Forum

Jeg er lidt forvirret

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peder, 1. juni 2005 kl. 1.08

Hej allesammen.

Jeg vil lige høre om der er nogen der ved om enhver kan kalde sig/bruge følgende betegnelser/titler:

– Planteskole.

– Havecenter.

– Havekonsulent.

– Havearkitekt.

– Haveekspert osv.

Har erfaring med at nogen bruger titler som de måske ikke er uddannet indenfor, hvornår er man f.eks. havearkitekt eller haveekspert?

Er lidt forvirret, så hvis du kan give mig et godt svar på mit spørgsmål, er jeg taknemlig.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. juni 2005 kl. 8.29

Betegnelserne haveekspert og havekonsulent er ikke beskyttede. Alle må i princippet kalde sig haveeksperter. Hvad angår havekonsulenter, normalt kaldet havenbrugskonsulenter, betegner dette almindeligvis en rådgiver, der fx er ansat i et haveselskab eller anden virksomhed og som lever professionelt af sin rådgivning. Det er ikke nødvendigt at være kandidat i havebrug, hortonom eller cand. hort. som titlen hedder på latin, men dette vil normalt være tilfældet. Hvor en havekonsulent i princippet kan være selvlært eller fx uddannet biolog, må titlen hortonom altså kun benyttes af cand. hort'er fra Landbohøjskolen (KVL).

Titlen havearkitekt er indført af Erik Erstad-Jørgensen for godt 100 år siden for at signalere, at haveudformning er et område for arkitekter og ikke kun landskabsgartneri. I 1968 blev den faglige betegnelse for havearkitekter ændret til landskabsarkitekter, cand arch. Denne titel betegner en meget præcist kandidat fra en af arkitektskolerne eller fra KVL og må ikke anvendes af andre.

En planteskole er egentlig en virksomhed, der beskæftiger sig med produktion og tiltrækning af planter, herunder flerårige vedplanter, der skal bruges enten i gartnerierhverv eller plantes ud på offentlige eller private områder. I daglig tale benyttes udtrykket planteskole dog ofte om en større plantehandel, også selv om denne ikke selv tiltrækker eller formerer planter. Et havecenter derimod har normalt også et større spektrum af haverelaterede artikler såsom sten, springvand, gødning, pergolaer etc ud over planterne.

Nyt svar til emnet »Jeg er lidt forvirret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Jeg er lidt forvirret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider