Forum

Hasselnødder, der er runde og lidt flade

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. april 2020 kl. 20.34

Jeg er på udkig efter nogle hassel, der giver runde med noget affladede nødder, de skal anvendes til kunsthåndværk (nøddenisser).

Min mor brugte den slags nødder, man købte i orange net, for en 30-40 år siden. De er jo så udgået af handlen. Nu kunne jeg så tænke mig at lave disse nøddenisser (de er ret søde), men nødderne kan jeg ikke få fat i.

Så må jeg vel plante dem selv! Det er vigtigt, at de er lidt flade i både stilkende og bund, da fødderne består af et hjerteformet stykke pap- og hovedet er en pålimet vatkugle. Så en flad flade at lime på.

Nogen bud?

Mvh
Tine- jeg elsker nødder, men der er plads nok til hassel, der ikke skal ædes.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 20.52

Hej Tine.

Hvis det ender med at du vil plante nogle nøddebuske selv så kontakt Boi Jensen, de gamle sorte, da han har dem du skal bruge. Nu er det yderst begrænset hvad jeg ved om nødder og sorter, men jeg ved at Boi har den aflange nød, som du efterlyser.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. april 2020 kl. 21.32

Nu er nødden ikke aflang, mere rund. Jeg mener at kunne huske, at de der helbrune nødder i net var fra Frankrig.

Jeg har været på udkig efter dem i mange år.

Ellers må jeg slibe dem i bunden.

Mvh
Tine

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. april 2020 kl. 22.01

Ok jeg havde den, der hed zellernød og som er aflang i tankerne. Men kan det så passe at den du efterlyser er mer rund, nærmest lidt hjerte formet?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. april 2020 kl. 23.35

Jeg har de der runde og lidt flade hasselnød stående i min have , hvad de hedder ved jeg ikke ....................

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. maj 2020 kl. 23.29

Ja, det kan nok godt passe Søren D.

Det er netop ikke en aflang nød (som i storfrugtet hassel).

Mvh
Tine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. maj 2020 kl. 23.37

Svend Høst, nu skal jeg jo heller ikke snakke med dem... ;-)

Er det måske sådan, at du mod gode ord (og betaling) vil af med et par stiklinger eller tre til efteråret?

Hvis det altså ikke er for sent på året til at lave stiklinger?!

Jeg havde tænkt mig at plante en lille nøddegang til efteråret (dog af storfrugtet hassel), men det er jo sådan med have (og hobby-projekter!) at de tager sin tid:

FX er det paradisæbletræ, jeg plantede for 10-12 år siden endelig blevet stort nok til at bruges som fuglefodringstræ. ;-) Og nu står det så i et hvidt brus. Sidste år bar det 4 frugter (som dog faldt af), i år håber jeg så på bedre held.

Mvh
Tine

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. maj 2020 kl. 10.54

Tine .........Vi vender tilbage til det til efteråret , så kan jeg lægge et billede op af en nød , så kan du se om det er den helt rigtige .

Nyt svar til emnet »Hasselnødder, der er runde og lidt flade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hasselnødder, der er runde og lidt flade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider