Forum

Våd kompost

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2020 kl. 19.08

I dag var det tid til at åbne og solde kompostbunkerne. Jeg har trukket det ud meget længe, fordi jeg gerne ville have børn og børnebørn til at bruge kræfter på det. Det kræver faktisk sin kvinde /mand at få tømt de store bunker.
Jeg måtte opgive fordi komposten var alt for våd. Normalt smider jeg komposten op i et sold, og alt det der ikke er ordentligt omsat danner bund til den kommende kompost. Jeg skal ikke grave komposten ned, men bruger det til blandingsjord i mine krukker og ellers lægger jeg det ovenpå jorden i mine bede.
Nu har jeg spredt komposten ud og regner med at det tørrer og kan blive siet i løbet af de næste par dage. Hvordan gør I?
Min kompost består af græsafklip, stauder, blade og kværnede grene, hvis der er for meget græs. Jeg sørger for at det er lag på lag skiftevis. Men i år er komposten alt for våd.
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2020 kl. 19.32

Hej Ingeborg. Jeg går ud fra din kompost er våd efter den regnfulde vinter?
Jeg tag over komposten for at kunne styre fugtigheden. Det lyder måske lidt mærkeligt, men jeg faktisk blevet ret varm på ideen. Der er billeder her:

madoghaveliv.dk/varmkompostering/

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. april 2020 kl. 20.08

Hej igen, Ingeborg Hansen

Jeg gør det enkelt. Jeg lægger grønt køkkenaffald, hækafklip, visne blade m.m., men ikke kværnede grene, i to åbne kompostkasser, som består af såkaldte pallerammer, der er stablet oven på hinanden. Jeg blander ikke materialet – ikke med vilje i hvert fald. Når sæsonen er slut, er begge kasser fyldte. Jeg tømmer begge kasser i november måned. På det tidspunkt er noget omsat, andet er slet ikke. Jeg breder det delvist omsatte materiale ud i bedene, hvor det så kan ligge og beskytte jorden og planterne.

Om foråret ligger der gerne nogle pinde og kviste tilbage fra hækafklippet. Dem river jeg sammen, inden jeg sår og planter. De kan bruges som træflis under buske og træer eller på stier.

Jeg må indrømme, at det er ret anstrengende at tømme de to kasser, selv om de jo kan skilles ad. Men indtil da har jeg jo slet ikke haft arbejde med det, og da det er det sidste, jeg gør inden ”vinterferien”, går det. Jeg vil tro, at min løsning er velegnet, fordi det er en kolonihave, jeg har. Hvis det var en villahave, ville jeg nok ikke bryde mig om at gå og se på de rodede bede i flere måneder! Men i en kolonihave er det fint.

M.v.h.

Doris Møller

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2020 kl. 21.03

Jeg er i gang med at omstikke komposten. Når jeg støder på for store grene, smider jeg dem tilbage i opsamlingsrummet (nr. 1).
Jeg har tømt rummet (nr. 3) med kompost fra 2018, og jeg er nu i gang med at omstikke (nr. 2) 2019 til det tomme rum (3).
Noget fra 2019 kører jeg dog direkte ud i køkkenhaven/vingården, hvor mindre grenstumper ikke er noget problem.
Vi har snart fyldt opsamlingsrummet (nr. 1), som skal stikkes om til (2), og så starter vi varmkompostering. Men der er nu også mange kompostorme i vores kompostrum.
Kun det der skal i krukker bliver sigtet (,hvis det er min kone, der står for det :o))

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2020 kl. 23.04

Mange tak for svarene og for linket. Jeg varmkomposterer også og i midten af bunken når jeg op på ca. 70 grader. Men da jeg reelt ikke rigtig har noget at bruge denne sommerkompost til, lader jeg den blive i bunden af bunken og fylder mere ovenpå i løbet af året. Dette øverste lag i bunken bliver så nederste lag i bunken der startes op.
Jeg burde have dækket noget over for at undgå udvaskning, men formålet med min kompostering er mest at jeg ikke skal køre noget væk. Fint siet kompost bruger jeg i mine krukker sammen med sand og leca i bunden. Ander bliver brugt til topdressing af græsplænen også blandet med sand.
Nu lader jeg komposten ligge udbredt til tørring og håber så at jeg kan si.
Iøvrigt kommer jeg efter sommerens varmekompostering et par håndfulde kompostorme fra den grønne tønde om efteråret. Der var masser af orme i min kompost i dag, så de kom i den grønne tønde for ikke at tørre ud.
Ingeborg

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. april 2020 kl. 9.21

Jeg ved ikke hvordan du plejer at si, men jeg har et udspændt volierenet som jeg kan lægge over trillebøren. Så arbejder jeg det der igennem, om nødvendigt med hænderne (iført nogle kraftige arbejdshansker).

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2020 kl. 9.32

Jeg sier min kompost gennem et trådgitter fra en skraldeposeholder fra før vi fik plasbeholdere. Jeg bruger den ene halvdel, som jeg har trådt i facon passende til at lægge over trillebøren. Det går glimrende når komposten ikke er så våd. Ja, jeg bruger enten et fejeblad eller hænderne til at stryge komposten igennem mit sold.
Ingeborg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2020 kl. 9.57

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 24. april 2020 kl. 18.14

Min kompost var også meget våd. Jeg bruger en træramme med volierenet spændt ud over til at si komposten. Jeg ryster rammen, det er ret tungt. Jeg havde tænkt mig, at lave et stativ, til at hænge soldet op i, så jeg bare kan gynge det frem og tilbage, men nu må vi se, hvor langt jeg når. Ellers må jeg benytte mig af, at jeg har 2 stærke sønner, der sukker over, at de ikke kan komme til fitness.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. april 2020 kl. 19.09

Jeg kan også ryste min ramme, der ligger over trillebøren. Coronatiden gør desværre at vi ikke får besøg af børn og børnebørn, der gerne ville hjælpe. Jeg har spredt komposten ud foran kassen for at få det til at tørre, men kompost kan indeholde ret meget vand. Normalt er det jo en af kompostens gode egenskaber. Jeg har fået sigtet 3 børfulde, men det kræver mange kræfter. Nu tænker jeg på om det kan gå an at lægge usigtet kompost ovenpå det ret tykke lag græs vi har lagt på en sti efter vertikalskæring af græsplænen. Det er jo megatørt nu. Udover at det er grimt indtil vi igen dækker med græsafklip er det vel også ok?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Våd kompost«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Våd kompost

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider