Forum

Useriøst stof i forum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. maj 2020 kl. 11.15

Under "Fri debat" her i Forum er der et indlæg der fremdrager at der er for meget useriøst stof i Forum.
Jeg mener ikke, at spørgsmål om f.eks. vejrstationer er useriøs og at spørgsmål som dette er passende placeret under "Fri debat".
Men jeg er enig med Svend i, at niveauet ofte daler i trådene.
Det tilskriver jeg dog ikke emnerne som tages op.
Men manglende stringent håndtering af kategorierne såvel som i trådene.
Ofte er spørgsmål placeret under forkert kategori og ikke mindst - og nok især - kommer der ofte bidrag i trådene som reelt ikke er noget svar på hvad der spørges om.

Svar i mange tråde havner regelmæssigt i debatter om overordnede problemstillinger om økologi, bæredygtigt landbrug m.v.
Dette er både ærgerligt for den som stiller spørgsmålet såvel som for dem som svare specifikt på spørgsmålet.
(Jeg selv kan også falde i den grøft).

En mere stringent adfærd, vil kunne løfte niveauet og bibeholde interessen for Forum der trods alt har en guldgrube af værdifulde spørgsmål og svar.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. maj 2020 kl. 11.20

!! I virkeligheden burde denne tråd være placeret under " Ris og Ros ". Men sådan er det nogen gange når ting skal gå hurtigt og der ikke kan rettes i det.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2020 kl. 11.50

Hvis det er mit indlæg du hen tyder til er det yderst relevant hertil. Det handler netop om at regeringen har stemt imod det forslag om at forbyde roundup i private haver. 50.000 underskrifter er der indsamlet og ligemeget har det hjulpet og det er selvom flere professore advare dem om at stemme i mod. Så hvis ikke det er relevant ved jeg snart ikke.

Ellers har du delvis ret i at vi bevæger ofte lang væk fra emnerne ligesom nogle prøver at holde liv i havenyt ved at fabrikere en masse spørgsmål, som vedkommende kunne finde svar på ved bl. a at Google sig frem til svarene.eller gå i bøgerne, ligesom vi andre også må. Det er trods alt ikke alt vi ved... Andre emner kan diskuteres somf. eks om en robot plæneklippere er relevant i en økologisk have. Selv mener jeg det ikke, men hvis nogle vil diskutere dette emne er det i orden med mig.. Det hidser mig ikke op..

Dette gælder i øvrigt også for mange af de nye, der søger svar herinde, at hvis man gad bruge lidt tid på sit emne kunne man hurtigt finde et svar. Så behøver vi, der svare dem, ikke sidde og gentage os selv. Jeg tror det også er derfor at vi som sidder tilbage lidt har mistet gejsten med tiden.

Men nok om det. På Facebook, hvor der ligeledes er en gruppe omhandlede økologi og hvor de gamle garvede haveentusiaster stadig sidder sker der hellere ikke alverden. Det er også emner, som for mig er total ligegyldige og ikke har det fjerneste med økologisk dyrkning af haven at gøre, men mere noget propaganda lignende noget, der handler om at gøre opmærksom på hvor forfærdelig en verden vi lever i. Hvilket nok også er holdningen hos mange "fuldblods økologer". Så jeg forstår godt hvorfor at der med tiden er opstået en masse nye grupper her med tiden.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. maj 2020 kl. 14.29

@Søren.
Næ. Det handler overhovedet ikke om dit indlæg.
Under "Fri debat" mener jeg der skal være vide rammer.
Mere om trådene under f.eks. "Køkkenhave", "Prydhave" m.f. der har det med at køre helt af sporet nogen gange og kompetente svar risikere at drukne i kommentarer som ikke er svar på spørgsmålet.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2020 kl. 17.21

Ok så er jeg mere roligt:-).. Men det at komme med et godt oplæg er ved at være en kunstart, som virkelig få formoder og det er hellere ikke så mærkeligt for hvor dælen skulle vi have lært det henne. Lidt ligesom at kunne komme med et godt svar. Det sidste afhænger også af hvor lang tid man gider og sætte sig ned og formulere sig og det er kun få der takker for det. Rigtig mange af de nye spørger herinde glemmer at det vi bruger tid på er frivilligt arbejde og hvis man så ikke gider at tilbagemelde at man i det meste har læst svaret føler jeg det lidt som spildt arbejde. Derfor bliver svarene ofte kort og måske ikke så fyldegørende som de burde have været..

Facebook giver dig hurtigt svaret for her får du som regel en kommentar eller like på det du skriver.
Herinde er det svært at forholde sig til det hvor mange, der ser det skrevet. Jeg kunne i øvrigt godt tænke mig at vide hvor mange nye, der læser havenyts artikler og svar på spørgsmålene.. Det tror jeg desværre ikke ret mange gør mere
Med andre ord så tror jeg desværre at havenyt har talte dage. Jeg kan ikke se hvad der med tiden kan vedholde det....

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. maj 2020 kl. 17.49

Der er stadig nogen, der har brug for dit svar.
Og du bliver klogere af at gennemtænke svaret, og måske oven i købet kontrollere, om du husker rigtigt.

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. maj 2020 kl. 19.19

Hel enig, Lars..

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. maj 2020 kl. 11.20

Vi har alle forskellige forudsætninger for at spørge og svare. Det er mangfoldigheden, der gør forum interessant. Hvor står det skrevet at man kun må spørge og svare "lødigt" i enhver kategori. Hvad har kategorien "Vindueskarmen" strengt taget at gøre med økologi, når det ikke just drejer sig om f. Eks såning i vindueskarmen at gøre. Tror næppe at der er nogen, der opfatter kategorien bogstavelig, men at den omfatter alle spørgsmål om planter, købt som økologiske eller ej.
Tiderne har ændret sig og HAVENYTS brugere også. Eliten af de gamle brugere burde måske have en kategori for sig selv, for det er næppe dem, der kommer til at holde liv i forummet.
Jeg hører til de "skæve" brugere, ingen tvivl om det i de GAMLES øjne.
Ingeborg

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. maj 2020 kl. 1.38

Nu har jeg været på diverse fora, nærmest siden internettet kom til Danmark, og før den tid på Fidonet. Jeg har desværre også været moderator på et af de mest brugte faglige net i DK. Desværre fordi:
Når man modererer med hård hånd, så forsvinder folk- og så dør forummet!

I dag findes det forum, jeg var med til at slå ihjel- endnu. Men det er mere sådan fordi, journalister og unge mennesker med spørgeskemaer, får dette forum som første hit på søgninger. Der er altså ikke mere 60.000 brugere mere, der er vel 600 aktive tilbage. Og der er fx højst 6, der svarer tilbage. Oftest færrer.

Det kan da godt være, at det er super irriterende, at havenyt på samme måde dukker op, når man laver en søgning. Jeg var da ret længe om at finde ud af, at det er et "ØKOLOGISK" forum.

Men så må man vel lave det sådan, at man er medlem af den der økoforening- for at kunne skrive og svare. (Og så vil det dø!)

God fornøjelse med det, forresten! Moderation skal foregå med en blød hånd, den hårde hånd skal forbeholdes reklamer. Ellers kom der aldrig nye brugere ind, og som ny bruger skriver man i det mest sete forum. Ellers får man ikke svar hurtigt.

I ejer jo ikke fora- medmindre I vil jage folk væk. Og så kan I jo sidde og skrive til hinanden i Jeres Ekkorum. Som man råber i skoven, får man svar.

Mvh
Tine- fhv moderator for en meget brugt site. Folk brokkede sig ufatteligt meget over forkerte indlæg. Men de brokkede sig uendeligt meget mere over moderationen, når indlæg blev flyttet/slettet!

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2020 kl. 9.40

@Tine
Du har delvis ret.
Kvaliteten ved dette Forum er i høj grad, at det er et åbent forum.
Men det indebære en særlig aktiv stringent indsats fra moderatoren og velafgrænsede kategorier.
Som det fremgår ovenfor, er der ofte tale om samme spørgsmål der dukket op igen og igen, selvom der allerede er svaret fyldestgørende.
En anden ting er debat i tråde havner i en debat om landbrug selvom det er et haveforum.
En tredie er forholdet ml. økologi og bæredygtighed og, at økologi ikke altid er bæredygtigt.

Der er en rigtig god søgefunktion i Havenyt.
Problemet er trådene i Forum som måske indeholder 35 indlæg hvor kun 2- 3 er egentlige svar på sprøgsmålet.
Det ser ud som det er et moderne fænomen der med stigende effekt er opstået i de senere år.

Det forringer søgefunktionen og netop dét er alvorligt for et Forum som Havenyt's.

Jeg mener at diskussionerne om økologi er ekstremt vigtige for holde liv i grundlaget og for udvikle det og de derfor også er relevante her.
Ser jeg på de seneste år, hvor jeg har været med, så ser det unægtelig ud til, at der efterhånden mangler kategorier som f.eks. kan være Politik kategori hvor alt der handler om bl.a. lovgivning, landbrug osv. kunne få udfoldelsesmuligheder.

Men samtidig vil jeg da også påpege at det er mit indtryk, at der var bedre styr på Forum da Karna Maj var moderator/redaktør.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. maj 2020 kl. 10.46

Jeg synes egentlig at der har været langt mindre tendens til at trådende løber langt ud af et useriøst sidespor de seneste måneder.

Det kan godt være at meget er placeret forkert, men det opdager jeg ikke for jeg ser på forum forsiden hvor kategorierne slet ikke fremgår. Det kunne man evt. ændre så blev som på f.eks. lav-det-selv.dk

Det største problem for havenyt, synes jeg, er at man ikke evner at rekruttere nye aktive medlemmer. Den problematik ville jeg have meget travlt med at analysere hvis jeg havde ansvaret for forummet.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. maj 2020 kl. 11.09

Jeg har aldrig forstået, hvorfor man i forummets titel ikke anvender ordet økologi. Er der mon en bagtanke?

For min part loggede jeg ind på HAVENYT, FØR JEG VAR ØKOLOGISK BEVIDST, men er blevet det netop gennem HAVENYT.

HARDCORE brugere af dette forum beklager sig over at der er mere
Yellow Press over forummet, men det har den digitale udvikling i seneste årtier jo bragt med sig. Jeg tror næppe at dette Forum vil være det samme om et årti.

Jeg synes ikke om at man skal nedvurdere nye brugere, men derimod give dem mod på økologisk dyrkning. Det sker ikke på een gang, men trinvis, spadestik for spadestik, selvom det også er yt.

Hver gang jeg læser om hvordan økologi indebærer brug af kilometervis af fiberdug og net produceret af plastic , samt anlæg til vanding og opvarmning, strejfer den tanke mig, at jeg opfatter økologisk = naturens præmisser. (Inklusive mit forbrug af genbrugs plasticspande).

God weekend med masser af regn. Vi fik 30 mm i går.
Ingeborg

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. maj 2020 kl. 19.48

Hej Ingeborg Hansen

Jeg har ikke rigtig fulgt med i denne debattråd, så jeg ved ikke, hvad der stemples som useriøst og orker nok heller ikke at finde ud af det ;-)

Men du har en pointe: Heller ikke jeg vidste, at dette var et økologisk forum, da jeg besøgte siden de første mange gange. Og så kan folk nok så meget hævde, at det er svært at undgå at vide det, når det nu står øverst på siden, at det er et økologisk forum!

MEN … de første gange, folk besøger siden, har de vel et eller andet problem, de skal have løst, eller måske søger de bare information. Og det er det, de er fokuserede på, og så orker de ikke lige at læse betingelser og regler og alt muligt andet. Sådan var det i hvert fald for mig.

Jeg var vel halvvejs økolog, da jeg besøgte siden første gang – i den forstand at jeg selvfølgelig genbrugte det grønne affald og afklip fra haven og selvfølgelig ikke brugte gift. Men jeg kunne godt finde på at bruge kunstgødning. Og når jeg spurgte her i forum, hvad der var galt med kunstgødning, udløste det en voldsom, langvarig og hidsig diskussion, men svar på mit spørgsmål kom der ikke!

Jeg har senere fundet svaret – men ikke i dette forum ;-)

Jeg vil tro, at de fleste, der dumper ind her første gang heller ikke lige er klar over, at det er et økologisk forum. Om man skal skilte mere med det, ved jeg ikke, for det står der jo. Men Ingeborg Hansen, du har fuldstændig ret: Man skal behandle nye brugere pænt.

M.v.h.

Doris Møller

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2020 kl. 21.25

Man skal nu kun læse til betingelse nr. 1, for at få at vide, at dette er et økologisk forum. Der skete nogle forandringer for et år eller to siden, og det kan godt være, at det ikke var tydeligt, at vi er økologer.
Men webmaster kan jo overveje, om overskriften og velkomsthilsenen kan suppleres med mere fokus på økologi.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. maj 2020 kl. 22.56

Som Claus, ser jeg heller ikke, hvilke emnegrupper indlæg er lagt under - jeg følger med i dem alle, men kommenterer kun, hvis jeg mener at jeg har noget af interesse for andre.

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. maj 2020 kl. 23.15

@
Idag oprettes der ikke så mange tråde, som for nogle år siden da jeg startede og jeg logger heller ikke idag på en bestemt tråd.
Det gjorde jeg dengang, hvor alene køkkenhave kunne have 15- 20 nye tråde i løbet af en enkelt dag.

Det er indlysende, at der ikke oprettes så mange tråde idag som dengang.
Heldigvis er der masser af de spørgsmål haveejere har, som allerede er besvaret i trådene og popper op, når der søges v.h.a. f.eks. Google el. v.h.a. Havenyts søgefunktion.

Men stadig er der masser tråde der oprettes og jeg mener, der skal en mere nidkær justits som indlæg består af svar på spørgsmålet ( med undtagelse af Fri Debat).

Det er vist ikke forbigået nogens opmærksomhed, at indholdet i tråde regelmæssigt havner langt væk fra spørgsmålet.
I bl.a. de tilfælde, er kan det være nærliggende at standse udviklingen i tråden og henvise til relevant kategori.
Også når søgefunktionen anvendes, kan kategorier være relevante.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. maj 2020 kl. 8.20

Jeg har lige prøvet at google " formering af tulipaner" og syntes af forhåndsoplysningerne fra webstedet HAVENYT var de mest relevante.
Jeg kom straks til emnet og kunne uden at være medlem af HAVENYT læse svar på mit spørgsmål.
Så læste jeg videre www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/.
Og i den lange beskrivelse læste jeg kun ordene MILJØVENLIGT havebrug. Senere at siden var drevet af foreningen for økologisk havebrug.......OG AT MAN SKAL OVERHOLDE REGLER FOR BRUG AF HAVENYT. ....
Ok, men hvad betyder det i grunden? Hvis jeg googler "GRØNNE BUKSER", får jeg en del forslag til GRØNNE BUKSER. klikker jeg ind på et bestemt par bukser, og opretter mig som bruger til det site, der repræsenterer de grønne bukser, forpligter jeg mig jo ikke til udelukkende at købe grønne bukser i det firma!

Ovennævnte er et eksempel,på, hvordan vi bruger søgninger på nettet i dag. Ordet ØKOLOGI er ikke det ord der er fremhævet mest i betingelserne for at oprette sig som bruger. Derimod er ordet MILJØVENLIG brugt og det tolkes forskelligt.

Jeg er selv blevet "omvendt" gennem mit medlemskab af HAVENYT, og det er ikke sket ved at nogen har gogget mig i hovedet med en spade. Det ville have skræmt mig langt væk, og jeg har ikke droppet kunstgødningen til græsplænen fra den ene dag til den anden.
Prøv selv at google et problem med noget botanisk og se om i lander på noget, der siger ØKOLOGISK i HAVENYT.
Det er sådan man bruger google søgninger i dag.
Ingeborg

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 24. maj 2020 kl. 11.30

Jeg læser med på havenyt stort set hver dag, og selvom jeg sjældent kommenterer, fordi andre kan svare bedre end mig, har jeg lært rigtig meget her - også af de ‘useriøse’ spørgsmål.

Problemet med at folk spørger om noget, som der er blevet svaret på mange gange før, kan til dels skyldes, at den udemærkede søgefunktion er meget svær at finde, hvis du læser på telefon. Den ligger helt nede i bunden af siden, og man skal næsten vide, at den er der for at finde den. Så et forslag kan være, at rykke den op øverst.

Og tak til alle jer garvede folk, som tager jer tid til at svare og kommentere og dele ud af jeres viden.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. maj 2020 kl. 12.26

@Iben
Præcis er det nemlig også smartphones og andre ting som Tablets, der er til forskel fra for 10-15 år siden, hvor folk læste på en PC med en meget større skærm.
Noget andet er at man jo skal formulere sit spørgsmål, så det kan findes med søgefunktionen. Jeg har da svært ved at finde tilbage til mine egne spørgsmål, fordi jeg ikke lige husker, hvordan jeg formulerede overskriften.
Vi kunne nok allesammen ønske os en nyere udgave af Havenyt, eventuelt sådan som hos "Lavdetselv", men det er der åbenbart ikke penge til og vi må være glade for det, sådan som det er.
Men...... er vi faste brugere ikke indstillet på at skulle betale et lille årligt beløb for at få en bedre og nyere Webside? :-)
Dermed får man jo ikke nye brugere - eller hvad?
Ingeborg

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. maj 2020 kl. 12.38

Det er nærliggende at melde sig ind i Praktisk Økologi.

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2020 kl. 10.23

@Lars Holt
Det er da utopisk at tro at folk der har googlet sig frem til HAVENYT for at finde ud af, hvorfor deres blomster hænger med hovedet, af den grund melder sig ind i Praktisk Økologi.
Jeg giver et årligt bidrag, når der opfordres til det, men det er så det.
Ingeborg

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. maj 2020 kl. 11.09

Det var et svar på din opfordring om at yde økonomisk støtte.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.44

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Useriøst stof i forum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Useriøst stof i forum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider