Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2020 kl. 18.49
Hvad siger du til at oksekød skal stige med ca 26 kr kg og mælk med 2 kr literen. Benzin og diesel med 4 til 5 kr literen. Det er bare nogle af de forslag som er fremme, hvis vi skal leve op til målsætningen om at reducere co2 udslippet med 70 procent inden år 2030.
ekstrabladet.dk/nationen/danmark-aar-2030-oksekoed-skal-stige-med-26-kr-kiloet/8039626
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 19.08
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 19.10
Skrevet af: Doris Møller, 9. marts 2020 kl. 19.19
Jeg har lige nydt en dejlig aftensmad. Jeg fik selleribøf med grønsager til. Det smagte himmelsk. Prøv det!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 19.36
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 20.05
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 9. marts 2020 kl. 20.14
Det behøver jo ikke nødvendigvis, at være enten eller.
Ingen vil jo tage skade af, at variere kosten med flere kødfrie dage.
Og man kan vel med en vis rette betvivle, at yderligere afgifter bliver brugt så det batter noget, jeg ville hellere betale lidt mere for kød og mælk osv. hvis det var producenterne der så fik bedre mulighed for måske at avle lidt mindre intensivt.
Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2020 kl. 20.32
Norge har fået en modpart til svenske Gretha Thunberg
En såkaldt klima kritiker. Hun høster stor popularitet.
www.information.dk/emne/klimaskeptikerne
Skrevet af: Søren Duun, 9. marts 2020 kl. 20.37
Undskyld Tyskland havde fået et modpart til Gretha Thunberg...klima kritikernes holdning er bl. a:
Den alarmistiske klimaretorik påfører folk skyld, skam og frygt. Men klimakampen må ikke drives så vidt, at vi bliver bange for at leve og nyde livet. Derfor: Spis store bøffer, og flyv langt og ofte. Lad ikke din frie vilje begrænse, skriver Christian Langelund Hansen i dette debatindlæg
Skrevet af: Alice Greifenstein, 9. marts 2020 kl. 22.02
Jeg mener altså, at dyre bøffer og mælk er skyld i lige så meget CO2 udslip som billige. Selvfølgelig sælges der mindre jo højere prisen er, men græssende dyr er vigtige for biodiversiteten.
Mere logisk ville det være at forbyde udslip fra skorstene: Opsamling og langt ned i jorden igen; der har vi jo hentet det.
Forbyd handel med kvoter; det er snyd.
I det hele taget burde det være forbudt at forurene. Ingenting kommer af ingenting, og ingenting forsvinder. Også selvom man ikke lige kan se svineriet med det blotte øje.
Masser af arbejdspladser i at undgå forurening. Ingen i hele verden synes jo om at bo i smog.
Skrevet af: Anonym bruger, 9. marts 2020 kl. 23.48
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 0.06
Skrevet af: Lars Holt, 10. marts 2020 kl. 12.18
Jeg kan forstå, at der bruges flere grøntsager, hvis de skal gennem et dyr, inden jeg spiser det, end hvis jeg spiser grøntsagerne selv. Der er altid et spild, når en energi skal transformeres til en anden.
De dyr, der afgræsser overdrev, bjergskråninger mm tager dog ikke min mad. Når jeg er på ferie kan jeg se, at der er store arealer, der tidligere blev dyrket, der nu ligger ubrugte hen, eller benyttes til afgræsning.
For mig mangler der derfor en skelnen mellem den husdyrproduktion, der udnytter jordens ressourcer, og den husdyrproduktion, der forbruger menneskeføde.
Jeg har også svært ved at forstå, at køer mm udleder meget CO2. Det græs og blade som køerne undlader at spise - bliver det ikke også til CO2, ligesom vores kompost og humus i jorden? Det sker selvfølgelig hurtigere.
Gennem årene har vi dog her på ejendommen skruet meget ned på kødforbruget, men drivkraften er mest, at det er mere sundt for os, og så skal vi jo have brugt, det vi dyrker i haven.
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 12.46
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 12.47
Skrevet af: Doris Møller, 10. marts 2020 kl. 12.51
Hej Lars Holt
Når køer og andre drøvtyggere udgør et særligt problem, så er det, fordi de udsender metan, når de bøvser. Metan er også en drivhusgas ligesom kuldioxid.
klimaleksikon.dk/opslag/metan
Du kan da have ret i, at der ikke burde være et problem med kuldioxid, hvis køerne bare går på græs. Men det gør de jo ikke. De får andet foder, der ofte importeres fra lande, som rydder skov for at dyrke foder til vores køer (og grise). Og når store skove ryddes for at skaffe foder til dyr, mindskes træernes optagelse af kuldioxid fra luften.
Jeg bruger også mange grønsager. Det er nu mest, fordi grønsager smager godt. Jeg er dog ikke vegetar. Jeg har svært ved at få dækket mit jernbehov, hvis jeg ikke får lidt kød. Og i øvrigt kan jeg godt lide kød ;-)
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Lars Holt, 10. marts 2020 kl. 13.36
@Doris
Jeg prøvede netop at få en adskillelse mellem de husdyr, der lever af naturen, og så de husdyr, der opdrættes med menneskeføde.
Der må åbenbart arbejdes mere med at binde metan, inden den slipper ud i atmosfæren. Dyr på stald må kunne få opsamlet/omdannet metan, og fra gødning i en overdækket beholder bør der også kunne opfanges/omdannes metan.
Der er gode kilder til jern fra maden:
1. muslinger, blodpølse og svinelever.
2. spinat, bladselleri, bønner, havregryn, hirseflager og grovbrød.
3. Frø fra f.eks. solsikke, sesamfrø, soyabønner pinjekerner og mandler.
Vi spiser primært fjerkræ, men også svin og lidt hakket oksekød. Når det er krydret godt, synes vi, at det smager bedre end hele bøffer.
Skrevet af: Doris Møller, 10. marts 2020 kl. 14.09
Hej Lars Holt
Det er klart, at der er kvæg, der går ude hele året rundt, men de dyr prutter og bøvser jo også metan ud i atmosfæren. I øvrigt er vel ikke særligt mange – i hvert fald ikke her i Danmark.
Køer fodres ikke normalt med mad, der kan bruges til menneskeføde. De får noget kraftfoder, som nok består af sojabønner og lignende. Her er problemet vel mest, at der på de arealer, hvor disse sojabønner dyrkes, kunne have vokset skov, der kunne optage kuldioxid.
Tak for listen over jernholdig mad, som nogenlunde svarer til, hvad jeg selv har googlet mig frem til :-). Problemet er, at jern fra kød optages bedst. Desuden skal jeg passe lidt på med ikke at spise alt for meget spinat og kål, eftersom jeg tager den blodpropforebyggende medicin Marevan, hvor man helst skal indtage samme mængde kål og grønne grønsager hver dag. Nu om dage indstilles medicinen efter maden og ikke omvendt som før i tiden, hvor kål og andet grønt var helt forbudt. Så jeg spiser altså både grønkål og broccoli. Det batter bare ikke nok.
M.v.h.
Doris Møller
P.S. Får er altså også drøvtyggere, F. Christensen!
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 14.15
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 14.16
Skrevet af: Anonym bruger, 10. marts 2020 kl. 14.18
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.