Forum

Kan ikke finde brede rosenbue

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Gundersen, 5. maj 2020 kl. 20.06

Hej,

Jeg har kæmpe udfordringer med at finde en rosenbue som er min 160cm brede. De fleste er kun ca. 145cm.

Nogen der har gode tips hvor jeg kan finde nogen?

Mvh

Lars

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2020 kl. 20.17

Du skal nok have fat i en smed, der kan svejse den til dig. Prøv at undersøge om ikke der er en produktions skole i din kommune. De plejer at være til at snakke med. Også prismæssigt.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. maj 2020 kl. 20.37

En rosenbue bliver ikke svejset. Den bliver bukket.
Har du en cirkulær enhed med en diameter på 1,6 m, kan du bukke den selv. Jernets tykkelse angiver arbejdets omfang. Det spændende er overgangen fra bue til lodret.
Jeg har selv "bukket" mine buer over køkkenhavebedene af 6 mm tinter stål. Men da der ikke er en opret side, skal den blot stikkes ned i den ene side, og så bøjes ned og stikkes i den anden side. Altså ingen særskilt bukning af stålet.
En rosenbue skal have et lodret stykke på hver side af buen, så tykkelsen skal være større end mine buer, og måske skal buen bukkes, og bankes på plads, så den holder faconen.
Måske skal du sætte en tværtråd i overgangen fra det lodrette jern til buens begyndelse, for at holde faconen.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2020 kl. 0.37

Det var nu sådan en som jeg havde i tankerne, da jeg skrev at den skulle svejses. Ved godt der findes flere modeller..

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2020 kl. 0.42

Billede var åbenbart for stort. Prøver lige med et link

drive.google.com/open?id=1bw_8OsmzRw_0HZZSPoMuNVGusiZJ_suh

Den er 6 millimeter, det syntes jeg lyder tynd, men jeg skal ikke gøre mig klog på det område.

Redigeret af administrator 7. maj 2020 kl. 9.26.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. maj 2020 kl. 13.00

De buer der findes på linket må da ret nemt kunne bankes ud til 1,6 m i stedet for de 1,4 m , de er født med.

Nyt svar til emnet »Kan ikke finde brede rosenbue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan ikke finde brede rosenbue

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider