Skrevet af: Carsten Kristensen, 11. april 2020 kl. 14.51
Vi har en lille have hvor der er fliser ca. 50 kvm, den vil vi gerne lave om til græsplane. Kan man blot smide noget jord ovenpå den eksisterende grus (der ligger 10 cm) eller skal man fjerne gruset.
Eller er der andre tricks til hvordan vi får det lavet om til en dejlig græsplæne :)
Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2020 kl. 15.50
Der er ingen grund til at fjerne gruset.
Skrevet af: Carsten Kristensen, 11. april 2020 kl. 16.33
Tak lars, hvor mange cm jord tror du der skal ligges ovenpå gruset?
Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2020 kl. 17.06
Du skal have gruslaget blandet op med den underliggende jord. Ellers bliver der jo knastørt og græsset vil visne hen. Du skal ikke nødvendigvis tilføre jord hvis ikke der er brug for at regulere terræn. Et par cm ukrudsfrøfri kompost vil nu nok være godt.
Skrevet af: Lars Holt, 11. april 2020 kl. 18.43
Jeg er gået ud fra, at der skal fyldes op til omgivende terræn - dvs. flisernes tykkelse, plus det omgivelserne har hævet sig, mens fliserne lå der.
Og som Claus skriver, så bland gruset med det tilførte jord samt kompost.
Jeg er lidt betænkelig ved underjorden, for hvis mulden som forskrifterne siger blev gravet af, inden der blev lagt fliser, så er jorden ikke særlig velegnet til at blive blandet op. Men det kan du jo nemt undersøge.
Skrevet af: Carsten Kristensen, 11. april 2020 kl. 20.30
Tak Lars
Jeg kaster mig over projektet imorgen ☺.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.