Skrevet af: Marianne Lundhøj, 15. marts 2020 kl. 23.38
Vi har en lille sø i vores have og da vi har fået nye naboer med en lille dreng på 1 1/2 år, jeg vil gerne vide om der findes regler for indhegning af min sø.
Vores have har et grønt stålhegn ca. 1meter i højden på den side der vender mod naboen og adgangen til vores have er ellers aflåst.
Jeg vil gerne gøre det rigtige, men vil selvfølgelig være ked af, at skulle sætte et hegn op omkring min sø.
Hor finder jeg de regler der er gældende ?
Marianne Lundhøj
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2020 kl. 1.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2020 kl. 2.02
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. marts 2020 kl. 9.02
Jeg har aldrig hørt om at der skulle være regler for sådan noget. Jeg vil også sige, som småbarnsforælder, at jeg ikke har nogen forventning om at naboerne tager nogen særlige tiltag i deres egne haver for vores skyld. Det skulle da lige være et hegn til at holde deres køtere på egen grund.
Skrevet af: Lone Brems, 16. marts 2020 kl. 9.23
Hej Marianne Lundhøj
Der er ikke nogen regler på området. Også for offentligt tilgængelige områder - fx i Udviklingsplan Gentofte Sø og Brobæk mose 2017 - er der henvist til at følge sund fornuft og forsigtighed.
I den nævnte udviklingsplan er et mindre område, hvor der er opstillet legeredskaber tænkt indhegnet - men hele naturområdet (der grænser op til et villakvarter med let adgang fra stisystemet) er fri for hegn. Signalværdien til de voksne er jo nok: Ta' nu den kop kaffe og nyd himlen - lige her på legepladsen kan småbørn ikke sådan bare let smutte væk og komme til at skade sig selv.
De små menneskers "redning" er jo hver eneste gang, at der er mere erfarne mennesker, som følges med dem, så de efterhånden får lært de basale retningslinjer for, hvordan man overlever og hvordan man undgår at skade sig selv. Der er jo rigtig mange farlige forhold omkring små børn - brødristere, biler, elektriske installationer, bådebroer, havnemoler større vandløb gennem parkområder med offentlig adgang osv. osv.
Jeg tænker, at du med hegn til naboen og aflåst adgang til din egen have er fint dækket ind, hvad angår sikkerhed for, at en lille purk ikke bare sådan lige går ind til din sø og måske kommer galt afsted.
En god snak med naboen vil jo nok også kunne føre til, at der kan aftales "adgang ifølge med voksne".
Måske har den lille gut allerede lært at svømme ? Babysvømning er da heldigvis en udbredt aktivitet for nybagte forældre i de allerfleste kommuner i Danmark ;-)
Den allerstørste glæde - og udvidelse af den lille fyr's erfaringsverden - ligger jo i, at du kan gi' ham mulighed for at opleve, hvilket fantastisk liv, der udspiller sig for insekter, planter og dyr ved din lille sø.
Venlig hilsen
Lone
HVIS du overvejer rionet (som foreslået af F. Christensen i indlæg nr 1) skal du bestemt undlade at montere det 20 cm under vandoverfladen!
Ganske få centimeter vand er nok til at små børn, der falder kan drukne & risikoen for at hænge fast i det forholdvis stormaskede rionet er ihverfald til stede. Derudover kan evt hovedskader i forbindelse med faldet medføre besvimelse.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2020 kl. 10.03
En ulykke er jo ikke noget man kan planlægge sig ud af, så jeg kunne ikke drømme om at have vand i haven. End ikke mine regnvandstønder er uden låg og flise ovenpå. Kald mig bare hysterisk!
Ingeborg
Skrevet af: Marianne Lundhøj, 16. marts 2020 kl. 10.26
Ved udmærket at børn kan drukne i lidt vand, men jeg har dækket mig ind og afskærmet alt, fra at nogen kan komme ind i min have.
Jeg bor op til en mark, hvor der indtil for ca 2 år siden var en fold, med strøm i hegnet. Der kunne den lille mand fint få stød.
Det er yngre mennesker der er flyttet ind og jeg kender bestemt ikke deres grænser.
Mine egne børnebørn var aldrig ved min lille sø uden opsyn og de fik så meget glæde af at fiske -finde frøer - Men vi havde indtil for et par år siden masser af frøer og tudser - både ude og inde- de er væk nu - så de bar frøerne inde fra huset ud i søen. Men min sø har en dybde på 9o cm i midten (9o cm ø) og ellers 2o cm vil jeg tro, karperne (3 stk) var væk på 2 dage- fiskehejren fik sig en godbid- selv om vi havde net over. Vi har så meget glæde af den lille sø, så jeg nedlægger den ikke og jeg er ikke så bange for vand. Det jeg ville vide, var at jeg ønskede at få oplyst om der er regler.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2020 kl. 10.58
Kære Lone
Det er begrænset, hvor meget man kan forklare et halvandet års barn. Jeg er heller ikke enig med dig i at man skal gøre det SÅ interessant for et lille barn under skolealderen at der findes denne naturrigdom med dyr, padder og andet lige inde ved naboen. Jeg ved at det vil krible i mine oldebørn for at udforske det nærmere.... og jo mere forbudt, des mere interessant. Et øjebliks uopmærksomhed og fyren er smuttet!
Ingeborg
Skrevet af: Marianne Lundhøj, 16. marts 2020 kl. 11.43
Tak Claus - jeg er nok bare hensynsfuld og jeg giver dig ret i, at forældre selv skal se efter deres børn.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2020 kl. 11.51
Svaret fra Claus forleder mig til tanken om at man kunne indhegne andre steder end rundt om søen, så adgang blev forhindret?
Kan man indhegne for hunde kan man vel også sikre sig mod småbørn og det kunne så være naboen selv, der forhindrede udgang fra egen parcel. Det må man kunne snakke om!
Ingeborg
Skrevet af: Marianne Lundhøj, 16. marts 2020 kl. 11.59
Ingeborg - jeg tror det er deres første hus og de har valgt et hjørnegrund- med en lidt trafikeret ej på den ene side og vores private vej ved carporten. Der køres ind imellem stærkt når bilisterne drejer om hjørnet og det har jeg nævnt for dem. Jeg taler med dem om søen og så må jeg tage handling efter det. Men jeg nedlægger ikke min sø. Mon ikke de får hegnet ind generelt.
Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2020 kl. 12.19
Vi har en lille selvgravet sø i haven, og vi har små børnebørn. Vi har ingen problemer med at de er ved søen sammen med os. Og jeg holder ikke i dem, men er klar til at fiske dem op, hvis de falder i.
Vi havde heller ikke svært ved at forklare den første, at brændeovnen holder man sig fra. Den næste skal først lære at kravle.
De skal nødvendigvis komme til skade for at lære at passe på sig selv - men helst kun ganske lidt til skade, så det hurtigt kan gå over.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. marts 2020 kl. 12.24
Det er jo ikke noget problem når børnene er sammen med voksne, men der skal kun et øjebliks uopmærksomhed til for at et barn er smuttet. Et kig på mobilen og barnet er væk! Vi har ikke erfaringer fra haven, men fra vores liv som sejlere.... og det er derfor alle små børn altid har redningsvesten på.
Ingeborg
Skrevet af: Marianne Lundhøj, 16. marts 2020 kl. 13.48
Vi er selv tidligere sejlere og ved om nogen hvor meget man skal passe på børn.
Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2020 kl. 13.55
Vi havde også altid redningsvest på, når vi gik i min mormors og morfars sommerhushave - den grænsede op til en dyb lergrav.
Men selvfølgelig også, når vi var ude at sejle.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. marts 2020 kl. 16.23
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.