Forum

Bekæmpelse af skimmelsvamp på terrasse?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2020 kl. 22.09

Hvordan bekæmper man skimmelsvamp på en terrasse af naturtræ med en miljøvenlig metode? Jeg vil ikke bruge en højtryksrenser, da jeg har set at det skader mere end den gavner.

Jeg har været forbi nogle amerikanske hjemmesider for at finde frem til nogle måder at fjerne skimmelsvamp på træ og her har de bl. a foreslået eddike, som jeg syntes lyder tilforladeligt... Herigennem har vi bl. a diskuterede brugen af brun sæbe/krystal sæbe til rengøring af drivhuset, men hvad bruger i, der gøre jeres terrasser rene?

Jeg tror ikke at man kan bruge brun sæbe, men har ikke prøvet den.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2020 kl. 22.22

Har du et billede.
Jeg tror nemlig ikke, at det er skimmelsvamp, når det er udendørs. Ofte er det alger.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2020 kl. 22.42

Det kan godt være at du har ret, men mine belægninger er sorte og jeg tror at det er kommet af alt den regn vi har haft i år.

Terrassen er lavet af en træsort, der hedder fava amargossi, som er en ædelsort og jeg undre mig over at det allerede er kommet efter et år.

Har du nogle erfaring med ecostyle algefri? Som de påstår skulle være det eneste som er godkendt til formålet..

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2020 kl. 22.50

Eddike kan også bruges til at fjerne alger. Brug en blanding af vand og hvid eddike til at sprøjte ned området og dræbe alger. Skyl overfladealgen af ​​betonen med en vandslange. Hæld derefter hvid eddike direkte på overfladen og skrub med en pensel.

Oversat fra amerikansk hjemmeside

Så dike tager åbenbart både skimmelsvamp og alger...

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. marts 2020 kl. 23.11

Jeg skal nok lige skynde mig at nævne at eddike hverken er godkendt til bekæmpelse af svamp, heriblandt skimmelsvamp, alger eller ukrudt... Så skulle jeg vidst ikke få Lone på nakken :-) fremover...

Googler man det står der følgende

Svaret er ja, for eddikesyre kan ætse ukrudtsplanternes vækstlag væk. Alligevel er det ikke en god ide, da det er ulovligt at bruge husholdningseddike eller eddikesyre mod ukrudt, alger og mos, da eddike ikke er godkendt af Miljøstyrelsen som ukrudtsmiddel.1. mar. 2019

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2020 kl. 12.14

Prøv med brun sæbe og en stiv kost.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. marts 2020 kl. 13.23

Vi var i sønnens sommerhus for et par uger siden. Terassebrædderne var farligt glatte. Jeg tog noget sand fra stranden og skurede med skurebørsten. Efterfølgende var det heldigvis tørvejr. Det virkede fint, men jeg nøjedes med gangarealerne.
Ingeborg

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 17.28

Jeg tror at sand vil ødelægge mere end hvad godt er. Men en eller anden form for skrubning slipper jeg nok ikke for.

Jeg er i øvrig målløs over at det ikke er tilladt at bruge eddike på træværk, men at man bare kan bruge midler som bevidst ødelægger bl. a vandmiljøet og som som er godkendt af myndighederne herhjemme.

Jeg savner lidt mere viden omkring brugen af Ecostyle algefri, som lyder tilladelig.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. marts 2020 kl. 20.23

Der er forskel på sand og strandsand er runde korn, det var ikke til at se på selve træets struktur.
Ingeborg

9 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2020 kl. 21.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. marts 2020 kl. 21.45

Ok så skrappe midler vil jeg ikke bruge, for så får jeg bare Lone på nakken.. Nej spørg til side. Jeg vil være bange for at få afblegninger i træet og evt risikere at ødelægge træet, for ikke at tale om de planter jeg har stående omkring terrassen.

Jeg tror at jeg evt prøver med ecostyle algefri, hvis miljøet tillader det, når det bliver lidt varmer i vejret. Måske vælger jeg også bare at leve med det for hvis jeg skal bruge en masse energi og kemikalier hvert år går det noget af fornøjelsen af... Efter min mening.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. marts 2020 kl. 22.57

Gad vide om en saltopløsning kunne hjælpe? Herligt med alt det salt vi ikke har fået på vejene i år. Gad vide, hvordan grøftekanterne har det med det? Måske ikke godt for engelskgræs, som kan lide salt i jorden
Ingenotg

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. marts 2020 kl. 19.35

Hej Søren Duun

Til indlæg nr 7 og nr 10

Produktet Ecostyle algefri er godkendt af til brug på hårde overflader og må sælges til ikke professionel anvendelse.
Midlet er godkendt 11. maj 2017 i henhold til EU's REACH direktiv af firmaet "mediator A/S" Centervej 2, 6000 Kolding.

Men når man kigger ind i sikkerhedsdatabladet er der flere ting, som er værd at lægge mærke til:
Produktet indeholder organisk opløsningsmiddel som kan give skader på centralnervesystemet (= hjernen) ved indånding af dampe.
Hvis der sker udslip til jord eller vandmiljøet skal myndighederne kontaktes.
Et af indholdsstofferne (nonansyre) er vurderet til at være bioakkumulerbart - tilføjet en bemærkning om, at stoffet ikke er undersøgt for denne. Det letter lidt på bekymringen at nonansyre er forholdsvis hurtigt nedbrydeligt under forhold med rigelig luftskifte, solskin mm.

Man kan jo naturligvis omgås stoffet med den forsigtighed, der betyder at man ikke spilder produktet, at man ikke indånder dampene - men den med bioakkumulation er svær....
Men hvis en snegl æder af algelaget på terrassebrædderne lige efter udsprøjtning af Ecostyle algefri, en stær derefter æder sneglen, en tårnfalk æder stæren, tårnfalken bliver trafikdræbt og resterne derefter fortæret af en glente og nogen gråkrager - så akkumuleres nonansyre med virkninger, der ikke er undersøgt og hvis omfang ingen reelt kender og kan dokumentere.

Så hvad er begrundelsen for overhovedet at anvende produktet ?

Venlig hilsen
Lone

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 20.00

Hej Lone

Først tak for info. Jeg må indrømme at jeg ikke har nærstuderet indholdet eller dens mulig skadevirkning af den grund at når jeg læser om produktet jvf deres måde at reklamere for det får jeg umiddelbart det indtryk at det er ganske harmløs, at det nærmest er økologisk om ikke andet så harmløs... Ikke skadeligt. De skriver et sted i deres markedsføring at produktet er det eneste produkt, som er godkendt til formålet i Danmark, men det kan jeg ikke se da jeg kan finde andre og lang værre produkter, der er meget skadelig for bl. a vandmiljøet og som kan købes af mening mand.

Jeg tror at jeg lader træet være, så længe vi ikke går og falder/glider i det. For skimmelsvamp i træet tror jeg ikke har nogen skadevirkninger.... Men er i virkeligheden kun et kosmetik problem..

14 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. marts 2020 kl. 20.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 21.21

Jo det har du ret i, men terrassen er kun ca 8 måneder gammel og fremstillet af ædeltræ, så den skulle nok holde i mange år endnu uden at der skal gøres noget, måske lidt olie engang imellem..

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2020 kl. 22.36

Ja, når det er tørt, sker der ingen forværring eller råddannelse.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. marts 2020 kl. 23.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 18 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 29. marts 2020 kl. 23.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Bekæmpelse af skimmelsvamp på terrasse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bekæmpelse af skimmelsvamp på terrasse?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider