Forum

Lavendel- thumbelina?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. april 2020 kl. 22.44

Jeg kom til at købe 6 styks, da de var sat ned fra 25 kr til en tier. Det var først hjemme, jeg kom til at tænke på, at "Thumbelina" kan oversættes til "Tommelise", og er det så en dværgsort? Eller betyder det bare, de er små, og kan blive store?

Jeg har købt andre planter, der hed "Thumbelina", og de der slog an, blev nu fine nok.

Så er "Tommelise" et handelsgartnernavn- for små planter? Dvs ikke et sortsnavn?

Mvh
Tine
(Jeg ved det, jeg skal ikke impulskøbe planter! På den anden side: Så feder de ikke. :-D

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. april 2020 kl. 9.50

:-). Jeg har tænkt over at coronakrisen forhindrer mange impulskøb og det gælder sikkert ikke kun i vores/ læs MIN husholdning. Jeg læste iøvrigt at et stort kendt tøjfirma også i denne tid får leveret 6 mio stykker "kluns" ...... om ugen. Det oplagres i diverse nødlagre rundt omkring. 6 mio stykker tøj om ugen til borgere i DK. .... og så var det kun eet stort firma der er tale om. Det er da rav ruskende galt, KLIMAMÆSSIGT set. Jeg kan huske at vi måtte vende gammelt tøj om til vrangsiden og måtte sy nyt/gammelt af det. Vi stod i slutningen af 1940 i kø med vore rationeringsmærker til tøj (i Flensborg, hvor jeg er født). I dag er forårskollektionerne ikke blevet solgt, før sommertøjet vælter ind og efterårs- og vinterkollektionerne er i symaskinerne i Kina og andre steder, hvor det er billigt. Jeg håber virkelig at de store i branchen lærer noget af det og vi andre lærer mådehold. Forholdet er jo det samme i andre brancher også blomsterbranchen, som vi har vænnet os til i køb og smid væk stilen.
Jeg ved at mange forretningsdrivende må se sort på fremtiden, men det er mit håb at vi efter krisen ændrer adfærd på mange måder. ...... 6 mio stykker tøj om ugen fra 1 leverandør? Jeg køber ikke ret meget tøj, men forstår nu også, hvorfor tøjcontainerne fra diverse indsamlere slet ikke rækker til i denne tid, hvor folk har tid til at sortere i klædeskabet. Bæredygtighed?
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. april 2020 kl. 11.26

Thumblina ligger såvidt jeg kan se i Bjæverskov, lidt ude fra Køge og ikke så lang fra hvor jeg bor, men jeg kender det ikke. Så jeg tror ikke at du skal være bekymret for at dine planter er af dværgvækst.. Jeg har aldrig hørt om en dværg lavendel

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. april 2020 kl. 11.37

Når jeg googler lavendula thumbelina, beskrives den som kompakt i væksten. Det er især havecentre og byggemarkeder.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. april 2020 kl. 11.47

Hej Tine Andersen

Når jeg googler ordet ”thumbelina” sammen med ordet ”plante” - for at få sorteret eventyr-forklaringer fra – er det mest lavendel og zinnia, jeg støder på, og det kunne godt se ud til, at der er tale om små planter.

Måske er det planter, der er blevet behandlet med ”stråforkorter”. Hvis det er rigtigt, vokser de fra det efterhånden. Jeg købte for nogle år siden en hibiscus, der var lav og kompakt og forgrenet. Det er den ikke mere! Den vokser helt normalt.

Men det er bare et gæt!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2020 kl. 23.15

Mange tak for svar!

Jeg regner med at plante dem ud snarest, og stråforkorter er vel ikke værre end, hvad der ellers driver ind over haven på de to af siderne, hvor der er ikke-økologisk landbrug.

Ingeborg:
Ja, jeg har læst om, at danskerne i egne øjne er ved at drukne i haveaffald og skrald. Der er kørt så meget skrald til genbrug (småt brændbart formoder jeg), at man har været nødt til at lave et mellemlager mellem genbrugspladsen og kraftvarmeværket.

Selv har jeg kasseret en to-personers sofa, og jeg har ikke evner (til at sy lynlåse i hynderne/nye betræk) eller råd til at ofre en 7000 kr på nyt uldent stof. Det er ærgerligt- og det kreperer mig meget. (Det var en dyr sofa, som jeg arvede).

Ligeså er min 20+ årige vaskemaskine stået af, der kan ikke fås reservedele til den. Sidst fik den to nye varmelegmer indsat, og reparatøren sagde, den levede på lånt tid, da reservedelene var udgået.

Jeg passer på mine ting, og hvis jeg selv kan reparere dem, så gør jeg det. Det irriterer mig faktisk ad Pommeren til, at det er billigere at købe nyt! Men, det er EU jo ved at se på!

Mvh
Tine
Min mor syede og strikkede meget af vores tøj, og vi arvede også en del. Men det var pinligt at gå i arvet tøj, selvom ikke en kæft har vidst det. Jeg arvede en del fra nogle kusiner, der boede langt væk. Men brugt var flovt!

I dag ser jeg ikke sådan på det, mange af mine møbler er brugte (og i bedre kvalitet!), men brugt tøj er i de små størrelser... Øv!

Nyt svar til emnet »Lavendel- thumbelina?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lavendel- thumbelina?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider