Forum

Noget tyder på (alt for) tidlig forår…

  Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 3. februar 2020 kl. 23.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 4. februar 2020 kl. 8.58

Alle babysneglene ser også ud til at vokse og trives!

2 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. februar 2020 kl. 16.33

Kommer der en hård frostperiode efter denne manglende vinter (som i 2004) vil mange træer og buske blive frostsprængte og måske dø.
Det er noget langt alvorligere, end forårsfrosten i 2019, der kun ødelagde frugtsætningen.

3 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. februar 2020 kl. 9.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. februar 2020 kl. 9.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. februar 2020 kl. 11.21

Det var meget kortvarigt at tmpereaturen i morges var nede på minus 4 , der var ikke engang is på vandet i regnvandstønden , og det var i januar 1987 hvor vi gik fra plusgrader til sibirisk kulde hvor temperaturen faldt 3 januar til en dagstemperatur på minus 16 C og en nattemperatur på minus 24 C , alt frøs til og det var vist nok sidste gang statisbryderne var i aktion..........

6 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. februar 2020 kl. 11.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 5. februar 2020 kl. 22.33

Træer og buske er heldigvis hårdføre. Engang kom der frost (minus 6 grader) et godt stykke ind i juni. Skoven stod sort den morgen og nogle dage frem, men efter et par uger var den flot lysegrøn igen.

Anderledes er det selvfølgelig med blomster, som skades, så der ikke kommer frugt = ingen æbler, blommer, kirsebær eller pærer hos os i 2019, få ribs, solbær og stikkelsbær og jordbær.

Ingen træer eller buske led skade af snevejret (+frost) d.4. maj.

Engang måtte mit hjertetræ sætte blade 3 gange. Det forsinkede sikkert træets vækst, men det overlevede fint og er nu blevet mere hårdført med alderen.

Naturen retter sig efter en lussing af vejret.

Men det er selvfølgelig en anden sag, hvis temperaturen i længere tid falder rekord meget, og solen om dagen kan nå at opvarme stammer og grene.

Løg, porre og bladbede mm kan finde på at løbe i stok efter frost.

8 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. februar 2020 kl. 23.23

Det er de pludselige meget bratte temperaturfald, der er farlige for planterne, og for fiskene i havebassinet for den sags skyld. Planterne kan frostsprænge.
En anden ting er udtørringen. Hvis jorden er frosset, men solen varmer planten og bladene op kan planten dø af tørst.

9 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. februar 2020 kl. 10.03

Vi fik en snert frost i tirsdags, den 4.2. hos mig er enkelte påskeliljer og hyacinter sprunget ud og står sammen med et tæppe af vintergækker og erantis, påskeklokker og purpur juleroser. et par forkølede roser er der også.
Det har jeg ikke oplevet tidligere.
Ingeborg
ps. jeg leder efter klart glas fra gamle blyruder til min nye hobby, hvor jeg vil lave glas til ruderne, så fugle ikke flyver mod ruden.
nogen, der ved, hvor jeg kan købe eller få det?

10 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 8. februar 2020 kl. 11.05

Det er nærmest forbudt at bruge bly untagen i blybatterier i biler osv . da det er meget giftigt...............

11 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. februar 2020 kl. 11.10

Her er de efterårssåede ærter ved at blive rigelig høje. De tåler nok ikke en hård omgang frost, når der er så veludviklede. Men jeg sår nogle flere i starten af marts, så vi ikke bliver helt snydt.
Kælderen er også for varm i år. Yacón har sat lange spirer (20 cm). Problemet er, at de ikke er blevet delt endnu, så der vil let knække skud af, når vi når dertil i marts.

12 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. februar 2020 kl. 12.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

13 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. februar 2020 kl. 13.15

Glasset stammer fra vore gamle vinduer. Blyet er selvfølgelig fjernet. jeg fik en genbrugside til jul. og nu er jeg ved at lade mig inspirere af forårsblomsterne.
strikinge.blogspot.com/2019/12/glas-en-ny-hobby-i-2019.html
Ingeborg

14 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. februar 2020 kl. 18.06

Og imens høster jeg broccoli, gulerødder og porrer i haven.

15 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. februar 2020 kl. 21.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. februar 2020 kl. 22.14

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. februar 2020 kl. 14.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. februar 2020 kl. 7.44

I går så jeg en rododendron, der var sprunget ud.

M.v.h.

Doris Møller

19 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. februar 2020 kl. 10.37

@Doris

Helt vildt - men de elsker jo også vand :)

20 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. februar 2020 kl. 16.48

Jeg så også mirabeller i udspring, altså blomsterne her på min tur til Bogense (Nordfyn), så jeg tænkte, at jeg jo måtte se om mine egne også var i udspring.

Men UPS! De blev fældet sidste år, jeg er nok også noget distræt pt, da jeg er optaget af om, vi kan fælde garagen- og flytte cam-ping-vognen over på fundamentet- uden at DEN- blæser væk. Evt opsætte et plankeværk af noget af garagens stolper- og genbruge noget træværk. Garagen er pivutæt og rådden.

Men jeg er så TRÆT- af at det blæser og regner, jo her er vådt og mudret, men jeg fik en skræk i livet (for livet!) med orkanen i 1999, så jeg kan ikke sove, når det blæser. ØV!

Nu bor jeg så kun i kote 5, men her bliver der kun pladret. Rundt om på markerne ligner det mere den våde sommer i øh?! Men vandstanden er høj i afvandingskanalerne- 20 cm mere- så får vi vand på vejene.

Iøvrigt stod jeg på r*v og albuer i går- der er smattet udenfor min hoveddør. Ja. :-D

Jeg skulle lige fodre fuglene...

Mvh
Tine

21 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. februar 2020 kl. 21.16

Den våde sommer var i 2007 ........

22 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 24. februar 2020 kl. 15.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 25 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. februar 2020 kl. 14.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2020 kl. 14.48

Her er mine roser også lang fremme, at man skulle tro at vi var i april. Selv mirabeller står klar til blomstring nu.

25 af 25 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. februar 2020 kl. 20.29

Tak Svend Høst, ja 2007. Med blankt vand på markerne, men nu er det faktisk værre, så vidt jeg kan se.

Jeg har forresten set årets første mælkebøtte/løvetand i min have!

Og mine buddeleia har sat mange nye blade, mens pæretræerne står med store knopper. (Som jeg kom til at knække af, da jeg skulle have pillet en lyskæde ned, julen var lige til påske ikke!).

Men i dag var vejret virkelig godt på Nordfyn, og lærkerne fløj over markerne. De synger dog endnu ikke, men de flyver da op.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Noget tyder på (alt for) tidlig forår…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Noget tyder på (alt for) tidlig forår…

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider