Forum

Vild- eller rodskud fra min dværgsyren?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2020 kl. 13.10

Allerede sidste år lagde jeg mærke til disse kønne blade på små skud ca. 1 meter fra min dværgsyren (Syringia Palabin). Jeg blev lidt forskrækket, fordi bladene kunne ligne Japansk Pileurt. Blev dog beroliget da jeg så den træagtige stamme. Er det rodskud fra den stamme min dværgsyren er podet på? Hvad kan det være? Bør jeg grave op og plante et andet sted i min kratskov? Der følger 3 billeder. Håber at nogen kan hjælpe.
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2020 kl. 13.11

Billede med stamme

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2020 kl. 13.12

Sidste billede. Det ses at væksten og tilvæksten er kraftig. Det var derfor jeg frygtede japansk pileurt.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. maj 2020 kl. 18.29

Jeg syntes at den ligner den Syren, der kaldes kinesisk syren og som er lidt anderledes end den syren, der hedder Syrinca vulgaris, der er den mest almindelig i haverne og i hegn på visse marker på Fyn.

Normal siger man at kinesisk syren ikke laver rodskud og derfor bruges den til pode underlag. Hvilket er et problem med S Vulgaris.

Jeg ville under alle omstændigheder fjerne rodskuddet og så plante det et andet sted. Så kan du være heldig at få en lidt anderledes Syren med lilla blomster

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. maj 2020 kl. 20.05

Hej Ingeborg og Søren
Det er normalt at dværgsyrener er stiklingeformeret og så sker det her ikke, men da bladene har den størrelse, de har, er den nok podet og det er grundstammens blade der viser sig.
Det er enten en syringa josikae eller syringa reflexa - som begge er gode at pode syrener på, da de ikke laver rodskud, men vil du bevare din dværgsyren, skal du hurtigst muligt få klippet skuddet af hvor det kommer ud nede i jorden. Derefter skal der også holdes øje med at der ikke kommer flere skud, der så skal fjernes så snart de ses, igen klippes eller om muligt rives af hvor de kommer fra.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2020 kl. 23.17

mange tak for svarene. Jeg skynder mig at fjerne de to skud, som faktisk allerede er to små kønne træer. Hvis jeg får dem gravet op med tilpas rodnet- eller hugger den rod de udspringer fra væk, kan jeg så plante skuddene eller risikerer jeg masser afvrodskud fra disse planter? I så fald skal de jo helt væk!
Ingeborg
.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 5. maj 2020 kl. 17.12

Hej Ingeborg
Jeg tror ikke der er rod på dem, for det er ikke rodskud, den type syren laver ikke rodskud. Så du har ikke noget problem fremover.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 13.55

Roddskuddet er gravet op. Den røde pil viser stammen, som i billederne ovenfor - den sorte pil peger hen på det næste skud, som var godt 1/2 m højt.
Jeg tror næppe at der bliver noget træ ud af det store skud, dertil er der for lidt trævlerødder. Jeg har dog gravet det ned - og det hænger med bladene.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.01

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Vild- eller rodskud fra min dværgsyren?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vild- eller rodskud fra min dværgsyren?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider