Forum

Hvilken viol?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 17.46

I år har jeg købt frø af martsviol, blot for at opdage at jeg havde den i forvejen. Nu har jeg så spottet en viol mere, men hvilken? Min pludselige interesse for violer skyldes at de er værtsplanter for forskellige sommerfugle og derfor er arten lidt interessant.

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 17.47

Foto mere

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 18.08

Kan det ikke være et frø fra en stedmoderblomst? Jeg syntes at det ligner en af dem, der sår sig efter at man har haft stedmoderblomster til udplantning og glemmer at fjerne frøstandene..

Ellers skal jeg en tur i lærebøgerne.. :-)

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 18.19

Måske, men der har nu ikke været stedmoder i haven i mindst 8 år.

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 18.38

Nej, men jeg tænkte at det måtte komme fra avleren af frøet.. Ellers må jeg som sagt i lærebøgerne.

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 18.46

Nåe, nej det er ikke fordi jeg har sået der. Den er helt sikkert selvsået. Der er nogle stykker. Umiddelbart synes jeg den minder om krat eller skovviol.

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 19.02

Om kratviol står der følgende :

Kratviol, ofte skrevet krat-viol, er en 5-20 cm høj urt, der vokser i skove og krat. Kratviol ligner skovviol, men et kendetegn er f.eks. farven på blomstens spore, der er hvidlig eller i det mindste lysere end kronbladene. Hos skovviol er sporen violet og mørkere end kronbladene. Wikipedia
Videnskabeligt navn: Viola riviniana
Slægt: Viol

7 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. april 2020 kl. 19.42

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 20.17

Jeg er lidt usikker på hvad der menes med sporen i denne sammenhæng. Er det den tap som peger bagud fra blomsten?

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 21.48

Ja det må det være for det kalder man det på de vilde orkidéer.. Hos skovviol er sporen violet og mørkere end kronbladene, hvilket ses på de billeder, som er på Vibekes link.

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 22.00

Ja, og den er også mørkere hos min. Så er det jo nok en skovviol, eller?

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 22.15

Vidste du i øvrigt hvorfor at stedmoderblomster hedder stedmoder.. Jo, hvis du vender blomsten omvendt så sidder der 5 bægerblade, hvor af de 2 af disse sidder ret tæt på hinanden. Dem, der sidder tæt siger man er stedbørnene og de 3 andre bægerblade sidder med større aften og det er så familien. En sød forklaring, som jeg fik at en gammel dame, hvis mand lærte mig om havedyrkning for mange år siden. De var årsagen til at jeg valgte den grønne linie..

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 10. april 2020 kl. 22.58

Måske er der nogen på fugle og natur der kan give dig et kvalificeret svar, Claus. Så vidt jeg forstår, skal man være lidt af en "nærd" for at kunne bestemme violer.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 23.13

I følge denne artikel fra Jyllands posten, hvor man skriver at hornviol og stedmoderblomster, der begge er af viol familien, let kan krydses med hinanden og lave nye varianter, sidder jeg og tænker på om ikke kratviol og skovviol kan det samme?

Desuden vil frøformering, hvad enten det er violer eller frilandsorkideer, falde forskellige ud og derfor være svære og artsbestemme, især indenfor orkideer kan det til tider være en umulighed.

jyllands-posten.dk/livsstil/bolig/article4642146.ece/

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. april 2020 kl. 23.30

Jo, kratviol og skovviol er kendte for at krydses i naturen. Det er vel egentlig det man kalder et artskompleks.

Jo, Vibeke det burde jeg nok, men så skal fotografen vist lige i haven igen. Nu ved jeg også lidt bedre hvad jeg skal fotografere.

Har i nogen bud på hvordan jeg bedst flytter dem? De står lidt uheldigt for deres eget bedste, men de er meget velkomne et af de steder hvor jeg planter for sommerfugle. Faktisk ledte jeg forgæves efter frø af de arter (hvis det da er krat eller skovviol).

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 23.44

Hvis du kan grave dem op og holde dem saftspændte kan du godt flytte dem nu. Hvis de klasker sammen risikere du at de går tabt. Men jeg mener at Lone skrev noget om at de stillede lidt krav til jordbundsforholdene, at de ikke bare sået sig hist og her, sådan var det med marts violerne. Derfor ville jeg nok ikke flytte dem, men høste frø fra dem, omvendt så kan du jo bare prøve at flytte nogle af dem og så se.. Det kan kun gå gal.. :-)

PS det er mig bekendt ikke nogen fredet art, men ærgerligt hvis de går til..

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2020 kl. 0.50

Så vidt jeg ved, bliver violer "formeret" af myrer, dvs myrene flytter deres frø rundt, der vidst en myregodbid på de frø. Så jeg vil tro, at violer vil have en let jord i sol, hvor myrer kan lide at færdes.

Jeg har så nogle violer et sted, der er meget lyse, næsten hvide, en lidt fesen meget lys lilla. Er de så krydsninger?

De gror i fred, for jeg er bare glad ved, at der er blomster, så tidligt. De andre steder (også sydligt) er de dog mest lilla.

Mvh
Tine

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2020 kl. 8.14

Hej Tine. Prøv at søge på agerstedmoderblomst. Kunne det være den?

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 11. april 2020 kl. 18.57

Det første man skal finde ud af med violer er om blomsten dufter. martsviolen gør, og den sætter sine blomsterstilke fra jordstænglen som er rosetformet.

Håret viol kendes på at både bladstilk og blomsterstilk er let behårede. Den dufter ikke.

Skovviolen dufter ikke, den sætter sine blomsterstilke i stængelbladhjørnerne, altså ikke fra jordstænglen. Den krydser, som der også står ovenfor,- tit med kratviolen, det er derfor meget svært at se hvad der er hvad. Men ofte er der alligevel i sådan en plante en enkelt eller 2 blomster der afviger lidt, -gamle gener eller hvad ved jeg. Afvigerne kan man studere efter:
den oprindelige skovviol har på det nedre kronblad en mørkere plet end resten af blomsten.
Kratviolen, den oprindelige, har lidt lysere blegblå gående næsten over i hvidt, øvre kronblade, og ingen mørk plet på det nederste.

Mark eller hundeviol har grønne, små blade på blomsterstænglen som den sætter i bladhjørnerne.

Det er de nemmeste måder at finde ud af hvad det er for en slags synes jeg.

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 11. april 2020 kl. 19.21

Det kunne altså også godt ligne en Hunde Viol:
www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=4938

Jeg har hele forhaven fyldt med dem - det er et fantastisk syn når de blomstrer sammen med den gule vorterod :-)

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2020 kl. 23.45

Tak for input. Jeg mener at kunne udelukke martsviol, for den har jeg også og der er meget tydelig forskel på bladene. Denne her blomstrer også en smule senere. Jeg kan godt se ligheden med hundeviol, men den skulle kunne skelnes fra skovviol og kratviol ved at bladene sidder i roset hos de to sidste. Jeg synes de sidder i roset hos min.
Det er nok skovviol, men det vist meget svært at udelukke kratviol hvis eksemplaret er bare en smule atypisk.
På fugleognatur er der vist også mest stemning for skovviol:
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=2145842&ForumID=12

21 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. april 2020 kl. 9.08

Det ser sådan ud. Faktisk ligner den, der er begyndt at brede sig her i haven og som blomstrer lige nu. Tænker at frøene er kommet fra skoven, som er vor nærmeste nabo.

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. april 2020 kl. 11.28

Her er der ikke nogen skov lige om hjørnet, men som jeg skriver på F&N kan den være indsamlet i naturen for år tilbage af en tidligere ejer. Jeg har også anemoner og hulrodet læbeløs som vokser i skovene her omkring.

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2020 kl. 17.19

Jeg har været en tur i skoven i dag og botaniseret lidt. Ingen tvivl om at skovviolerne ligner mine fuldstændigt og de blomstrer også nu. Jeg fandt også kratviol. Den blomstrer også nu,men sporen var helt hvid og noget større end hos mine og skovviolerne. Jeg har skrevet et indlæg om violhistorien på bloggen. Der er også flere billeder: madoghaveliv.dk/vilde-violer/

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. april 2020 kl. 20.34

Tak for svar Claus K.
Nej, det er helt sikkert ikke agerstedmoder, den kender jeg udmærket godt, fra min barndom. Der voksede den på arealer, der var gravet op, eller sådan.

De her er vel en slags martsvioler, eller hvad de nu er. Hundevioler. De er små og lavtvoksende- og altså sådan fesent hvidlig/lysllla. Som, Camilla Plum engang beskrev det, da hun i anden forbindelse lavede noget med rosenblade: "Det ligner vasketøj, fra et kollektiv". Da jeg lige sad selv og tænkte på forkert vasket tøj, så kom jeg til at le.

Men, det er jo ikke vigtigt.

Mvh
Tine

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2020 kl. 22.02

Hej Tine. Der er masser af tråde om violer på fugleognatur lige nu. En af dem var om hvide martsvioler, så det forekommer åbenbart også.

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. april 2020 kl. 16.57

Nu har jeg spottet de samme violer i genboens hæk og lidt længere væk. De vokser åbenbart som "ukrudt" her i kvarteret. Er det mon normalt?

27 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. april 2020 kl. 22.48

ja det er vist ganske almindeligt, førhen, da jeg var barn, havde man altid violer under hækken.
Vist mest fordi der så ikke kom så meget ukrudt, men vi unger var glade for dem, brugte at lave kranse, og en lille buket til mor, og så kan de jo spises. En af de få (synes jeg) spiselige blomster der smager godt.

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2020 kl. 9.21

Ja, men var det ikke martsvioler? Så vidt jeg har forstået er det kun dem der dufter og bruges til f.eks. kandiserede violer. Vi har både skovviol og martsviol.

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. april 2020 kl. 11.55

nej, det var nogen vi havde "lånt" i skoven, og det var skovvioler. Martsviolerne stod i en klynge inde i haven

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2020 kl. 19.51

Jeg har tidligere fjernet violer som ukrudt, men sidste år besluttede jeg mig til at lade dem være. Der har været violer i haven siden 1975. Nogle fik lov til at blive stående, andre fjernet. Jeg tror at vores jord er guf for violer..... og dog.... der er vidt ikke meget godt at sige om jorden, omkring terrassens brønddæksel.
Ingeborg

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2020 kl. 19.56

Andre steder har de bredt sig meget hurtigt. På er tidspunkt for mange år siden har jeg sået Viola odorata. Mon de har krydset med de gamle violer? Mærkeligt, for jeg har aldrig haft held med hornvioler, selvom jeg harnprøvet at så eller købe flere gange.
Ingeborg

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2020 kl. 19.57

Bladene holder sig flotte hele året rundt

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2020 kl. 12.08

Tak for jeres erfaringer Anne og Ingeborg.
Så tror jeg vil konkludere at mine skovvioler er en del af en vild bestand her i kvarteret som nok stammer fra at nogen engang har hentet et par violer i skoven.
Det er jo godt nyt for sommerfugleaspektet i det. Altså, at de ikke kun står i min have.

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. maj 2020 kl. 19.33

Der er i de seneste dage dukket n meget større og mere luksuriøs viol op under lærkehækken. Jeg har på et tidspunkt for mange år siden sået nogle Viola odorata. Mon det er dem, der ikke har nået at krydses?
Ingeborg

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. maj 2020 kl. 20.59

Dufter den? hvis ja, så er det en martsviol / Viola Odorata der bare enten står mørkt, eller er sen på den, hvis den først blomstrer nu.

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. maj 2020 kl. 21.39

Jeg synes ikke den ligner martsviol på bladene. Måske hundeviol? Kan vi ikke få et billede af blomsten i profil hvor man kan se sporen ? (den bagudrettede tap på blomsten). Hundeviol har en tueagtig vækstform.

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2020 kl. 22.36

Her kommer billedet af den viol, jeg skriver om. større og med dybere farve
ingeborg

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. maj 2020 kl. 22.54

Nej, ikke hundeviol alligevel. Sidder blomsterne på særskilte stilke eller er der blade på de samme?

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. maj 2020 kl. 23.00

Der er blade på blomsterstilkene og stilkene er meget lange.
Ingeborg

Ps. De øvrige violer er ved at have modne frø når de åbner kapslen. Jeg har sidste år samlet frøene ind og sået dem under hækken. (lærkehæk).

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. maj 2020 kl. 14.53

Her et billede med blade og blomster.

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2020 kl. 17.19

Det et ikke hundeviol for så skulle den have gul spore og det et ikke martsviol for så skulle blomsterne have deres egne stilke. Jeg kan bedst få den til at passe med et ekstra frodigt eksemplar af skovviol.

Nyt svar til emnet »Hvilken viol?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilken viol?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider