Forum

Forafgrøde marts

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 10. februar 2020 kl. 11.15

Har bredt en bunke halvkomposteret hestehalm ud i et aflangt bed på græsplæne. Vil plante squash deri. Leder nu efter forafgrøde, der han dække bedet inden udplantning af squashplanter. Ved blot ikke, om der findes noget der kan gro i denne brune halmfyldte halvkompost. Jeg har blandet alm jord i bunken, da jeg lagde den ud. Jeg kan ikke finde noget på nettet om forafgrøder. De eneste forafgrøder jeg kan finde er spinat og salat. Og disse planter er vist for sart til en sådan »jord«. Håber der findes en løsning:)

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. februar 2020 kl. 15.55

Hvis jeg har forstået det rigtigt kan du så ikke nøjes med græsset som din forkultur? . Græsset er den eneste som gror når det er koldt. Dine hovedafgrøder gror som regel først ved de 8 til 10 grader og her kan du så plante din hovedafgrøder ud, altså når faren for nattefrost er over.

Ellers har jeg ikke forstået dig.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. februar 2020 kl. 16.00

Umiddelbart tænker jeg på kløver, der er robust og som etablere sig hurtigt. Honning urt er også en mulighed, da det vokser meget i denne varme. Begge er godt for bierne/insekterne, men der findes også andre ting. Vigtigt er det at det ikke er i familie med din hovedafgrøder.

De 8 til 10 grader er selvfølgelig jordtemperaturen, det fik jeg bare ikke nævnt.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. februar 2020 kl. 16.23

Jeg sår radise og majroe som forafgrøde til squash og græskar.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 10. februar 2020 kl. 16.31

Tusind tak:) Måske fik jeg forklaret mig lidt rodet. Men jeg vil så en forafgrøde i en halvkomposteret møgbunke. Bagefter vil jeg udplante squash. Tænker du har ret i at kløver kan klare sig i en sådan bunke.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Bruun, 10. februar 2020 kl. 16.35

Tusind tak:)
Tror majroer måske vil kunne klare sig i et sådant miljø. Har i hvert tilfælde hørt at squash bryder sig om en bunke halvkomposteret hestemøg.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Rohde, 16. februar 2020 kl. 12.16

Jeg planter altid squash efter tidlige kartofler, og det fungerer godt, synes jeg. Og netop kartofler har jeg hørt kan gro i halvomsat kompost. Hvis du dækker bunken med klar plast midt i marts, så solen kan varme jorden op og lægger kartofler af en tidlig sort omkring 1. april, vil du kunne høste kartoflerne fra midt i juni. Så skal du bare sørge for at så squashplanterne, så de er klar til udplantning midt/sidst i juni.
Held og lykke :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. februar 2020 kl. 19.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Forafgrøde marts«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forafgrøde marts

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider