Forum

Mudder på gårdspladsen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 20. december 2019 kl. 22.03

Findes der mon nogle gode tips og idéer til, hvordan man kan fjerne mudder på sin gårdsplads uden at fjerne gruset.?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 20. december 2019 kl. 22.19

Du skal sørge for at lede vandet væk fra færdselsarealet. Uden vand bliver der ingen mudder.
Og uden nyt vand tørrer mudderet ud.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Bollerup, 21. december 2019 kl. 18.41

Jeg har samme udfordring og har delvist løst det ved at lave nogle render til regnvandet, så det kommer væk fra kørestederne til et mere passende sted, samtidigt med at jeg har lagt noget ekstra grus og småsten oven på, hvor det var værst. De seneste måneder har det dog været næsten umulige at få det til at tørre op, så er det vigtigt at underlaget under splat og mudder er fast og har lidt naturligt dræn.

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. december 2019 kl. 17.12

Frost løser problemet med et trylleslag.! ;-)

Men med alle de maskiner, der findes nu om dage, så havde jeg nok håbet, at der også var udviklet en grusvaskemaskine, som blot kunne køre en tur på gårdspladsen og snuppe mudderet, mens gruset blev lagt pænt tilbage.

Jeg forstår heller ikke helt, hvor alt det mudder kommer fra. Er det normalt mest støv, som falder ned fra himlen.?
Eller er det nærmere nitrat i luften, som giver næring til planter, som videre danner kompost.?
Engang var det rent grus.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. december 2019 kl. 20.50

Hvordan afledes vandet fra tagene rundt om gårdspladsen?

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. januar 2020 kl. 12.41

@Claus K Madsen

Vi har tidligere diskuteret tage, og jeg tror ikke, at det er konstruktivt, blandt andet fordi du mener, at organisk materiale fra tage ikke skyldes gødning, men blot mangel på vedligehold.
Jeg er allerede så gnaven ved tanken, at jeg finder det mere relevant at spørge, om du har du gået på Aarhus Universitet.

Men vandet afledes altså på samme måde, som det er blevet det i 20 år.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. januar 2020 kl. 18.57

Det er helt fint Jakob. Det var ikke for at træde på nogle ømme tæer. Det slog mig bare at jeg har set den del ældre længer som slet ikke har nogen tagrende. På den måde bliver gårdspladsen jo som bunden i en tragt...

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. januar 2020 kl. 23.16

@Claus K Madsen

Men hvis det skal forestille en forklaring og ikke en bortforklaring på, hvor mudderet kommer fra, så må det nok være en særlig magisk tragt, som kan trylle destilleret vand om til mudder.

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. januar 2020 kl. 23.51

Jeg havde bare en fornemmelse af at vand spiller en rolle i dannelsen af mudder. Jeg skal blankt erkende at det primært bygger på forsøg jeg lavede men jeg i gik i dagpleje.

Pøj pøj med at finde en løsning.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. januar 2020 kl. 15.20

Jeg har endnu aldrig set, at vand kan forvandle grus til mudder.
Derimod har jeg lært, at vand kan bruges til at afvaske mudder og andet skidt.

Her er et par eksempler på, hvordan vand kan hjælpe med at rense grus:

1:27 inde i denne video:
Gravel-Lok - How to clean gravel
www.youtube.com/watch?v=zeqFkjcNdPY

2 Ways to Clean Gravel
www.youtube.com/watch?v=yqoSK10tHo8

Det er blot et kæmpe arbejde at gøre det manuelt på en hel gårdsplads, og i det omfang, at det ikke er mig, men nogle banditter, som har tilført mudderet, så synes jeg nok, at de bør findes, så de kan tilbydes at betale gildet. Er det urimeligt.?

Men hvem vil hjælpe med at finde banditterne.? :-)

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. januar 2020 kl. 9.59

Jo flere spor du giver, jo bedre svar får du nok.

Umiddelbart, tænker jeg at vi har tangeret nedbørsrekord i år. Godt 900mm, lokalt over 1200. Har du fire længer uden tagrender får gårdspladsen vel op til det dobbelte. Alt efter gårdspladsens og bygningernes mål.

Med de vandmængder bliver jorden under gruset vel til mudder. Herved mister det bæreevnen så de større sten i gruset langsomt synker og erstattes af mudder som trænger op. Det forstærkes selvfølgelig af at du kører i pløret med bilen.

Du har selvfølgelig også noget mulddannelse ovenfra pga. græsset. Måske står der også et træ på gårdspladsen?. Det gør ikke situationen bedre...

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. januar 2020 kl. 15.12

Jeg ville faktisk have troet, at træer og buske, som ikke fælder løv, men derimod bliver beskåret og deres grene kørt bort, ville hjælpe med at fjerne gødning og organiske materiale, som kan give anledning til mudder. Men der kan man se, jeg er jo ikke så belæst, og jeg er selvfølgelig glad for at lære noget nyt.

Det er da også herligt at vide, at man kan dyrke frodigt i årtier uden gødning, og jo mere, jo bedre bliver jorden. Jeg ser frem til, at mine medskribenter lærer det samme trick i deres køkkenhaver.

Jeg er åbenbart den eneste, som har mistanke til gylledampe fra landbruget.
Undtaget måske de mærkelige mennesker, jeg engang så på TV, som boede tæt på en svinefarm, og som var død trætte af alger og mos på deres bygningsværk.

Jeg er måske også den eneste, der bor på landet og har set jord fyge vidt omkring i storm fra sorte marker, hvor der er alt for langt imellem læbælterne.

Jeg er måske også den eneste på landet, som har prøvet at lyse ud i mørket med en lygte om natten, når der høstes og korntørringen kører for fuld udblæsning.

Men skulle der være andre, så læser jeg gerne om det. Jeg har måske bare set syner.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. januar 2020 kl. 16.00

Jeg tror godt de økologiske haveejere ved at grønt jorddække og komposterende blade opbygger humus i jorden...

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. januar 2020 kl. 20.21

Jeg tror derimod, at de fleste økologer godt kan se, at man står med et forklaringsproblem, hvis man påstår at planter kan gro livligt og opbygge stadig mere humus, selvom der høstes, og der kun er rent grus og destilleret vand at gro i.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. januar 2020 kl. 23.03

@Jacob
Dit gruslag er for tyndt!
Derfor trænger der ler partikler op fra lagene under gruset, når jorden er vandmættet og bliver belastet.
Det har ikke noget med humus at gøre - det bliver jo kun dannet, hvor der tilføres organisk materiale i levende eller død tilstand.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. februar 2020 kl. 14.10

Når der blæser frø ind på gødet jord, så opstår der plantevækst og dannes organisk materiale, som bliver til humus.
Og selvom jeg ikke selv gøder gårdspladsen, så sker det som sagt alligevel:

www.dmu.dk/1_Nyt/2_presse/32.asp
Citat:
-------------------
I gennemsnit modtager hver hektar landjord i Danmark årligt 15 kg kvælstof fra luften. To trediedele heraf i form af ammoniak (eller ammonium) der stammer fra landbruget.
-------------------

Det er vel kun, hvad enhver miljøvenlig økolog med almindelig køkkenhave naturligt har med i sit N gødningsregnskab. Jeg bruger selv stort set ikke andet ud over nitratforurenet drikkevand til kunstvanding.

I stedet for at køre mere grus på gårdspladsen og hæve den endnu mere i en skrue uden ende, så ser jeg mere fornuft i at fjerne mudderet, hvis det er muligt. Og først derefter evt. fylde lidt grus på de laveste steder, hvor der opstår vandpytter.
Selvom gårdspladsen ligger højt, er det ikke muligt, at regnen af sig selv skyller den ren for mudder. Jeg kan f.eks. se på tagene, som er mere glatte og med 40 graders hældning, at der også dannes organisk materiale, og når de ikke kan skylles rene af regn, så kan en gårdsplads selvfølgelig endnu mindre.

Den metode, som jeg indtil videre har mest held med, udnytter hjulsporene, hvor især det tynde vandige mudder, som kun indeholder få sten, er blevet presset op i højden, så det er til at skrabe af med en skovl. Mudderet bruger jeg i haven.

Det er et stort og langsommeligt arbejde, men jeg begynder så småt at kunne se en effekt, og jeg håber, at tippet kan være til gavn for andre i samme situation.

Nyt svar til emnet »Mudder på gårdspladsen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mudder på gårdspladsen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider