Forum

Citrusplanter- en god gave?.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. november 2019 kl. 0.20

Jeg såede sidste år (i al tankeløshed ) en del kerner af citrusfrø i en udgået potteplante. Jeg troede, da ikke de ville slå an! Men det gjorde de, altså. Så jeg indkøbte citrusjord og -gødning i ret dyre domme- og vandede med regvand/det fra kondenstumbleren.

Nu har jeg cirka 15 planter (en er gået ud), og de ser ikke alle lige så fine ud (nogle er lidt afgnavede, men de lever da endnu.)

Nu skal jeg en tur til omegnen af Aarhus og besøge min søn + næsten svigerdatter.

Men jeg har lidt lyst til at forære hende (og sønnikken) en citrusplante. Men kan man ompotte dem nu?

Og jeg har ingen idé om, hvad planterne er... Det er sandsynligvis Navelappelsin/clementin/citron- i den rækkefølge. Eller et eller andet. Vi spiser meget frugt i november/december.

De har altan. Mens jeg har har sat olanterne sammen i en balje (de ER i potter med citrusjord)- i mit vestvendte (utætte) vindue i fyrrummet. Måske er der lys nok og temperaturen er ca, 15 grader...

Desuden synes jeg de størte planter, "stikker" lidt. Men den måler flotte 10-15 cm. De boede ude i sommers.

Så kan jeg ompotte? Eller skal jeg bare give noget andet...

Mvh
Tine- med vådt rent tøj- og stigende frustration!

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. november 2019 kl. 8.13

Hej Tine

Citrusplanter overvintres lyst et sted, hvor temperaturen er lav men ikke kommer under frysepunktet - 5 - 12 grader er optimalt.
I løbet af vinteren skal der kun vandes sparsomt.

På en altan kan der være lys nok - men det kan måske være svært at beskytte planten mod regn.

Ompotning af citrusplanter sker bedst, når vækstsæsonen går igang og der er vækst i rodsystemet. Så ingen ompotning nu !

Det er jo ikke let at vide, om de unge mennesker har lyst til at passe en citrusplante - som i bedste fald giver frugt om 4 - 5 år.
Du er nok den nærmeste til selv at give svaret....

Og skulle du nå frem til at gaven nok skal være "grøn", men ikke skal være en af dine hjemmeavlede citrus-planter får du lige et forslag fra mig: En stor pose karsefrø (giver hurtigt et spiseligt resultat og et godt vitamintilskud i disse mørke måneder!).

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. december 2019 kl. 19.44

Du kan kende forskel på planterne ved forsigtigt at gnide bladene og dufte til dem. De dufter af den citrussort de er.

Nyt svar til emnet »Citrusplanter- en god gave?.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Citrusplanter- en god gave?.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider