Forum

Hvad laver havefolket i novenber måned

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. november 2019 kl. 20.36

Hvad får havefolket tiden til at gå med her i den mest r..syge november måned .......

1 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 13. november 2019 kl. 21.05

laver min kedelige perlestens gårdsplads om til have, lige nu skal der et lag knuste blade oven på jorden :)

2 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. november 2019 kl. 21.33

Luger kvikgræs på højtryk.
Fordeler de store gamle kompostbunker, som squashene har groet på, så der bliver plads til den nye kompost.
Fornyer flisgangene (skraber det formuldede helt af, lægger tykt lag aviser og flis på)
Når desværre ikke at stikke kanter af.
Har tømt alle blomsterkasser og fordelt jorden i bedene. Kasserne spules og bæres på staldloftet.
Pynter vinterkrukker med stedsegrønt og kinesisk høststenurt.
Beskærer en del i for tætte busketter.
Burde rive flere blade sammen og lægge dem som jorddække.
Har plantet mange julerosebørn ud.
Ville gerne have nået at gøre drivhuset fint rent.
Ville gerne have nået at forny gruset i hønsehuset og kalket væggene.
Novembers dage er desværre alt for korte.

3 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2019 kl. 23.34

Bortset fra at jeg nyder at ting ikke absolut skal nås her og nu, rydder jeg op rundt omkring, tømmer krukker, renser havemøbler, kører pejsebrænde fra brændeskuret og ned på terassen, laver fuglefoderhuse, afmonterer regnvandstønder og hvad dertil hører af vandafledning. Fejer blade i een uendelighed og håber at det snart holder op. Snart kommer det mere sjove: at lave smukke julekrukker og opstillinger udendørs.
Iøvrigt har jeg frabedt mig at mine børn og børnebørn spørger om hvad jeg får tiden til at gå med...... som om det var et problem :-)
Ingeborg

4 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 14. november 2019 kl. 6.46

Som de andre- rydder op. Og så kommer det hyggelige- planlægger hvad der skal være i haven næste år og bestiller frø.

5 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 14. november 2019 kl. 6.46

Som de andre- rydder op. Og så kommer det hyggelige- planlægger hvad der skal være i haven næste år og bestiller frø.

6 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. november 2019 kl. 7.38

Glæder mig, til jeg snart er færdig med at vinterklargøre haven og kolonihavehuset! Hvor bliver det dejligt at lave noget andet.

Heldigvis har jeg fået tømt begge mine store kompostkasser og lagt det delvist omsatte materiale ud i bedene. Oven på materialet har jeg lagt de afskårne hindbærranker. De hjælper lidt til med at holde på løse blade, så de ikke flyver ind til naboen.

Nu mangler jeg stort set bare at lukke for vandet og slukke for strømmen. Så kan november-freden sænke sig ;-)

M.v.h.

Doris Møller

7 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. november 2019 kl. 8.55

Ingeborg.

Vi pensionister spørges ofte om vi kan få tiden til at gå.
Sådan noget sludder,
Få tiden til at stå stille, medens vi har det godt.

8 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 14. november 2019 kl. 13.54

Laver redekasser. Planter buske og træer. Har savet lærkeplanker til den nye terrasse. Og er ved at fjerne jord hvor den skal være. Vaske drivhus. Lave nye bede.
Mvh

9 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. november 2019 kl. 15.54

Stævner hasselbuske. Med håndsav. Nogle få ad gangen. Regner med at have nået alle 35, når vi når marts.

10 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2019 kl. 20.59

For lidt er vist det korte svar. Der er mørkt når jeg kommer hjem. Men det er dejligt stadig at kunne vove sig der ud, med pandelampe om nødvendigt, og høste de sene afgrøder. Det er ikke så længe siden vi høstede kvæder ( madoghaveliv.dk/kvaeder/ ) og der er også stadig grønkål, jordskokker mv. at komme efter.

11 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. november 2019 kl. 13.38

Kører ind på havens vinterprogram :) Bl.a. har jeg lige modtaget frøkatalog fra Bingenheimer - dejligt!

12 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. november 2019 kl. 14.47

Der er dage som i dag, hvor der blæser en bidende kold vind, som jeg betragter lidt som en fridag, ikke engang en pjækkedag, men en herlig dag inden døre, sunket ned i en lænestol foran pejsen, lydbog i øret, strikketøj i hænderne og kaffe inden for rækkevidde og udsyn til hvirvlende blade udenfor. Jeg lever!
Det kunne jeg dog ikke truves med inlængden, så hurra for vores skiftende vejr, hvor det aldrig bliver r..surt ..... for mig og jeg håber at mange andre har det ligesådan. (Os der er arbejdsfrie efter laang tids bidrag til statskassen).
Ingeborg

13 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 16. november 2019 kl. 17.00

Spejder forgæves efter gæssene der kommer i store flokke oppe i de grå skymasser. Elsker når de trækker forår og efterår, men da allermest når man også kan se dem.

14 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. november 2019 kl. 17.05

Vi gør klar til vinteren, for i næste måned glemmer vi garanteret alt om haven!

Og dog!
Der er stadig mange grøntsager der kan graves op ud over dem, der kan stå der hele vinteren, der skal stadig køres grov kompost ud, og i drivhuset er der både tomater, peber og chili.
Om lidt skal der lægges kartofler, sættes løg og sås ærter i drivhuset så der kommer tidlige afgrøder i foråret..
Der er jordstykker, der skal dækkes med et tykt lag organisk materiale, og der kommer snart ikke flere blade ned fra træerne i år - så det bliver enten kompost eller hestemøg med meget halm.

Og så skal drivhusene vinterklargøres, Vandtankene skal kun være halvt fyldte, så de ikke sprænges af frosten, vandet skal tappes fra de udendørs slanger etc.

Om nogle måneder skal vinplanterne i drivhusene beskæres.

Græsset er heller næppe slået for sidste gang. Og hækken skal klippes færdig der, hvor der var fuglereder.

Det er ikke vinter endnu!

Og inden det bliver forår er vi næppe færdige med vinteropgaverne!

15 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. november 2019 kl. 23.59

Jeg har aldrig hørt om folk der lægger kartofler i drivhuset om vinteren? Der må være god varme på eller hvad?
Ingeborg

16 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. november 2019 kl. 16.20

I 2018 lagde jeg kartofler i drivhuset så vi kunne få tidlige nye kartofler i maj ( det var et væddemål) men jeg fik nok ikke gravet alle kartoflerne op for i det tidlige forår 2019 væltede det op med kartofel planter , de havde overlevet vinteren ii et uopvarmet drivhus , vinteren 18/19 var temmelig mild med en min temperatur på minus 6.5 C .............

17 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. november 2019 kl. 23.43

November 2019.
Samler frø og luger lidt og beskærer nogle træer og buske.
Jeg kan stadig finde blomster på blandt andet Stokroser (se billede), Katteurt, Sct. Hansurt og Kæmpe Verbena.
Nogle vilde planter ser ligefrem ud til at tro, at det er forår.

18 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2019 kl. 18.22

Novemberarbejde er at fjerne den sidste del af den gamle udtjente ligusterhæk med håndkraft , for så til februar at skære ca 30 syrisk rose stiklnger , som er klar til at blive plamtet ud til sommer , så er min syrisk rose hæk næsten fuldendt.

19 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. november 2019 kl. 16.58

Det burde ikke være alt det gravearbejde, det kommer an på, men så pyt da.
Jeg har meldt mig under de novembersure faner og er i dag begyndt at opgrave nogle snebærbuske.
Problemet er måske kun, at med hjælp fra den bløde våde jord og en drænspade, går det så nemt, at det er alt for vanskeligt ikke at komme i godt humør. ;-)

20 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. november 2019 kl. 20.51

Hvad sker der efter du har skåret stiklingerne - pottes de inde/ ude?

21 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 21. november 2019 kl. 9.43

Jeg har nu mest held med stiklinger fra roser der er skåret i juli-august.
Har en fire stykker der skal plantes ud.
Mvh

22 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. november 2019 kl. 18.09

Syrisk rose stiklinger skærer jeg og sætter i vand indedøre i et lyst vindue i starten af februar , de vågner hurtigt op af vinterdvalen og skyder blade fra knopperne , brug nye skud klippet fra basis med en tykkelse på en blyant , gerne med en hæl 20-23 cm lange, afkort lige over en knop i toppen,
Der kan godt blive flere stiklinge ud af den samme afskårne gren .
Riv alle de nederste skud af så det er kun de 3 øverste der er tilbage og plant dem i potter med priklejord som er fugtigt men ikke vådt , kom en plastpose over ,placer dem et lyst gerne i et solvindue , efter 2-3 uger skulle der gerne være rødder på , 7-8 ud af 10 lykkes .
plant dem ud på blivestedet i juni.

23 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. november 2019 kl. 18.50

Tak Svend - vi har plante der skal beskæres - så hvorfor ikke prøve det også :)

24 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. november 2019 kl. 9.32

I foråret brugte jeg flere gange grene, som jeg havde fra beskæring af syrisk rose, som markeringspinde for enden af såede rækker med f.eks. persille. Disse pinde fik i løbet af sommeren blade og blomsterknopper.

Der er ganske vist kommet en del regn i år, hvilket vel har forøget chancen for roddannelse på sådan en pind. Alligevel vil jeg sige, at syrisk rose må være lige så nem at lave stiklinger af som f.eks. lavendel, hvor jeg også bare stikker en kvist i den almindelige havejord – ikke i særlige potter, men på det sted, hvor de skal vokse.

M.v.h.

Doris Møller

25 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. november 2019 kl. 10.53

Ja Doris ...jeg kan godt huske dit indlæg i sommer , hvor du fortalte om syrisk rose grene stukket i jorden begyndte at skyde og sætte blade , og det vil jeg prøve , da jeg har meget afklip fra syrisk rose som ellers bare skulle i gren hakkeren.

Hvis man sætter masser af afklip i vand , så er der mange af dem der laver rødder , og er klar til at blive pottet.........

26 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. november 2019 kl. 11.08

Jeg har læst at planter, der danner rødderne i vand ikke danner samme slags livskraftige rødder som planter der danner rødder i jord.........iøvrigt er tråden jo igen afsporet og emnet skulle have været en ny tråd. Som indlæg i en tråd, der handler om noget helt andet, finder man aldrig tilbage til “stiklinger af syrisk rose”
Ingeborg

27 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. november 2019 kl. 12.56

Hej Ingeborg Hansen og Svend Høst

Ingeborg, du har selvfølgelig ret: Det er ikke så praktisk, at en debattråd forvilder sig væk fra sit emne. Imidlertid har vi jo en søgefunktion her på Havenyt. Jeg har lige søgt på syrisk rose, og der bliver faktisk henvist til denne debattråd.

Angående det med at sætte stiklinger i vand, så må jeg sige, at det har jeg aldrig nogen sinde gjort.

Jeg søgte også lige på det emne og fandt dette:

”Mange planter kan danne rødder, når friske stiklinger sættes i vand – men, men: de rødder, der er dannet i vandet, vil dø kort efter udplantning i jord. Derfor bør man altid sætte sine stiklinger i jord…”

Citatet er af Sten Porse og kan findes her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/froe_og_formering/14945.html

M.v.h.

Doris Møller

28 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. november 2019 kl. 16.43

Min interesse i Svends metode skyldes, at jeg beskærer en del om vinteren (af praktiske årsage = tid til det) At trække den syriske rose til februar passer fint med at teste metoden.

Men er den så nem, som Doris oplever, vil jeg da gemme et par grene og prøve den med rækkemarkeringen - på den måde er der jo ikke ekstra behov for tid :)

Tak til Doris for at minde om den erfaring :)

29 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 22. november 2019 kl. 17.15

De fleste tråde har som regel nogle afstikkere , det kan ikke undgås , det var af venlighed at jeg svarede på Tom"s spørgsmål , jeg kunne godt have henvist til en tidligere tråd med netop dette emne , men hvorfor gøre det mere svært .

Masser af planter formeres ved at stikke dem i vand , hvor de danner rødder , og det er rødder der stort set vokser videre når man potter dem i jord , der er dog et men , jorden skal være meget fugtigt nærmest vådt i starten , og man skal være forsigtig når man potter de nye rodplanter da rødderne nemt kan falde af.
Jeg laver rigtige mange tomatplanter på denne her måde .

Steen Porse giver jeg ikke meget for , det var ham der skrev i artikel at syrisk rose ikke kunne danne frø her i landet som kunne spire , jeg har lavet mange hybrider af frø fra mine syriske roser.

30 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. november 2019 kl. 19.21

Og jeg har lavet mange tomatplanter ved bare at sætte stiklingerne ned i jord. Når det er tomatplanter, kommer de dog i en lille urtepotte et stykke tid, før de bliver plantet ud i jorden ;-)

M.v.h.

Doris Møller

31 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. november 2019 kl. 20.15

Her er en hjemmeside om stiklinger i vand

www.havesider.dk/planteleksikon/df09.html

32 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. november 2019 kl. 21.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. november 2019 kl. 21.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

34 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. november 2019 kl. 5.34

Jeg sidder inde og glor gnavent ud i regnvejret. Her er så VÅDT!

En ting er, at jeg desværre har købt nyt tøj, der ikke kan gå i tumbleren (også nyere- altså tumbleren). Og jeg ikke kan tørre tøj ude.

Men en eller anden oggenog, har kvast mine Sct. Hansurter, er kørt på højbedets hjørne- OG op i min fhv grusbunke. Vedkommende kørte så også op i genboens hegn/buske- og efterlod ½ bagrude.

Så jeg har samlet 100 mio skår (og jord) op, da jeg ikke tror glasskår er gode for dæk, katte eller høns.

Da jeg udgravede min fhv flisegang, nåede jeg jeg kun til at få lagt et par sten på hjørnet (af det fvh højbed), ellers skulle jeg flytte Sct. Hansurterne, der netop da stod rødlilla og flotte. Nu er de helt mast! Så problemet har ligesom løst sig selv! ØV!

Der holdt en bil, og min nabo undrede sig over det, og gik ud for at spørge, om hvad de så lavede her? Det sker ret regelmæssigt at folk kører forkert, men denne bil kartede så fuldstændig tosset rundt- så de havde nok ikke et helt lovligt ærinde.

Men så lærte de da det! En ny bagrude er vist ikke billig i anskaffelse. :-D

Men jeg er træt af regn! I starten var det fint nok, at vi fik det vi manglede fra sidste år og i år. Men jeg kan ikke gå i haven og få ryddet op til vinteren.

Og jeg vil altså gerne snart have noget rent- tørt tøj!

Mvh
Tine- jeg ved ikke hvorfor folk synes, de skal parkere/vende så de smadrer alt muligt. Det er ikke første gang!

35 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. november 2019 kl. 9.55

Sidst i november tillader jeg mig at blive i min seng til langt op ad formiddagen, når udsigten igen står på regn.
Ingeborg
Ps. Morgenmad og kaffe serveres af min rare mand og jeg kan bruge Ipad’en til planlægning af julemånedens mange indendørs gøremål. Regnvejr er en god undskyldning for at blive inde...... men så må det også gerne holde op, så der kan pyntes op til jul i krukker og på terrassen

36 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. november 2019 kl. 10.42

Og så når vi først den mørkeste morgen til nytår hvor solen først står op ca 40 min, senere end i dag , til gengæld har vi snart den tidligste solnedgang (14 december) hvor solen går ned ca 15 min før end i dag .Og så bliver det langsomt lysere om aftenen , mens det stadig bliver mørkere om morgenen .

Nu får vi nogle tørre dage med en god østenvind , det giver en god mulighed for at tørre tøj udendørs .

Og så kan de sidste blade blæse ind til naboen .

Og den bedste nyhed er at nu er der kun en uge tilbage af november måned .

37 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. november 2019 kl. 10.55

Der er desværre rigtig meget, bl. a. mit æbletræ, der står med grønne blade endnu. Til gengæld har vi alle naboens hasseltræblade og de er ret store og seje, så der skal rives blade mange dage endnu - trods alt giver det frisk luft og motion.
Ingeborg

38 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 24. november 2019 kl. 20.28

Så blev der lige tid til et par timer i haven: Genopfriske nogle bedkanter som var blevet noget diffuse :) Frigøre flere frø fra to typer af selvsåede paradisæbler fra levende hegn. Nåede ikke at så før det blev for mørkt så frøene ligger ude til der bliver tid til det.

39 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. november 2019 kl. 20.47

Angående beskæring af træer, så havde jeg nær novemberdummet mig med Birk. Men hvis man har blandede små træer (evt. især ask og ahorn), som vokser for tæt på huset, er det så ikke et godt tidspunkt nu, hvis man ønsker at aflive dem ved fældning og beskæring, eller er det bedre at vente til en anden måned..?

40 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. december 2019 kl. 17.50

Fanger muldvarpe hvor de er uønskede, beskærer og fælder træer, som ikke blev beskåret i sommers.

41 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2019 kl. 18.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. december 2019 kl. 18.54

Angående beskæring:

haveselskabet.dk/guide-til-beskaering-af-havens-traeer
Nogle træer tåler meget dårligt beskæring om vinteren eller foråret, fordi de bløder (miste saft) ved beskæring fra først på vinteren og helt hen til sent på foråret.
Det gælder blandt andre birk, ahorn og valnød, der alle har en kraftig saftstigning i foråret. Disse såkaldte ”blødere” beskæres bedst i juli-august.

43 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2019 kl. 20.23

Hej Jacob.

Lige præcist sådan lærte jeg det også da jeg var i lærer som anlægsgartner for snart 35 år siden.
Vinen blev også nævnt som den 4 af dem. Jeg har så senere fundet ud af, at der er delte meninger om det og man beskære dem tit om vinteren alligevel.

Især vin som man sagde skulle skæres ved november - december måned bliver skåret i marts..(har jeg læst mig til). Jeg selv foretrækker også at beskære de forskellige træer om vinteren, så jeg har et bedre overblik ov grenbygningen.

44 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. december 2019 kl. 20.48

Hurtigt og hurtigt - hvis jeg husker ret så er det typisk én til to gange om året jeg har gang i fælderne. På den tilstødende græsfold og i havens busketter kan de boltre sig som de vil :)

45 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. december 2019 kl. 20.54

@Jakob

Ja, man skal ikke bare save løs i hvad som helst når som helst :)
Mine æbletræer beskæres også nu, simpelthen fordi jeg har tid nu - sommerbeskæring også bedst for dem.

@Søren

Jeg er lige blevet ejer af nogle vinplanter her i år (desværre først nu) og min konklusion vedrørende beskæring af vin (ud over beskæring i vækstsæson) er at vin beskæres imellem Jul og Nytår. Passer det med din faglige viden?

46 af 50 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2019 kl. 21.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

47 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2019 kl. 21.26

Tom.

Ja, det der det jeg har lært og fået prædiket, men da jeg senere beskæftiget mig lidt med det og læste det som Michael Gundersen skrev og senere set nogle artikler fra danske vin klub, hvor de skrev at vin skulle beskæres i marts blev jeg temmelig forvirret. Jeg har prøvet at beskære vin i april måned hvor vinen væltede ud med saft eller vand er det jo og der skete ingenting. Jeg har senere fået bekræftet at vin ikke tager skade af den behandling.

Jeg har også skåret i en birketræ for at tappe saft og set dem bløde, men uden at den havde lidt skade, så hvor meget der i virkeligheden er om det med blødertræerne ved jeg ikke. Selv tror jeg at det er en skrøne......

48 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2019 kl. 21.32

Jeg har læst at et glas marineret sild kan jage muldvarpene væk eller ind i naboens have. :-D

Det må vist sige at være en skrøne og muldvarpen er under alle omstændigheder ligeglad. Den graver bare forbi silden, hvis ikke den spiser den.
Desuden er den synd at ofre en sild på muldvarpen, da sild er godt for hjertet.... Og så med en snaps til, hvis ikke man skal ud og køre bil.

49 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. december 2019 kl. 0.07

Vin beskæres efter at bladene er faldet af og planten er gået i vinterdvale, og efter at den sene frost har sluppet landet.
Den gamle "regel" om, at det er mellem jul og nytår stammer fra den tid, hvor vin altid groede i drivhus. Mellem jul og nytår havde man ikke andet at lave!
På friland beskærer vi i marts/april. Og planterne bløder, men det forhindrer svampeangreb i sårene.
Hvis der beskæres inden den sene vinterfrost har sluppet, fryser de yderste knopper væk - og det var jo dem, der skulle give druer.
"For sen" beskæring (april/maj) betyder, at planten springer senere ud (det er de tidlige skud, man fjerner) og det kan beskytte mod majfrost.
Ved sen beskæring er problemet, at man kan have svært ved at undgå at skade de knopper, der er ved at springe ud.

50 af 50 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2019 kl. 16.43

Tak for det svar Lars :)

Nyt svar til emnet »Hvad laver havefolket i novenber måned«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad laver havefolket i novenber måned

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider