Forum

Hügelbed…

Skriv nyt svar

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 9.09

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. marts 2020 kl. 10.11

Hej F. Christensen

Jeg lavede et Hügelbed for et par år siden. Det fungerede fint. Min erfaring er, at man kan dyrke bedet ret intensivt. Jeg havde faktisk to hold afgrøder i det sidste år: først salat, spinat og radiser og bagefter vinterporrer. Jeg satte porrerne tættere, end jeg normalt ville have gjort.

Desværre er mit Hügelbed faldet lidt sammen, så det ikke længere danner en skråning. Det er ellers en fordel, hvis man kan bevare en sydvendt skråning.

Egentlig tror jeg, at man skal passe meget på for at undgå, at mus og rotter sætter bo mellem træstammer og grene. Men nu da mit bed er faldet sammen, er det lettere at kontrollere for muse- og rottehuller! Der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. marts 2020 kl. 10.41

Jeg har været med til at bygge et hügelbed hos en af mine venner. Han er også meget tilfreds med resultatet.
Der er ikke noget mærkeligt ved at bedet sætter sig en del. Bunden er jo træ, grene og kompost.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 13.13

4 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 13.15

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søttrup, 11. marts 2020 kl. 18.03

I fare for at sætte hårdt arbejde over styr har jeg læst mig til, at man skal undgå grene fra gran, fyr, pil, syren. De to første pga harpiksindholdet og de to sidste pga at de vil have tendens til at sætte rod.

Jeg kan desværre ikke finde stedet igen, men jeg søgte på erfaringer med hügelbede.

Flere påpegede, at det er godt at lave en form for kant forneden, evt. rafter til at stå på, og mange anbefalede at grave hele bakken ned, så den kommer i arbejdshøjde.

Jeg går selv og overvejer, om ikke jeg skal forsøge mig med et hügelbed i den tørre del af haven, så tak for at bringe temaet op. Det kunne være sjovt med endnu flere erfaringer fra den virkelige verden.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. marts 2020 kl. 18.23

Jeg har undret mig over navnet "Hügelbed". Hügel er ordet for det danske høj. Man har nok valgt at bibeholde det tyske navn fordi ordet højbed allerede er anvendt til andre former for bede. Man kunne nemt løbe sur i betegnelserne.
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 18.59

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 19.02

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Søttrup, 11. marts 2020 kl. 22.42

God ide med granrafter til ramme.

Jeg læste lige lidt op på det igen - der er mange, der har svært ved at holde jordlaget fugtigt. Her gælder det dels om at have tilført tilstrækkeligt med kompost under muldlaget og dels at benytte grøngødning i så vid udstrækning som muligt. Der er flere, der henviser til, at bærbuske herunder jordbær trives i hügelbede.

@Ingeborg: Hügel betyder også bakke og det er jo netop det, et hügelbed er. Hochbeet fortolker jeg som højt bed. På engelsk bruger de begrebet hugelbed som en direkte anglificering af det tyske ord. Derfor er hügelbed mere et begreb end blot et tysk ord.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. marts 2020 kl. 23.54

Nyt svar til emnet »Hügelbed…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hügelbed…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider