Forum

Misdannede frugtanlæg og planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. maj 2020 kl. 12.59

Jeg har købt mine tulipanløg hos et anerkendt firma i Holland. Derfor er jeg noget forbavset over at mindst 20 % af blomsterne . viser misdannede frugtanlæg. Jeg købte 100 af denne slags og gad derfor vide om avlerne har manipuleret generne for netop disse løg? Ser avlerne mon nogensinde blomsterne i dette stadie og bør jeg sende billederne til dem?
Ingeborg

1 af 7 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.50

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. maj 2020 kl. 21.30

Det er faktisk ikke ualmindeligt ved dyrkede planter, at de har fx 3-6 dobling af deres kromosomer (arveanlæg). Det betyder at planten ofte har en meget større og flottere blomst, men at den ikke kan frøformere sig fordi, dette betyder, at den ikke kan lave "normale" frøanlæg- eller kan formere sig med uens kromosomtal.
(At de under meisoen danner kønsceller med "forkert" antal kromosomer, de kan ikke lave en efterfølende "normal" meiose (hvor cellerne fordobler sig og planten vokser- og laver normale anlæg for formerering).

Det betyder jo heller ikke noget for planterne, når de har os mennesker til at formere dem vegetativt.
Den mest succésfulde plante i verden- er en frøløs- banan!
Men, den er på retur, da den let bliver angrebet af en svampeart.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. maj 2020 kl. 21.43

Ja, de er genmanipuleret, ganske som langt de fleste domesticerede planter/dyr er: Ved selektion. Mennesker udvælger, hvad de vil dyrke (og som er salgbart).

Hvis du læser engelsk, kan jeg anbefale Carl Zimmer: "She has got her mothers laugh". De første kapitler handler om planteavl, men bogen er god at lære af- også om mennesker (og eugenik).

Mvh
Tine

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. maj 2020 kl. 22.30

Hej Ingeborg. Tulipaner er vegetativt formeret. Derfor burde dine tulipaner af samme sort være genetisk ens (med et par forbehold som næppe er forklaringen).
Jeg tror nærmere at det noget sygdom eller en stresspåvirkning. Af sygdomme kommer jeg til at tænke på virus som godt kan give sådan nogle misdannelser uden man kan se noget på overfladen (det kan man som regel ved svampesygdomme).
En stresspåvirkning kunne evt. være frost på et eller andet kritisk tidspunkt i udviklingen.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2020 kl. 0.00

Nu er min viden om tulipan dyrkning yderst begrænset, at det eneste jeg ved er at de, som Claus skriver, bliver vegetativ formeret, dvs v. h. a sideløg. Claus skriver også at det muligvis kunne være en virus, der var skyld i at dine tulipaner har misvækst. Det samme kender man fra de tulipaner, der kaldes papegøje tulipaner og som giver de sjove krøllede kronblad. Så jeg tror at avleren måske bevist har avlet virusset ind for at sikre at der ikke sker en videreudvikling af hans løg. Hvilket må være en forklaring.
Jeg ved selvfølgelig ikke om der er tale om fysiologiske forhold, såsom stress pga den varme vinter vi har haft sidste år...

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. maj 2020 kl. 0.25

Har rapporteret "Alissica" som vist må have forvildet sig ind i det forkerte forum.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. maj 2020 kl. 23.13

Jeg har nu kontaktet firmaet, hvor jeg har købt løgene og de vil studere mine billeder, og har forlods tilbudt en erstatning. Jeg er spændt på, hvad de siger. Egentlig er jeg jo ikke utilfreds med tulipanerne, som jeg har kunnet følge tæt på, fordi de står i spande på terassen. Jeg har dog lært lidt om farveskift i løbet af blomstringen
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Misdannede frugtanlæg og planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Misdannede frugtanlæg og planter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider