Forum

Der er mange sjove…

  Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 21. december 2019 kl. 0.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 22. december 2019 kl. 16.28

Efter 60 dage var der flere podekviste uden skud, så hvad er succesraten? For mig at se, bliver der sparsomt med kontakt mellem kambiet på stammen og kambiet på podekvisten.
Og så er jeg lidt skeptisk ved, om styrken på de vandrette grene er tilstrækkelig til at bære frugt efter 1 1/2 år.
Men det er fint nok at stille spørgsmål til de vanlige grænser for podning.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 23. december 2019 kl. 13.13

Her et par andre exempler på alternative metoder til podning - midt om sommeren !

www.youtube.com/watch?v=zUvRuxzBIcI

www.youtube.com/watch?v=VO4PMuUgKdc&t=125s

:-)

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. december 2019 kl. 15.03

Mange tak for video links.
Jeg må indrømme, at jeg har tænkt mig at tage metoderne seriøst og gøre nogle forsøg.
En håndboremaskine og en halvsløv kniv, så kan jeg og de fleste andre fummelfingre omsider også være med.
Det er selvfølgelig ikke den samme klasse, som de professionelle kan præstere, men hvis det virker, så er det frugtavl til folket.! :-)

Jeg har f.eks. to selvsåede kirsebærtræer, som jeg havde tænkt mig at fælde, fordi de ikke giver de bær, som jeg håbede på.
Hvad kan mon podes på dem.?

Kan jeg være heldig, at det kan lykkes at flytte grene i marts måned direkte fra det ene træ til det andet.?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. december 2019 kl. 20.12

Det er nu og i de næste par måneder, at du skal klippe dine kirsebærpodekviste. Sprøjt dem over med en let atamon opløsning, rul dem i avispapir, evt. i en lille plastpose og grav ned, eller læg et tykt lag flis over, på et markeret sted. Kirsebær podes bedst i slutningen af april eller i maj (som noget af det sidste podearbejde.)

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 25. december 2019 kl. 20.16

2 podninger er en god idé, da kirsebær kan være lidt besværlige.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. december 2019 kl. 16.54

@James. F.

Mange tak for tips og billeder.
Det er også godt at se podninger et stykke ude på sidegrene.
Men dine podninger er jo ikke så sjove. Dertil er de alt for fine. ;-)
Jeg har også en podekniv så skarp, at jeg dårligt tør at bruge den. Heller ikke så sjovt.

Jeg prøver nu i stedet at fuske løs for i praksis at finde de grænser, som fantasien ikke kan bryde.
I stedet for at pode dobbelt for at øge chancen, så vil jeg nok forsøge at bore ned i midten af grenen. Og hvis det ikke lykkes, så kan jeg til næste år blot save et stykke af grenen og prøve igen.
Men jeg må nok hellere sætte et spændebånd om grenen, så den ikke flækker, når jeg banker podekvisten i.
Det kommer helt sikkert til at se sjovt ud.

Med hensyn til podevoks, så har jeg læst, at det indeholder harpiks, og det kan jeg ikke tåle, og det er heller ikke sjovt.
Jeg vil til en begyndelse prøve at blande ler med noget madolie m.v. og se, hvordan det går.

Hvad er det for noget langt græs, du har til at vokse ved roden, bør det ikke luges bort, så musene ikke kan bruge det som skjul, når de vil spise barken.?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 27. december 2019 kl. 19.45

Jakob, din idé til hjemmelavet podevoks kan sikkert bruges. I gl. dage kom man vist også nogle kohår i massen, sikkert for at 'armere' leret. Ellers må du i gang med paraffin tapen.

'Græsset' er afblomstrede påskeliljer :)

Det ompodede fuglekirsebærtræ, er knap 20 år gl. og så er mus ikke længere noget problem, - men det kan sagtens være en udfordring for helt unge træer, - det er sandt.

Jeg eksperimenterer også stadig af og til - meen ... jeg synes nu at de sjoveste podninger, er dem der lykkes :)

Nyt svar til emnet »Der er mange sjove…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Der er mange sjove…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider