Forum

Hvad laver havefolket i December måned

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 1. december 2019 kl. 19.57

Ja hvad bliver der lavet i haverne , bortset fra at hænge diverse jule lyskæder osv op …………og at fodre fuglene …….

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 1. december 2019 kl. 20.49

Jeg har lige gravet alle mine Dahliaer op, og spulet dem for jord.
En stor tyndbenet Forsytia er blevet savet godt ned, så den kan blive mere tæt og blomsterrig. Den bedste tid er ellers lige efter blomstring, så må vi undvære blomsterne til næste år.
I sidste uge savede jeg min store gamle bornholmer figen meget kraftigt ned, til en meter over jorden. Der er mange skud rundt om stammen, så bare rolig. Nu gider jeg ikke jordbærplanter mere, så de er gravet op. Net, fugleskræmsler og ukrudt, og så er danske jordbær billige i handlen til sommer.
Men alle mine fuglekasser har været tomme hele sommeren, både gråspurve og mejser har der været meget langt imellem i år.

2 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2019 kl. 21.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. december 2019 kl. 22.36

Jeg ser efter frø til næste sæson og faldt over denne sammeligning af frø priser:
www.mynewsdesk.com/dk/pressreleases/store-prisforskelle-paa-havens-froe-850756
Desværre er det ikke opgivet hvad prisen er pr. gram. Blot pr. pose.
Leverandører som f.eks. Solsikken eller Bingenheimer som jeg brugte da jeg havde en egentlig køkkenhave er heller ikke med.
Men prisforskellen er enorm!!

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. december 2019 kl. 22.41

@F Christensen

Katastrofe - med for mange redekasser? kan du uddybe hvordan man kommer til den konklusion?

En vinter uden nye redekasser er da en dårlig vinter...

5 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. december 2019 kl. 22.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. december 2019 kl. 10.32

Jeg indretter min fuglefodring efter behov. Fodrer hele vinteren og fortsætter når sommeren kommer uden tilstrækkelig naturlig føde. Jeg har 7 fuglekasser og selv den nyeste kasse, som kun fik et midlertidigt ophængningssted var besat og alle fugleunger kommpå vingerne. Hertil kommer diverse naturlige reder bygget af fuglene.
Jeg fodrer med hjemmelavede fedtkugler og med afskallede solsikkekærner og jordnødder, som jeg køber i 15 kg sække hos et foderstoffirma, som leverer fragtfrit.
Ja, og så kommer det nyskovede juletræ på fod i dag, for det står ude på terassen inden det 8 dage før jul bliver vænnet til nye temperaturer i garagen, inden det kommer ind i stuen. Efter jul pynter det igen udenfor inden grenene bruges til afdækning.
Dørkranse til hele familien og anden pynt bliver det også til.
..... iøvrigt tror jeg at det mest er en kedelig tid for mandlige haveejere som ikke kan/gider huslige sysler. (Ramaskrig?)
Ingeborg

7 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. december 2019 kl. 11.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. december 2019 kl. 15.02

Er det en strudsefarm du har , 150 kg dagligt er jo en sjat.....

9 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. december 2019 kl. 17.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. december 2019 kl. 22.53

Foruden kigge efter billige frø så kigger jeg også på græsplænen!!
Den vokser og det ser ud til, at jeg kommer til at slå den her i december hvis vejrprofeternes forudsigelser holder stik og vi får en periode med 8- 10 graders varme (foruden sol).

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. december 2019 kl. 10.09

Her i december går de fleste daglige spadsereture til kolonihaven. Jeg medbringer grønt affald fra køkkenet til kompostkassen. Desuden henter jeg grønsager til aftensmaden. I de sidste par dage har jeg siddet i en solstribe og nydt lyset.

Om vinteren er det helt klart en fordel, at haven ligger et stykke vej fra min bopæl. Selvfølgelig kan man godt gå en tur, alene for at få motion og frisk luft, men det føles godt at have et ærinde at gå efter, f.eks. at tage grønkål med hjem, så jeg kan lave grønlangkål ;-)

Jeg lægger mærke til, at flere bruger den kolde tid til at beskære buske eller træer. Jeg troede, at det var for sent at gøre den slags om vinteren. Jeg savede to tykke grene af mit figentræ først i oktober. Jeg var lidt nervøs for, at det skulle være for sent. I vejledninger står der ofte, at træer og buske skal have tid til at lukke sårene, før kulden kommer. Men jeg behøver måske ikke bekymre mig?

M.v.h.

Doris Møller

12 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. december 2019 kl. 10.31

... Og iøvrigt er december et godt tidspunkt at lave spirertest af gamle frø. Så er der god tid til at nå gennem dem alle.
@Doris
Det med at lukke sårene har jeg ikke hørt før og tvivler på har noget på sig. Beskære man om efteråret, når hverken træer eller buske at lukke sårene inden frosten sætter ind. Så det er sikkert fordi vinteren har ligget udenfor komfortzonen, at skribenten ikke gerne er ude i frostvejr ;)

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 3. december 2019 kl. 19.45

Hej Willy N

Lige et par citater:

”Det er bedst at beskære træer og buske om sommeren, hvor planten hurtigere kan hele sårene efter grensaksen.”
Citatet stammer fra:

www.bolius.dk/beskaering-af-traeer-og-buske-17034

Og endnu et par citater:

”Al beskæring indebærer en risiko for træets sundhed. Hvert et snit giver træet et åbent sår, hvor svampe og bakterier kan trænge ind og langsomt inficere og nedbryde plantevævet, hvis ikke træets vækst når at få lukket såret i tide.”

Og lidt længere ned under overskriften:

”Bedst at beskære om sommeren” står der:

”Moderne træpleje går ud på at understøtte planternes naturlige forsvar mod svampe og andre sygdomme. Det naturlige forsvar er stærkest om sommeren.”

Citaterne stammer fra:

haveselskabet.dk/guide-til-beskaering-af-havens-traeer

Den slags vejledning gør, at jeg hovedsagelig beskærer om sommeren. Desuden siger man, at man kan undgå såkaldte vanris i frugttræer, hvis man beskærer om sommeren.

Og derfor fortrød jeg, at jeg savede et par grene af min figen først i oktober måned. Jeg håber, at det går.

M.v.h.

Doris Møller

14 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. december 2019 kl. 9.40

@Doris
Der er forskel på sommer og efterår (og vinter).
Om sommeren er der vandtryk i grene og jeg går ud fra, at det kan medvirke til, at skærestedet ikke angribes af sygdomme.
Et andet argument for beskære om sommeren er, at man kan se formen på buske og træer.
Jeg beskære sent på efteråret og vinteren. Her er der ikke så meget andet at lave i haven. Jeg har aldrig haft problemet med det.
Heller ikke med en stor figen.

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2019 kl. 11.07

Ja, mit æbletræ blev beskåret/skamferet sidst på året og det er vokset fint derfter. Er der ikke mange andre faktorer end tidspunktet, der spiller ind? Når man i “gamle dage” skar om vinteren var det vel også fordi arbejdsbyrden med andet var mindre.
Ingeborg

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. december 2019 kl. 15.08

Hej Willy N.

Ja, selvfølgelig er der forskel på årstiderne. Hvor vil du hen med den bemærkning?

Jeg fortæller bare om den vejledning, jeg har læst, både på nettet og i bøger om beskæring. Jeg følger normalt denne vejledning – bortset fra denne ene gang, hvor jeg kom til at beskære min figen først i oktober.

Blev der slet ikke dannet vanris på dit æbletræ, der blev beskåret sidst på året, Ingeborg Hansen? Mine frugttræer er slemme til at danne vanris. Jeg fulgte derfor et kort kursus i beskæring i sommer. Her fik jeg at vide, at man kunne undgå vanris, hvis man beskærer frugttræer om sommeren. Jeg er meget spændt på at se, hvordan træerne vil udvikle sig i næste vækstsæson.

M.v.h.

Doris Møller

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2019 kl. 16.03

@Doris. Der er vist masser af vanris på mit æbletræ, det skal vise sig til foråret om der overhovedet er nogle grene som får blomster. Det gode er at jeg er tilfreds, selvom der kun er vanris. Iøvrigt er bladene ikke faldet af endnu.

Ingeborg

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. december 2019 kl. 17.14

@Doris.
Som jeg skriver, kan jeg tænke mig at der kan være en fordel i beskæring om sommeren fordi der er pres på skærestedet indefra.
Men om det gælder har jeg ikke evidens for.
Hverken på æbler, pære, kirsebær m.f. har jeg haft problemer med vanris sevom jeg beskære efterår/vinter.

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 4. december 2019 kl. 17.41

Er der ikke noget med at vinter beskæring fremmer vækst og sommer beskæring hæmmer vækst?
Mvh

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. december 2019 kl. 18.03

Vanris kommer som regel når man kapper store grene af træerne for så forsøger træet at erstatte det tabte.
Men om vinterbeskæring eller sommer beskæring spiller en rolle i denne sammenhæng ved jeg ikke. Jeg tror at det, der spiller en rolle er hvornår at væksten er størst og i sommer månederne hvor væksten delvis aftager spiller sommerbeskæring knap så stor en rolle... Det er min erfaring.

21 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2019 kl. 18.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. december 2019 kl. 9.04

Den havekonsulent, som underviste på kurset om beskæring, som jeg deltog i, havde yderligere en ide til undgåelse af vanris:

Det skulle være vigtigt, at man klipper de nye, bløde sommerskud af et eller andet sted mellem 1. og 4. blad på skuddene. Det råd har jeg også fulgt. Men det er først til sommer, at jeg kan se, om rådene virker.

Vi fik ikke nogen logisk begrundelse for rådet. Men jeg har efterfølgende tænkt, at det måske er klogt at lade træet beholde en lille del af de nye skud, frem for bare at klippe alle de nye skud helt af. Hvis man klipper alle de nye skud helt af, vil træet nok reagere med at danne flere vanris.

M.v.h.

Doris Møller

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2019 kl. 10.10

Det er lidt interessant med den vanris fordi jeg ikke selv er plaget af det. Normalt - eller sikkert altid - beskære jeg buske og træer ved at lade ca. 5- 10 cm. stå tilbage af grenen.
Når der så er gået et årstid, to eller sommetider mere, klipper jeg de tilbageværende 5- 10 cm. af.
Jeg beskære aldrig til hovedgren/stamme og det er måske derfor, at jeg aldrig plages af vanris.

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2019 kl. 10.19

@Villy N
Det lyder da meget rigtigt at lade lidt af grenen eller vanriset stå. Med andre ord narrer du træet til at tro at der stadigvæk sidder en gren. Men får denne stump så ikke sidegrene? Når du klipper helt tilbage efter nogen tid, hvad sker der så på stedet?
Ingeborg

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2019 kl. 10.28

@Ingeborg.
Jeg er opmærksom på det som du skriver. Især på kirsebær er det min erfaring, at der kommer sidegrene på grenstumperne som sidder tilbage og på kvæder.
De skal selvfølgelig fjernes. Men når det er gjort et par gange, dukker der ikke flere op.
Så helt overladt til sig selv, er grenstumperne ikke. Men oftest er det nok at bruge fingrene til at rive de nye skud af.

26 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2019 kl. 10.41

Jeg fik nærmest stynet et rønnebærtræ sidste vinter. I år har det fået rigtig mange nye grene, hvoraf jeg har fjernet de største, som var meterlange. Det er et gammelt træ med tyk stamme. Jeg har planer om at styne det igen, der er ikke plads til en stor krone og jeg kan ikke komme til at fælde det ved roden på grund af hæk, plantekasse og redskabsrum i nærheden.
Kan jeg bare fortsætte med at styne træet her om vinteren?
Ingeborg

27 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. december 2019 kl. 13.07

December må også være en god måned at kigge på blomster, fordi det er mere overskueligt. ;-)

Lad mig begynde med mine Stokroser, som jeg er meget imponeret af.
De har fået både frost og slud, men nogle af dem blomstrer endnu fint.

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. december 2019 kl. 13.09

Kæmpe Verbena synger på sidste vers, men den holder bedre til frost, end jeg blev lovet og turde håbe på.
Og den har givet mange frø til næste år. :-)

29 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. december 2019 kl. 13.11

Og så midt i det hele ser jeg noget, som jeg ikke ved, hvad er.

Det er bare så spændende med brak og en vild have, hvor økosystemet selv bringer nyt. :-)

30 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. december 2019 kl. 13.14

Planten er nok lidt skadet af frost, men jeg synes, at blomsten er meget fin. :-)

31 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. december 2019 kl. 13.15

Ja, jeg har stukket kompostbunken om, så den er klar til foråret. Tom opsamlingsrum og fyldt komposteringsrum. Spændende om varmkomposteringen kan starte på denne årstid!
Og hønsene fik årets sidste portion kompostorm.
Efterhånden som jeg får høstet bringer jeg kompost (fra rum 3) ud i bedene, og det vedbliver hele vinteren, hvis ikke komposten fryser.
Det bliver nok januar, inden jeg får hentet hestemøg til jorddækning i vingården, hvor der tidligere var juletræer.

32 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 27. december 2019 kl. 21.39

@Jakob B - det ligner bjergknopurt.

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. december 2019 kl. 23.53

Jeg har planer om at stikke kanter af på græsplænen, gøre haveredskaber pænt i stand, fordinjegbtrængervtil frisk luft hver dag. Iøvrigt damper min kompost jævnt hver dag.
Ingeborg

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine Nygaard, 30. december 2019 kl. 21.58

Jeg har først haft tid til at være i haven de sidste par dage, men jeg har nået en masse... Har fået tømt garagen og kørt til genbrugspladsen med kompost og så har jeg beskåret mine træer (vi har 10 styks, så jeg er hel øm i armene nu :-) )

35 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. december 2019 kl. 23.20

Kørt til genbrugsplads MED kompost ?

36 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. december 2019 kl. 13.39

Jeg har heldigvis aldrig haft noget haveaffald eller kompost så ubrugeligt, at jeg ønskede at køre det væk.

Men vi blev snydt for en hvid jul, så jeg har i stedet brugt min robuste sneskraber på det mudrede græs imellem nogle fliser.
Mere skulle der ikke til at gøre mig øm. ;-)

37 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 31. december 2019 kl. 13.41

@S. L. - svar 32

Tak for dit svar. Jeg tror, du har ret. :-)

Og det blomstrer stadig.
Her rød tvetand og noget, der ligner svinemælk.
De burde fjernes, fordi jeg vil udplante en lupin på det sted, men det er jo ikke til at nænne.

Godt nytår. :-)

Nyt svar til emnet »Hvad laver havefolket i December måned«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad laver havefolket i December måned

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider