Forum

Vi køber økologi som aldrig før.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. maj 2020 kl. 23.47

Salget af økologiske varer er steget meget efter at vi har været isoleret

www.avisen.dk/vi-koeber-oekologisk-som-aldrig-foer_600397.aspx

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. maj 2020 kl. 9.20

Der er sikkert flere årsager til at vi køber mere økologisk. I vores køkken har vi længe satset på økologisk frugt og grøntsager. Men... uanset at det er økologisk, har vi i coronatiden og også før altid satses på afgrøder, der kunne skrælles eller koges.
Her i Coronatiden har vi dog ikke haft den mindste lyst til varer fra italien og Spanien. ( jeg ved godt at virus sikkert ikke overlever så længe uden levende vært).
Det der tidligere har afskrækket mig er de dårlige bo og Hygiejneforhold der er etablerede for sæsonbetinget arbejdskraft fra sydlige lande.
Jeg kunne ikke drømme om at putte hindbær og andre manuelt plukkede bær i munden. Så undværer jeg hellere. Hvor meget tid er der mon afsat til toiletbesøg og håndvask på kæmpemarkerne?
Ingeborg

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anneke Henriette, 25. maj 2020 kl. 15.51

På trods af det faktum, at frugt og grøntsager har utallige nyttige egenskaber, er betingelserne for deres dyrkning faktisk ikke særlig gunstige på grund af det forurenede miljø. Vi har brug for frugt og grøntsager for at opretholde et godt helbred. Når alt kommer til alt indeholder disse produkter mange næringsstoffer, der hjælper vores kroppe med at fungere korrekt. Derudover styrker frugt og grønsager immunforsvaret, som igen beskytter kroppen mod sygdomme. En anden god måde at rense frugter og grøntsager fra bakterier på er at blødgøre dem i vand med tilsætning af fem dråber teketræolie. Herefter tørres produkterne tørre.
Jeg arbejder som tekstforfatter, men undersøger ofte sundhedsspørgsmål, ikke kun flora.

Redigeret af administrator 26. maj 2020 kl. 8.20. Reklamelink til egen hjemmeside er ikke tilladt i forummet, og er derfor fjernet af redaktøren.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. maj 2020 kl. 17.47

Tak for underholdningen - :-D

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. maj 2020 kl. 19.16

Jeg læste lige på theguuardian, at Tesco (en stor supermarkedskæde), for første gang i over 40 årkunne sælge hvide æg (fra fritgående høns) direkte til forbrugerne. Problemet her var, at de hvide æg er mediumsized, hvor de brune er større. Og så tror forbrugerne, at brune æg er sundere.

I ved: "Brune Landæg- rigtige æg! Fra Landet!". (Selvom de hønseracer kan være mere besværlige- og fx klumpe, så de maser hinanden ihjel!)

De hvide har hidtil været forbeholdt restauranter (McD!) og industriproduktionen, men nu har de almindelige forbrugere i UK fået øjnene op for dem (efter diverse hamstring mm).
Forbrugerne må iøvrigt også nu svælge i gourmetkartofler- igen Tesco kan ikke sælge dem videre i produkstionsledet.

Man kan da håbe, det varer ved- så folk opdager kvalitet og smag- koster lidt mere. (Personligt får jeg dårlige produktions-/og dårlige dyreforhold galt i halsen!).

Teaktræolie? Nej tak! Men det er fint nok til møbler/terrassebrædder og sådan noget.

Og mener du tea-træolie- så endnu mere nej tak! Tea-treeoil er stærkt allergifrakaldende, og det er mig bekendt IKKE egnet mod lus, fodsvamp - eller dårlig ånde. Eller hvad, det nu er vidundermiddel imod.

Eller til at rense noget som helst i, som man vil indtage/være i hudkontakt med. Man kunne sikkert ligeså godt bruge "Fransk Terpentin"/Vegetabilsk terpentin. Eller Arsenik (et rent naturprodukt- oh yeah!).

Alle æteriske olier kan fremkalde allergi, jeg synes nu, de kunstige (og de der #¤%&! "Duftlys" er de værste). AAAAAtjuu uuuh!

Det næste bliver vel, at man skal skylle sine grønsager (og kød) i Klorin- evt injicerere det, vide Trump- er det jo en ren mulig vidunderkur..! (Bleach er på engelsk cirka Klorin).

Ja, grønsager og planter vokser i ulækker snavset jord, der myldrer med bakterier, svampe og andet godt. Det er ligesom fidusen- ellers kunne man jo bestråle hele møget med lavradioaktivt materiale. Så er det da STERILT.

Tea-tree-oil- kan rense forurenet jord. Ja man skal læse meget vrøvl før øjnene falder ud/hjernen nedsmelter.

For... Himlens skyld- lærer de der mennesker intet om kemi og biologi i skolen?!

Mvh
Tine

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. maj 2020 kl. 19.36

Ingeborg: Det er Norovirus, der smitter via håndplukkede bær (de bør koges op) og dårlige toiletforhold/håndhygiejne. Det vi hos os kalder "roskildesyge", hvor man får dårlig mave og kaster op. Og helst skal opbevares i det lille rum med WC og håndvask.

Norovirus smitter også via buffét-er på restauranter. Det har ikke noget med Coronavirus at gøre, men er man immunsvækket, kan det slå folk ihjel også.

Jeg spiser stadig rå grønsager, men så er de renset godt af. Dog kun med vand. Jeg tror ikke det der tea-tree-oil, kan gøre det! ;-)

Mvh
Tine

6 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.43

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. maj 2020 kl. 19.51

Hvad, er den første måde egentlig at rengøre grønsager og frugt på så?
Der nævnes kun den anden...

Mvh
Tine- det må være blegemiddel!

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. maj 2020 kl. 19.53

indlæg 6 rapporteret

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. maj 2020 kl. 19.57

og for resten også alle de andre indlæg af samme ihærdige person er rapporteret

10 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.01

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Vi køber økologi som aldrig før.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vi køber økologi som aldrig før.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider