Forum

Vejrstation.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. maj 2020 kl. 22.53

Jeg har brug for en vejrstation.
Nogen som har erfaring/viden om området?

Den skal indeholde regnmåler (løs så det kan stå på jorden). Vind- og temperaturmåler (gerne løs) og angive vindretning og evt. hastighed.
Meget gerne med solcelle som energi.
Prisen er lidt underordnet så længe det er under 5000,-

Men der skal være lokal trådløs opkobling til computer og softwaren skal kunne indsamle og gemme samtlige data med et interval på maks. 3 timer.
Altså skal vejrstationen ikke kræve opkobling til internettet for kunne indsamle og gemme data!
Jeg vil selv kunne bestemme over hvornår, med hvem og hvilke data jeg deler med virksomheden og med andre brugere.
Det skal være tilstrækkeligt, at den er koblet til lokalnetværket.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. maj 2020 kl. 23.31

Det her er nok ikke det rigtige forum , hvad har vejrstationer at gøre med bære dygtig økologisk have brug........

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 19. maj 2020 kl. 5.14

Hvad vil du dog med en vejrstation.

Hvis det drejer sig om makroklimaet er DMI´s data da udmærkede og pålidelige også på lokalniveau.

Hvis det drejer sig om mikroklimaet, skal du nok ikke nøjs med en enkelt vejrstation, men med flere, mikroklimaet kan varierer meget inden for korte afstande. Det afhænger af mange faktorer : Terrænet hældning i forhold til verdenshjørnerne. - Jordenbundens beskaffenhed. - Fugtighedsfordhold (i forhold til grundvandet). - Vegetationens højde (træer, buske, læhegn) - Og andre lægivende ting (bygninger, veje, møller m.m.) - Og sikkert flere andre ting.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. maj 2020 kl. 7.38

@Svend
Nu er haven vel en hobby og der er nogen som har drivhuse, andre eksotiske planter og havefræser og atter andre som har vandmiljøer. Jeg er ved at vende mig til køkkenhaven skal være en hobby og afgrøderne er dyrere at dyrke end at købe økologisk.
Vand- og temperaturmåler er sådan set også det eneste væsentlige i denne sammenhæng.
Her er det vigtigt, at det er vandet som reelt rammer jorden som er det interessante og ikke hvor meget vand der kommer i 2 meters højde.
Sammen med den fordampning som sker i løbet af dagen, vil det fortælle hvor meget der skal tilføres lige præcis på min matrikkel.
Det kunne også være smart med sensorer for jordvarmen.

Men alle vejrstationer jeg har set forudsætter opkobling til producentens server, hvis dataene skal gemmes og jeg er træt af, at producenterne af digitale enheder altid vil snage i brugen af dem og dataene de indsamler ( eksempelvis robotstøvsuger, robotplæneklipper m.v.)

@Kim
Det har du da ganske ret i og selvom en regnrmåler giver et solidt fingerpeg om hvor meget vand der skal tilføres sammen med en temperaturmåler, vil den selvfølgelig aldrig "forrente" sig.
Men er der så meget der ikke gør,
Drivhuse, køkkenhave osv. ;)

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2020 kl. 8.51

Jeg kan varmt anbefale den amerikanske Davis. Utrolig stabil, efektiv, trådløs og en af de mest benyttede i hele verden. Den er placeret på mit tag og har nu kørt i ca. 4 år på solpanel. Jeg stoler mere på den end på DMI. Ca. 3000,-

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. maj 2020 kl. 19.17

@Mogens.
Har godt set på den hvordan med pc understøttelsen?
Er softwaren overskueligt?
Og så har den heller ikke seperat regnmåler som kan stilles på jorden (dem jeg har set).
Og så er den afhængig af producentens server hvis data skal læses og gemmes (så vidt jeg har forstået).
Eller tager jeg fejl?

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. maj 2020 kl. 21.19

Willy , du er godt noget forvirret angårende vejrstationer , prøv at søge her.

Lav-det-selv. dk , det er det rigtige sted , så du kan blive hjulpet videre.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. maj 2020 kl. 22.08

Willy. Der er ikke noget med pc. understøttelse. Sådan ser skærmen ud i stuen på en varm dag.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. maj 2020 kl. 7.54

@Mogens.
Det er lige dét. Jeg vil kunne gemme dataene på pc.
Som sagt kender jeg fra bl.a. anmeldelser Davis som nok, som du skriver, er den bedste vejrstation til serieøse amatører.
Der er et såkaldt Weatherlink.https://www.davisnet.dk/weatherlink-live.html der ser ud til at opfylde ønsket om kobling til lokalnetværk og valgfrit om der skal kobles til internet.
Men prisen!!
Med en vejrstation begynder det at blive lige lovligt pebret.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. maj 2020 kl. 8.00

@Svend.
Måske du skulle overveje, at springe indlæg i "Fri debat" forum over ;)
Jeg kan se, at du vist ikke helt kan følge med i hvad det drejer sig om.
Kort fortalt er det en vejrstation som kan lagre dataene uden jeg bliver en vare.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. maj 2020 kl. 12.08

Willy ....jeg har fra starten skrevet at det her hører ikke hjemme i det her forum , og det står jeg ved ,

Jeg har haft vejrstationer i de sidste ca 25 år 5 forskelige og også arbejdet med det ( DMI ) så jeg ved hvad jeg taler om.........

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 20. maj 2020 kl. 14.07

@Svend.
For mit vedkommende, er jeg ikke interesseret i at vide hvor mange vejrstationer du har haft eller hvor du har arbejdet.
Men om du ved noget om dem.
I de sidste 5- 10 år er der sket en markant udvikling og forbedring af vejrstationer til private.
F.eks. vejrstationer der kan kobles til vandingsanlæg.
I særlig grad er det relevant i ferieperioder.
Herudover vejrstationer der kan indsamle og gemme data, som kan være interessant på flere måder i forbindelse med haven.

Men jeg ved hvad jeg vil have og derfor efterlyste jeg kommentarer fra mennesker, der havde erfaringer med vejrstationer for at finde ud af, om nogen havde fundet en vejrstation der opfyldte mine ønsker.
Efter lidt korrespondance med Davis viste det sig, at de desværre heller ikke dæker mine ønsker.

Hvilke emner som høre under "Fri debat" i Forum er vanskeligt at afgøre.
Det skal vel nærmest være emner som ikke har noget med havearbejde at gøre overhovedet.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2020 kl. 22.03

Her i Havenyt kan man godt bruge meget tid på slåmaskiner, haveværktøj, rensning af fliser og reservedele til drivhuse, men ikke til en vejr station. Ulogisk.
Det er let at springe en tråd over.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 20. maj 2020 kl. 23.49

Jeg har været med her næsten lige fra starten , og niveauet har i de senere år været dratisk faldene , mange gode erfarne have og økologi personer har vendt os ryggen , der er alt for meget useriøst stof som intet har med bæredygtig have dyrkning at gøre .
Det ville nok være utroligt ligegyldigt for 99 % af brugerne her at blive blandet ind i en diskussion angående vejrstationers opsætning osv , det er der andre forums på nettet der dækker med erfarne vejrfolks råd og erfaringer , så briug dette ..................

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. maj 2020 kl. 10.28

@Svend.
Jeg har oprettet en anden tråd:
" Useriøst stof i forum "

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Riber, 22. maj 2020 kl. 13.00

RuuviTag er en fiks og stabil bette opensource sag der kan det meste af hvad du søger.
Har fungeret stabilt gennem ca to år hos mig..

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2020 kl. 9.10

@Lars
Tak for linket. Det ser jeg nærmere på.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.01

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Vejrstation.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vejrstation.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider