, og kan heller ikke se en deklaration. Det samme gør sig gældende på deres produkt til harpiksens, men på deres buksefedt er der en tydelig varedeklaration.

Redigeret af administrator 11. januar 2022 kl. 8.19.

Nyt svar til emnet »Økologisk julegaveide«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Økologisk julegaveide

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider