Forum

Grønkål – grønlangkål – hvordan?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2019 kl. 9.49

Hej
Nu er det jo ingen madside, men det kunne måske være en ide til et nyt menupunkt, for hvad nytter al den viden om dyrkning, hvis vi ikke kan dele erfaringer om brug af de avlede grøntsager?
Der er egnsretter, som skiller vandene.
Det var min plan at servere grønlangkål til mandens fødselsdag. Men….oprindeligt kom de fleste gæster kom fra Sønderjylland men nu er der flest fra andre egne af landet. I Sønderjylland og lidt syd for grænsen er der groft mosede kartofler i kålen + væde fra hamborgryg og kålpølser, mens andre landsdele serverer grønkålen i en flødestuvning. Så nu er jeg på den……. jeg gider ikke lave to slags :- Eller gør jeg?
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. december 2019 kl. 11.03

Du laver den, du synes er bedst, medmindre du vil vide, hvad der er størst interesse for i din familie - så skal du lave begge!

Her dyrker vi ikke ret meget grønkål, men mere rosenkål og hovedkål, og det står alt sammen ude endnu. Vi har dog flereårig kål, der delvis kan gøre det ud for grønkål.
Nogle gange rister jeg det, og andre gange stuver jeg det.
Det kan selvfølgelig også ryge råt i salatskålen.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. december 2019 kl. 14.56

Hej Ingeborg Hansen

Ja, lav grønlangkål, som du og din mand foretrækker det! Det er trods alt hans fødselsdag.

Jeg ved godt, at folk har bestemte idéer om, hvordan visse retter skal laves, og at de kan være meget nøjeregnende. Men normalt er folk jo glade for at smage noget nyt og anderledes.

Selv ville jeg synes, at det ville være spændende at smage grønlangkål, der er tilberedt på en ny måde. Men her hos mig får man altså brunede kartofler til!

M.v.h.

Doris Møller

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2019 kl. 16.16

Jeg følger rådet om at lave begge dele. Der hører selvfølgelig både glaseret hamborggryg, kålpølser og brunedekartofler til... og ike at forglemme: snaps.
Når jeg nu skriver om brune kartofler, kunne jeg ikke drømme om at købe dem på glas. Men jeg forstår ikke, hvordan de små kartofler fremkommer. Er det en speciel sort eller bare et spørgsmål om sortering i størrelser.
De 2 kg små økologiske kartofler var jeg meget længe om at pille. Skindet var alt for tyndt, så det næsten måtte skrabes af. Jeg kunne tænke mig små kartofler, hvor skindet er som på aspargeskartofler. Jeg overvejede faktisk at købe aspargeskartofler, men de var dels små, dels meget store i samme pose.
Hvordan sikrer man sig små kartofler, der nærmest piller sig selv? Er der for mange, som er gået over til kartofler i glas?
Ingeborg

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. december 2019 kl. 17.19

Jeg har ikke fundet læggekartofler i glas.
Det er sorteringen ved opgravning, der giver de forskellige størrelser.
De små kartofler fremkommer, fordi kartoffelplanten bliver ved med at lave nye kartofler, så længe der er kraft i den. Og de senest anlagte når ikke at blive store, før toppen visner, og de har heller ikke nået at få en tyk skræl. Hvis skralden er meget tynd, ville jeg bruge den som den er, men meget, meget rengjort.
Der er både store, mellemstore og små kartofler under alle kartoffelplanterne.
Du burde prøve at dyrke kartofler (igen?).

5 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. december 2019 kl. 19.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. december 2019 kl. 20.55

Nu har grønkålen forhåbeligt fået frost , det skal den have før man kan bruge den til laangkåål , har jeg altid lært hjemmefra. velbekomme.......

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. december 2019 kl. 22.23

Jeg har også, som Svend, lært at grønkål skal have frost, men hvis man skal tro videnskaben, så er gødning vigtigere for grønkålens smag, end frost.

videnskab.dk/krop-sundhed/goedning-er-mere-vigtig-for-groenkaals-smag-end-frost

Tilgengæld slår frosten alle lus ihjel og så er man jo fri for at bekæmpe dem.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. december 2019 kl. 22.54

Ja, jeg er jo nødt til at købe frossen grønkål i pakker. Man må vælge mellem Vendsyssel kål og Sønderjysk. At købe frisk grønkål i butikkerne er meget dyrt og alt for små portioner. Syd for grænsen køber man den i 5 kg sække. Min søster vaskede den i vaskemaskinen i et dynevår.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 5. december 2019 kl. 9.01

Hej Ingeborg
Aht til aspargeskartofler til brunede kartofler, så har jeg købt rigeligt af dem og sorteret de store fra og brugt de mindste. De skal jo nok blive spist til noget andet.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2019 kl. 9.41

@Vibeke. Tak for svaret - ja, det gør jeg også en gang imellem, men de aspargeskartofler jeg så på, var meget store og krumme som små agurker. Jeg skulle have købt mindst 7-8 poser, så jeg burde have været i flere butikker i omegnen, så nu ved jeg det til julens brunede kartofler. Jeg forstår også den tynde skræl, hvis det er de sidste kartofler planten leverer inden optagningen.
@ Lars Holt: jeg har jo dyrket i spande de sidste år og det har været fint. Nu er potterne udtjente, så jeg sætter en række kartofler langs lærkehækken. Det viser sig at kartoflerne har det fint der. Måske kan jeg også grave nogen ned hist og pist i bedene.
Læggekartofler i glas? Jeg mente at behovet og salg af små kartofler må være faldende, når rigtig mange “nøjes” med at købe små kartofler i glas. Til karamelliserede kartofler mener jeg at den glatte kartoffel lige under skrællen er nødvendig. Glaskartofler ser uldne ud allerede i glasset.
Ingeborg

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2019 kl. 9.48

Ps. Jeg lavede både grønkål i flødestuvning og grønkål med let mosede kartofler. Der blev spist mest af grønkålen med kartoflerne. Ha, ha, vi var også flest, der var vante til den variation. Iøvrigt kommer der lidt saft i fra kogning af kålpølser og hamborgryg (købt hos en rigtig slagter og glaceret efter kogningen) .
I Sønderjylland og Nordtyskland er denne ret iøvrigt en almindelig ret nytårsaften.
Ingeborg

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. december 2019 kl. 12.11

I mit barndomshjem fik vi altid grønlangkål nytårsaften. Til dessert fik vi svesketrifli. Jeg er ikke fra Sønderjylland, men min far havde boet i forskellige egne af Danmark, og traditionen med grønlangkål har jeg altid ment, at han må have taget med hjem fra Sønderjylland. Grønkålen var altid i en mælkestuvning (ikke fløde!) – dog med lidt bouillon i. Og altid brunede kartofler til.

M.v.h.

Doris Møller

13 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. december 2019 kl. 12.38

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. december 2019 kl. 12.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. december 2019 kl. 13.31

I mit barndomshjem fik vi altid grønlangkål nytårsaften , det blev hentet ude i kolonihaven mellem jul og nytår om aftenen , og dengang var det bælgranglede mørkt , og der var ingen gadelys derude , og det var en flot stjernehimmel med mælkevejen som et hvidt bånd hen over , noget som nutidens unge aldrig har set , på grund af lys og luftfoturening , de har noget til gode , det var kolonihaver der lå der hvor Tingbjerg nu ligger .

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2019 kl. 14.04

Ja, det glæder mig, at også andre kender til servering af grønlangkål nytårsaften, mens andre spiser torsk. Det blver dæleme svært fremover, hvor familierne i langt højere grad end før i tiden spredes over hele riget - og ikke mindst bliver gift, skilt osv.
Ingeborg

Ps. Kartoflerne langs hækken. I år satte jeg tilovers blevne læggekartofler lang et stykke af hækken og de blv næsten bedre end dem i potterne. Men alt er vel afhængigt af vejret.

Nyt svar til emnet »Grønkål – grønlangkål – hvordan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grønkål – grønlangkål – hvordan?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider