Forum

Vaskebær eller nødder

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2019 kl. 13.36

Jeg har efterhånden læst så meget om vaskebær at jeg ikke kan forstå at de ikke er mere populære.... eller omtalte i DK. Mine strikkekollegaer i Tyskland har brugt dem i årevis. I går faldt jeg over en pose vaskebær i en af vore kendte discountbutikker, så nu vil jeg stifte bekendtskab med dem. Det må da være både økologisk og bæredygtigt?
Ingeborg

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2019 kl. 16.47

Så vidt jeg kan se efter en søgning på nettet er det ikke mad, og ikke noget, man dyrker i sin have.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. november 2019 kl. 17.10

Det er nogle bær fra Asien som har en sæbeagtig virkning. Effekten stammer fra sapponiner som også kendes fra vores hjemlige sæbeurt.
Det er vel økologisk hvis dyrkningen er det... Om det er bæredygtigt kræver nok en nærmere analyse. Der er i hvert fald noget "input" til dyrkningen og transport. Spørgsmålet er hvordan det står i forhold til de ressourcer som bruges til at lave et almindeligt enzymatisk vaskepulver.
Det er vist ikke helt ufarligt at spise sapponiner. Det er faktisk forsvarsstoffer planterne laver. Jeg kender ikke noget til evt. fare ved hudkontakt, men jeg ville nok prøve at sætte mig lidt ind i om de nu også er sikre at bruge, f.eks. i forhold hudirritation og allergi, inden jeg gik over til dem.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. november 2019 kl. 22.18

Hej Ingeborg Hansen

Coop har i april 2019 opsummeret artikler om test af Sæbenødder og henviser i denne artikel bl.a til test foretaget af den svenske parallelorganisation til Forbrugerrådet i Danmark (udgiver af TÆNK)

Læs mere her:
samvirke.dk/artikler/alternativt-vaskemiddel-det-skal-du-vide-om-saebebaer.

Testresultaterne peger entydigt på, at sæbebærrene virker præcist som vask i vand helt uden tilsat sæbe / sæbebær. DVS sæbebærrene gør hverken fra eller til eller med andre ord: de virker ikke .....
Herudover gør COOP i artiklen opmærksom på, at der er rigtig meget tøj, som får en tur i vaskemaskinen, selv om det ikke er snavset....

Venlig hilsen
Lone

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. december 2019 kl. 10.12

Jeg takker for svarene. .... og er skeptisk i forhold til skallernes virkning. Var det ikke også sådan med RU?
At COOP og andre, for hvem vaskepulvermarkedet er meget indbringende på grund af vores “vaskesyge” og tøj med indhold af kunsstoffer, som hurtigt kommer til at lugte. På hylderne er der også et særligt middel til ildelugtende sportstøj!
Jeg har ofte undret mig, når jeg ser folks tøj i slumkvarterer og flygtningelejre. Alt ser forholdsvis rent ud og jeg går ikke ud fra at de bare får nyt når andet er snavset.
Mange gamle vaskedyder er glemte i dag. Man skal lede længe efter en pakke soda.... og hvem lægger hvidt tøj i blød i dag?
Jeg ser at mine unge i familien lægger en bylt tøj i vaskemaskinen i stedet for at lægge stykkerne ind enkeltvis osv. gråt er det nye hvidt hos dem :-)
Nu prøver jeg skallerne og hvis effekten ville være den samme i rent vand,er jeg en erfaring rigere.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vaskebær eller nødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vaskebær eller nødder

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider