Forum

Endnu dyrere med egne afgrøder!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. december 2019 kl. 11.03

Fra 2021 indekseres skatten på spildevandsafledning.
finans.dk/politik/ECE11795963/overblik-her-er-hovedpunkterne-for-naeste-aars-finanslov/?ctxref=ext
Folk med køkkenhave vil være endnu mere til grin, når de dyrker egne afgrøder.
Ikke nok med, at afgrøderne skal vandes, så skal der også bruges vand til at skylle dem rene med.
Alt sammen noget erhvervsdyrkere får langt billigere og det derfor bliver håbløst at få en fornuftig ballance i regnskabet for den private haveejer som dyrker grøntsager.
Også rekreationshaverne, må forventes bliver indskrænket og at der sker en yderligere forstærkning af den udvikling jeg i mit område har set, hvor villagrunde udlægges til stenhaver med visse mindre afbrydelser af græsarealer med mine træer.
Prisen på cementfliser kommer sikkert til at stige, i årene fremover ;)
Men nu er dette, som det i tidligere i debatter her i forum, et hobby forum og penge derfor ikke er noget issues. Det kunne ellers være rart hvis også ting som:
- Øget bæredygtighed.
- Mere biodiversitet.
- Bedre sundhedstilstand
... indgik som værdigrundlag i debatten ( lidt sarkastisk? ;)
Iøvrigt et interessant indspark fra bæredygtigt landbrug:
baeredygtigtlandbrug.dk/2019/12/hvorfor-skal-landbruget-straffes-naar-kommunerne-gaar-fri/

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. december 2019 kl. 17.37

Hej Willy N

Til lidt eftertanke i den sidste mørkemåned i år - og en opfordring til alle havedyrkere, der tænker i vandøkonomi:
Der findes et dyrkningssystem, som reducerer behovet for vanding i tørre perioder: Skovhaven

Skovhaven's principper bygger på permakulturtænkningen og sikrer bl.a. at muldlaget er dækket af plantevækst året rundt og at såning sker i pletter eller render i eksisterende grønt plantedække.

Så i stedet for at fokusere retfærdig / uretfærdig fordeling af udgifterne til vandafledningsafgift sådan som du gør i dit indlæg, kan det være en mulighed at glædes over, at vi ikke (længere) i Danmark hælder spildevand direkte ud i søer, åer, havet uden i det mindste at have forsøgt at rense det.
Vandafledningsafgiften dækker jo bl.a drift af rensningsanlæg, overvågningsprogrammer og en vis opmærksomhed på forurening af havet og øvrige recipienter.

Og det overskud glæde bringer med sig kan så anvendes til at udforske mulighederne for at finde viden om permakultur og om skovhaver - og til at gøre sig erfaringer med dyrkning efter principperne om altid dækket muld....

Venlig hilsen
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. december 2019 kl. 19.17

@Lone.
Jer er da glad for vores vandbehandlingsteknologi hos vandvæker såvel som rensningsanlæg.
Men det vand jeg bruger i en giftfri have og som højst kan havne i grundvandet (igen) finder jeg er fuldstændig grotesk der opkræves spildevandsafgift for.
I særlig grad når "landet" vil fremstå i førefeltet hvad angår bæredygtighed og økologi.
Skovhave er ikke noget alternativ til en almindelig have.
Det er alene et spørgsmål om hvordan en "almindelig" have tænkes at se ud. Både i køkkenhaver og rekreationshaver er der mange der bestræber sig på - og har etableret - bunddække for bl.a. hindre vandfordampning.
Det er en meget, meget gammel metode.
Rensningsanlæg har ikke blot en vis opmærksomhed på forurening. Men fokus på forurenet spildevand.
Det er derfor vi har rensningsanlæg.
Men vandet jeg vander have med når aldrig rensningsanlæget og bidrager (derfor/tværtimod) til øget biodiversitet og bæredygtighed.
Engang var køkkenhaver ( kolonihaver m.f. ) en initiativ til styrkelse af befolkningens fysiske sundhed og trivsel.
Men det perspektiv er - også her i forum - forladt.
Desværre.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 7. december 2019 kl. 9.41

Og da danskerne bruger for lidt vand stiger grundvandsspejlet med problemer til følge.
Mvh

4 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. december 2019 kl. 9.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. december 2019 kl. 10.10

@F. Christensen.
Ja det er et paradoks, at der "pives" over vores grundvand og risikoen for det stiger op i haverne stiger med årene.
hsfo.dk/artikel/h%C3%B8jt-grundvand-et-problem-der-bare-vokser
www.klimatilpasning.dk/vaerktoejer/grundvand/grundvandskort
Steder hvor der er meget høj grundvandsstand udfolder kreativiteten sig også, og flere villaejere er snuppet i at have lavet private ulovlige boringer.
Problemet med grundvand er altså ikke mængden af grundvand i Danmark. Men rent grundvand.
Det er så en anden diskussion

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. december 2019 kl. 11.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. december 2019 kl. 16.54

@F.Christensen.
Tjaa... Jeg har nok valgt et forkert sted, at slå teltpælene op. Her er der 4- 5m til grundvandet :(
På den anden side, er piratboringer ikke min kop te. Så mere galt er det ikke.
Det har vist sig, at hvor grundvandet er forurenet, er det ikke fortidens syndere. Der er fundet stoffer i forurenet grundvand som stammer fra relativt nye produkter og således antages det, at det er stoffer som er hældt i eller ved boringer ved - tager man for givet - et uheld. En dunk der er væltet og lign.
Disse piratboringer kan vise sig at blive en større trussel mod grundvandet end landbrugets anvendelse af sprøjtemidler.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. december 2019 kl. 16.55

Der mangler et "altid"...
Det har vist sig, at hvor grundvandet er forurenet, er det ikke altid fortidens syndere.

Nyt svar til emnet »Endnu dyrere med egne afgrøder!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Endnu dyrere med egne afgrøder!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider