Forum

Hvorhen med dette »affald«?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2020 kl. 20.32

Jeg er ved at stikke kanter. Det fik jeg ikke gjort 2. gang i 2019 på grund af det våde vejr. Det er også besværligt nu, hvor det er så tørt. Jeg stikker af med spaden, ligger på knæ og hugger totterne op, ryster jorden af. Men hvad gør jeg at disse lodne totter, som har lidt senegræs imellem. Jeg har flere muligheder:
1. Nederst i kompostbunken
2. Øverst i mange meter kvasdynge, så det tørrer ud?
3. I en plastpose, hvor det kan stå og rådne.
På grund af senegræsset er jeg i tvivl.
Hvis vi får tilpas regn. Ville det være nemmest at vende kanten som "græstørv" og vupti intet at gemme på :-)
Gode råd udbedes.
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2020 kl. 21.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. april 2020 kl. 22.34

Jeg er meget emsig med at brombær "haler" (skudspidser, der laver rødder) og rødder havner på toppen af bunken med afklip. Evt lægges til tørre på noget nethegn, så der ingen jordkontakt er! Når det er tørret ud (efter en uges tid i sol og vind), kan de gå til kompost, eller blive i bunken af afklip.

Jeg foretrækker faktisk at lave sådan noget med renholdelse på og ved fliser efter, det har regnet, det er nemmere at få op, selvom jorden er tungere.

Men i tørt vejr, tørrer det selvfølgelig hurtigere ud. Jeg synes, da ellers senegræs (kvik) er ret ligeglad med at få vendt bunden i vejret, men det er måske OGSÅ fordi, der er græsfrø, der selvsår sig.

Mvh
Tine

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2020 kl. 22.39

Tak for svaret. Det ville være en oplagt mulighed, hvis jeg kunne grave et sted, hvor der ingen rødder er. Sådan et sted har jeg meget svært ved at finde - så skulle det være i græsplænen og det er jo muligt at gøre sådan at jeg kan tage græstørv af for senere at lægge dem på igen. Det må jeg overveje.
Jeg troede at jeg kunne hente fin muldjord oppe i min kratskov, hvor jeg lægger græsafklip og senest resterne fra vertikalskæringen = mest tørt græs, men det er umuligt at grave her på grund af rødder.
Ingeborg
Billedet viser stien i kratskoven med det tørre græs. Jeg er iøvrigt glad for mine judaspenge.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. april 2020 kl. 22.58

Jeg har også gået og skåret kanter med min ring hakke og alt det grønne giver jeg till mine høns. Jeg har 4 dværghøns gående i en lille indhegning og de elsker at "fræse" alt ukrudtet igennem, samtidig spiser de stort set alt ukrudtet og efter et nogle dage har jeg vissent og nedgnavet ukrudt, der ryger videre over i komposten. Jorden ligger i bundet af indhegningen og kan komme ud i bedene bag efter

Får jeg fik høns blev græs og jord kørt væk og havnet på genbrugspladsen, så nu gøre det stor nytte og jeg har løst et irriterende problem. Og da mine høns elsker en masse grønt spare jeg også lidt penge til foder...

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. april 2020 kl. 23.47

Jeg har desværre ikke hønsemuligheden. Den lyder besnærende! Jeg har flere ringhakker, men jorden er for hård p.t.
Ingeborg

6 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2020 kl. 8.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. april 2020 kl. 16.44

@F.Christensen
Det var et godt forslag, som jeg har praktiseret indtil for nylig, hvor vi fik et støjværn skråningen til den formidable sum af 14 mio kr. Pengene er smidt ud til ingen verdens nytte. En støjskærm på 5 m nede langs en skrænt på 5,6 m ud for vores parcel. Vi er 144 beboere, som har klaget til myndigheder osv. Efter at skærmen blev stillet op, er andre beboere boende længere væk blevet belemret med mere støj. Klagen blev indsendt samtidig med corona opstarten og er lige nu druknet i mediehalløjet. Jeg har også bedt Vejdirektoratet om at fjerne 15 m høje træer på skråningen. Ved den sidste storm truede de med at vælte ned på motorvejen, ud over skærmen. Intet sker.
Derfor må jeg holde igen med at kaste noget ned ad skrænten.
Sørens også!
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvorhen med dette »affald«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvorhen med dette »affald«?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider