Skrevet af: Iben H., 9. marts 2020 kl. 13.39
Hej alle
Jeg har i weekenden bygget et espalier til min brombærplante. Jeg fik god inspiration i denne tråd: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4905.html. Dels droppede jeg stolpespyd og gravede i stedet stolperne 90 cm ned. Dels borede jeg huller i stolperne til rionettet. Jeg sparede derved beslag, men det var lidt udfordrende at få rionettet ind i hullerne i begge stolper samme tid, fordi jeg var alene hjemme. Bare et tip, hvis andre planlægger det samme.
Nu har jeg to spørgsmål, som I måske kan hjælpe med:
1. Stolperne er trykimprægnerede. Jeg havde egentlig tænkt mig at bruge stolper i lærketræ, men det var ikke hjemme, da jeg stod i trælasten. Jeg valgte i stedet stolper, som er mærket med NTR A. Producenten er Frøslev, så det er trykimprægneret i Danmark. Nu er jeg så blevet i tvivl, om kemikalierne vil sive ud i jorden og blive optaget af brombærplanten. På Frøslevs hjemmeside står der, at indholdet af kemikalier er meget lavt, og at træ, som er trykimprægneret i Danmark, ikke klassificeres som farligt af Miljøstyrelsen. Er der nogen af jer, der ved noget om, hvorvidt det er ok, at der gror fødevarer tæt opad stolperne?
2. Jeg havde tænkt mig også at plante en klatrerose og to klematis op ad espalieret, for en del af formålet er også at lukke af for indkig i haven. Men jeg er i tvivl, om det vil fungere sammen med brombærplanten, eller om en rose og en klematis vil tage lys fra brombærplanten, så bærrene ikke bliver modne. Nogen der har erfaringer med det?
Venlige hilsner
Iben
Skrevet af: Lars Holt, 9. marts 2020 kl. 16.36
Jeg synes lige, vi har haft en tråd om at gift i f.eks. forurenede byhaver ikke blev optaget i planterne. Det var vist Århus og Københavns universiteter, der stod bag undersøgelsen.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 17.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 17.10
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2020 kl. 20.29
Det kan jo også laves med nogle få øskner skruet ind i stolperne. Og så kan jeg løfte Rionettet af når jeg skal vaske og male stolperne.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2020 kl. 20.29
Og så lige endnu et billede
Skrevet af: Lone Brems, 10. marts 2020 kl. 6.39
Hej Lars Holt & Iben H
Den skarpe version af Miljøministeriet's (Fødevarestyrelsen's) vejledning kommer her:
"Når man bygger et højbed eller en plantekasse, er det ikke helt ligegyldigt, hvilket materiale man bygger af. Det er ikke tilladt at bruge gamle jernbanesveller i haven, og det frarådes at bruge bildæk og trykimprægnerede brædder, da forurening herfra kan gå over i jorden og optages i planterne. Vil man være på den sikre side, skal man købe træ eller kasser, der er beregnet til dyrkning af grøntsager".
Hele vejledningen kan læses ved at ramme denne webadresse:
www.foedevarestyrelsen. dk
og derefter søge på:
værd at vide om byhaver og urban farming.
(Emnet er opdateret 12.09.2018)
Venlig hilsen
Lone Brems
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.