Forum

Buske ved skel

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: David M, 10. april 2020 kl. 21.10

Jeg skal have plantet nogle tætte (og hurtigtvoksende) buske ved mit skel, så jeg får lukket af til den brandsti der går bagved. Min udfordring er at det skal være mellem 2 store træer (ca 4 meter) så det skal altså være nogle buske der godt kan tåle lidt konkurrence og stå i skygge.

Stregen på billedet viser placeringen.

Nogle ideer?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 21.31

Hej David.

Umiddelbart ville jeg foreslå dig at plante fjeldribs, som både tåler dyb skygge, er nem at formere, tåler kraftig beskæring godt og så er de billige at indkøbe. Eneste problem er at de kun bliver ca 2,5 meter højt, men jeg vil mene at det ikke spiller så stor en rolle..

Fjeldribs er en op til 2,5 meter høj busk. Blomsterne er lysegrønne og ses kun ved nærmere undersøgelse, og da arten består af rent hanlige og rent hunlige individer, er det kun hveranden plante, der bærer bær. De er til gengæld røde og indbydende, omend med en fad smag.

Det er ikke pga bærrene man dyrker den.

Hvis du vil finde andre muligheder, for dem er der mange af, vil jeg foreslå dig at låne bogen"Hvilket plante hvor", Politiken forlag

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 22.07

Ellers er der også den mulighed at sætte en række hasselnødder, som f. eks almindelig Hassel (Corylus avelana) - op til 5 meter, gule hanrakler i marts til april, spiselige nødder om efteråret, sol til skygge. Og de er nemme at passe tåler beskæring godt og så er det godt for egern og mus, især hassel mus, men den skal du nok ikke regne med at se :-)

Her finde flere sorter at vælge imellem, men det spiller ikke se stor en rolle i dit tilfælde.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 10. april 2020 kl. 22.24

Tak for nogle gode forslag Søren!

Et par tanker;

Dels kunne jeg godt tænke mig noget der minimum bliver 2 meter i højden (gerne også lidt højere) så det lukker helt af og også gerne noget der enten er stedsegrønt eller hvis ikke, så meget tæt, sådan at det også skærmer af om vinteren.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. april 2020 kl. 22.48

Så er der den mulighed at plante bjergfyr, som er meget anvendelig i bl. a på sommerhus grunde, klitplantager, men inden jeg kommer for godt igang skal jeg lige gøre dig opmærksom på at den betragtes som invasiv, dvs at den breder sig, så sig selv. Men det er ikke sådan at du ligefrem får problemer. Men som sagt så anbefaler miljøstyrelsen at man ikke planter den.

mst.dk/natur-vand/natur/artsleksikon/froeplanter/bjergfyr/

Ellers er taks også en mulighed, men jeg mener at den er lidt mere lys krævende..

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 13. maj 2020 kl. 12.39

Hej Søren,

Tak for tippet!

Et afledt spørgsmål - når jeg nu graver op i mellem de 2 store træer som er vist på billedet og planter buske der, er der så noget man skal være særligt opmærksom? Fx ifht hvor dybt jeg skal grave for ikke at beskadige træerne?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 12.58

Det er som regel rødderne, der er et problem, men ligefrem at ødelægge træerne gøre du ikke ved at plante imellem dem.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 13. maj 2020 kl. 13.03

Ja det var også det jeg tænkte. Skal jeg grave udenom eller kan jeg bare hakke igennem?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 15.14

Prøv at hakke igennem.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 13. maj 2020 kl. 18.23

Det vil jeg gøre. Jeg vil bare sikre mig at det ikke slår træerne ihjel, men der skal mere til?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. maj 2020 kl. 0.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Buske ved skel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Buske ved skel

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider