Forum

Æbletræer der ligner pindsvin (styning)?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria., 8. april 2020 kl. 10.32

I nabolaget ser jeg nogle haveejere der år-efter-år klipper deres æbletræer, i en grad så det minder om 'styning'.

Træerne kommer til at se meget unaturlige ud, i efteråret med et utal af små "strittere", så træerne ligner pindsvin.

Hvad mon meningen er?
Frugtsætningen bliver vel ikke rigtig god.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 10.50

Enten synes de at det ser smart ud eller også mangler de viden omkring beskæring af æble/frugttræer. Nej frugt bliver der ikke meget af..

2 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. april 2020 kl. 11.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. april 2020 kl. 19.22

Jo flere blomster der er tilbage på træet jo mere frugt vil der komme, hvis der sker en bestøvning sted, men dem der avler æbler er mere interesseret i at få så mange, men pæne frugter på træet. Og derfor beskære de også meget voldsom. Det vigtigeste er at lave noget pænt frugt.. Der kan sælges.

Mange haveejere oplever et stort udbytte, men med en masse små og ikke anvendelig frugter når de bare lader træet gro og ikke beskære. Så får man måske 20 procent der er værd är gemme og er flotte og en masse frugt, der ikke modner ordentlig.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2020 kl. 19.52

Hej Maria

Sådan kan undren jo føre en langvejs omkring...
Hvis du vil vide mere om beskæring af frugttræer er Jørgen Vittrup's bog "Beskæring - sådan får du mere lys og bedre frugt" 2. udgave fra 2011 rigtig god til at give overblik.

Venlig hilsen
Lone

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 10. april 2020 kl. 8.26

Hej Lone Brems

Helt ærligt, hvad havde du tænkt dig at spørgeren, altså Maria, skulle gøre? Låne den sikkert udmærkede bog om beskæring, læse den og gå hen og dunke naboerne i hovedet med sin viden? ;-)

Det vil helt sikkert ikke være populært, og det er ikke en vej til godt naboskab! Nej, naboerne må selv finde ud af at løse problemet.

M.v.h.

Doris Møller

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. april 2020 kl. 10.39

Vi har også et pindsvine Filippa æbletræ, som er mere end 50 år gammelt. Det var aldrig blevet beskåret, var alt for højt, så det kun gav masser af nedfaldsæbler, som vi havde besvær med at komme af med. Der er jo grænser for hvor mange vi selv kan bruge. Der var megen skygge og dermed også mos under træet.
Enten skulle træet fældes eller skamferes. Vi valgte det sidste, fordi træet bærer vores gynge, som er uundværlig i en have som vores.
Så der er mange grunde til at dine naboer gør deres træer til pindsvinetræer.
Vores træ så slet ikke så grimt ud efter den barske nedsavning. Men naturligt bliver det aldrig igen.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2020 kl. 11.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. april 2020 kl. 13.26

Hej Doris Møller

Nu starter Maria jo da med at undre sig:
"Hvad mon meningen er?
Frugtsætningen bliver vel ikke rigtig god".

Det er jo lige præcist den undren jeg gir' et bud på at omsætte til viden. Hvad Maria synes, at viden skal bruges til er hendes valg.

Der vil aldrig komme en tilskyndelse fra mig til at dunke nogen som helst oveni hovedet - dels er livet alt for kort til det og dels er jeg helt enig med dig i, at der aldrig kommer noget godt ud af at gøre det !

Der kan derimod komme meget godt ud af at være nysgerrig.
Øvelsen går jo helt enkelt ud på at finde ud af at anvende den viden og erfaring alle de, vi så at sige "står på skuldrene af" , har samlet sammen.
Jørgen Vittrup er blot en blandt mange andre, der ved grundigt & meget om beskæring.

Venlig hilsen
Lone

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. april 2020 kl. 0.05

Jeg kan godt forstå at Maria undre sig for det er ikke let at gennemskue, hvordan at en beskæring skal foretages og især ikke hvis man så spørger forskellige gartnere. Så vil man opdage at der er lige så mange meninger, som der er gartnere, hvilket vel ikke var meningen?. Lidt ligesom at spørge en biavler, om biavl og pasning af bier...

Da jeg i sin tid stod i lærer som anlægsgartner bestod meget at arbejdet i at beskære træer, mest vejtræer og som elev blev man sat på en stige med en sav og så gik man igang. Nogle af de fornuftige pegede på de grene som skulle skæres af, men ingen kunne forklare hvordan at man beskar. Hvad var det vigtige at skære væk?
Ofte fik vi at vide at det lærte vi nok på skolen, hvilket vi så ikke gjorte. Men da jeg satte mig for at lære det, at finde ud af hvad det i virkeligheden drejet sig om. Fik jeg et utrolig godt indblik via Politikens beskæring håndbog, som var udkommet på samme tid og jeg lærte at se fidusen, ligesom jeg kunne se måden at man beskar bl. a roser på som vi i læretiden "bare beskar".
Netop denne bog er ikke til at opdrive, så jeg passer på den. Heldigvis findes der mange andre og desværre kender jeg ikke Jørgens bog, men ved at han er dygtig og af den gamle skole. Senere støtte jeg på en bog hvor det fremgik af hver æblesort skulle beskæres på en hel specielt måde, men fandt så senere ud at at det ikke var nødvendigt..

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. april 2020 kl. 8.18

Hej Maria

Vi kan vel konkludere følgende:

Meningen med at beskære frugttræer er, at der skal skabes plads og lys, så træerne giver mere frugt. Desuden vil de fleste gerne have en harmonisk opbygget trækrone.

Men det er åbenbart slået fejl hos dine naboer. Det kan godt være, at de har nået deres mål i første omgang. Men træerne kommer til at se forfærdeligt ud efterfølgende.

Problemet er, at et træ, der bliver (kraftigt) beskåret, vil reagere med at danne en hel masse ny vækst, der altså kan komme til at forme sig som disse ”stritter”.

Man må derfor prøve at beskære så skånsomt som muligt og på en måde, så man formindsker antallet af ”stritter”. Desværre er der mange meninger om, hvordan det skal gøres. Og der hersker megen uklarhed, som Søren D. er inde på.

Personligt deltog jeg i et kort beskæringskursus sidste år, og hovedformålet med min deltagelse var at lære at undgå ”stritter”. Om det er lykkedes, kan jeg først sige senere i år. ;-)

M.v.h.

Doris Møller

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2020 kl. 9.16

Vi kan jo sagtens have modsatte interesser. Vi vil gerne beholde det gamle æbletræ som en slags skulptur og er helst fri for frugter i overvældende mængder, som er til enormt besvær og meget arbejdskrævende. Det starter jo allerede i juni med nedfald af grønne gnallinger, som skal fjernes fra plænen. Måske har dine naboer også stynet deres æbletræer fordi de tog magten fra dem på et tidspunkt, hvor RIGTIG beskæring ikke længere var mulig ?
Træer kan jo blive for store i mindre haver.
Jeg skal ud og styne mit rønnebærtræ i dag. Det står på et umotiveret sted i dag, hvor fældning næsten er umulig på grunf af vore og naboers garager og skure.
Ingeborg

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 18.50

Nyt om mit skamferede æbletræ. Nedskåret i efteråret 2019. Træet skyder vild på hele stammen og har masser af vanris. Alligevel er jeg glad for at vi ikke fældede det..... og jo: der lå en lille gnalling æble under træet i år, selvom jeg ikke fik øje på en eneste blomst.
Ingeborg

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 18.50

Nyt om mit skamferede æbletræ. Nedskåret i efteråret 2019. Træet skyder vild på hele stammen og har masser af vanris. Alligevel er jeg glad for at vi ikke fældede det..... og jo: der lå en lille gnalling æble under træet i år, selvom jeg ikke fik øje på en eneste blomst.
Ingeborg

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 18.51

Glemte dagens billede af træet.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juli 2020 kl. 1.29

Der er jo også det, man kalder "sporebeskæring", og det er faktisk velegnet til midaldrende/ældre træer. Men det kræver en villighed til at klippe lidt men tit. Det er ikke sikkert nye have-ejere orker det, men man kan få et velformet ældre træ, der også bærer frugt.

Mvh
Tine

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2020 kl. 8.12

Nu er det jo ikke enhver, der har mod og værktøj til at beskære så store træer. Det koster omkring 2-3.000 kr at få en profi til at beskære. Hvis det skal være hvert 2. år, kan man købe mange æbler for det beløb. Vi gider ikke flere æbler fra det træ og er tilfredse med det pindsvin vi nu har.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Æbletræer der ligner pindsvin (styning)?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræer der ligner pindsvin (styning)?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider