Forum

Dyrkning og opbevaring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. februar 2020 kl. 22.34

jeg citerer fra denne uges havenyt

"Men har man først oplevet at have kasser med hjemmedyrkede løg, æbler og kartofler indenfor, og friske rodfrugter, porrer, rosenkål og grønkål, timian m.m. i haven om vinteren, så ved man, at det er en særlig og god fornemmelse at kunne hente sine egne dyrkede afgrøder, lige når man har brug for dem."

En ting er at dyrke til lang tids forbrug, et andet er at have den rigtige plads til opbevaring. Mon ikke opbevaringen er et større problem for mange end dyrkningen? Jeg ville ikke have den mulighed, selvom jeg har stort hus, garage og skur.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. februar 2020 kl. 15.44

Jo, det er rigtigt Ingeborg. Almindelige huse mangler kolde men frostsikre rum.
Jeg kan vælge skuret, men det er ikke frostsikkert og erfaringen viser at tingene derude har en tendens til at blive glemt i det daglige. Jeg kan også vælge kælderen, men er for varm til de fleste grøntsager. Men god det det syltede...
Generelt lader vi grøntsagerne blive på rod så længe som muligt så det meste kan høstes til brug samme dag.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. februar 2020 kl. 16.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. februar 2020 kl. 16.46

Flamingokasser er for tætte, så jeg havde ingen succes med flamingokassen. Der dannes fugt, som drypper ned på sagerne med råd tilfølge.
Ingeborg

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. februar 2020 kl. 21.34

@Ingeborg.
Har man ikke en kold frostfri kælder, som Claus skriver, er der et problem med opbevaringen.
Jeg kan ikke forestille mig opbevaring i et drivhus rækker.
Drivhuset bliver 30- 40 gr. varmt når solen skinner (og det kan den godt finde på) mens det bliver undedørs temperaturen når ikke den gør.
Løsningen, hvis man ikke gør Claus og lader grøntsagerne stå i jorden, er at lave kuler.
Men det besværliggør i bestemt det impulsive valg af aftenens grøntsager.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. februar 2020 kl. 9.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. februar 2020 kl. 9.40

Det er ikke for at være lyseslukker, men jeg tror den bliver fugtig/indelukket og streng frost er den næppe sikker imod. Mængderne du kan have i sådan en er også i underkanten. Men har du dine øl der er der mere plads i køleskabet ;-) Vi bruger meget "det store køleskab" her om vinteren til øl og sodavand.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. februar 2020 kl. 9.44

ja, det "store køleskab" er en lykke ved vinterens mange gæstebud. Her gælder det kun om at holde "gnavere" væk i et kort tidsrum.
Vi må købe mange økologiske grøntsager og frugter, så jeg forstår udmærket at det er dejligt selv at kunne høste, men uden os der må købe -helst danske- økologiske produkter, gavner det vel hele tanken om økologisk dyrkning, privat eller som profi.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Dyrkning og opbevaring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Dyrkning og opbevaring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider