Forum

Klatre- / slyngplante op ad træ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Prasanna, 2. maj 2020 kl. 10.32

Hej

jeg har et lille trå på 1,5–2 meter og vil gerne have en slyngplante/klatreplante op ad stammen uden den kvæler træet.

har i nogle forslag? og hvordan sørger jeg bedst for at den ikke kommer op i trækronen, drejer det sig ikke bare om at klippe den ned hele tiden? :)

Måske en ærteblomst kunne klatre op ad den

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. maj 2020 kl. 10.46

Hej
Jeg tror at dit træ er for lille eller spinkelt til en slyngplante. Vent til det er større. Ærteblomst er etårig og du er nødt til at bruge planteclips for at holde det fast til træet, selvom lathyrus har slyngtråde.
Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. maj 2020 kl. 11.41

@Kim

Alle de små klematis ville passe fint til et mindre træ - synes jeg.
Også nogle af de mindre aggressive efeu kunne være en mulighed.

Jo, du skal beskære i ny og næ - men det varer nok nogle år inden det er nødvendigt 1. gang :)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. maj 2020 kl. 12.35

Hej Kim.
Ærteblomst kunne være en mulighed, hvis du vælger en staudelathyrus. Den visner godt nok ned, hver vinter, men vender tilbage året efter med fornyet styrke.

Den er lidt bøvlet at få til at etablere sig, da den hader at blive flyttet. Det lykkedes for mig, til sidst, ved at så den på stedet.
Den elsker lys og sol, så det skal der være rigeligt af, hvor dit træ står ellers kan det tage sin tid før den gror til.

Min erfaring er, at den har sin egen mening om, hvad vej den vil gro. Satte min ved et træ, som det var meningen den skulle klatre op i. Trods mine forsøg med snore mv på at dirigere den, endte den med at klatre i en busk ved siden af.

Nyt svar til emnet »Klatre- / slyngplante op ad træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Klatre- / slyngplante op ad træ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider