Forum

Kan man forveksle skvalderkål?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sandra Pedersen, 25. maj 2020 kl. 21.04

Hej alle 😊
Jeg har lige overtaget en kolonihave, fyldt med skvalderkål. Tror jeg. Flere har fortalt mig at det er skvalderkål. Jeg kunne godt tænke mig at bruge det til madlavning. Men har hørt om en der blev indlagt fordi hun havde forvekslet skvalderkål med en anden plante, og så blev hun forgiftet. Så mit spørgsmål til alle jer er: Findes der en plante der kan forveksles med skvalderkål? Jeg tør ikke spise det før jeg er helt sikker.
Mange tak 😊
Sandra

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. maj 2020 kl. 21.11

Jeg kender ikke noget der kan forveksles med skvalderkål. Ramsløg kan man derimod gå fejl af. Måske er det det du har hørt? Du kan jo lægge et foto af planten op.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2020 kl. 22.27

Skvalderkål er for store til at spise rå nu. Med mindre du har små nye friske skud?

Om de store blade kan spises tilberedt nu ved jeg ikke, men har en vag erindring om en fælt smagende stuvning med velvokne skvalderkål.
vildmad.dk/dk/ravarer/skvalderkal-uni

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. maj 2020 kl. 23.48

Tænker du på om der var andre skærmplanter, som skvalderkål kunne forveksles med? .
Så vil jeg sige at det skal du ikke frygte. Hundepersille og skarntyde, som også er skærmplanter og hører til de mest giftige af dem vi har, afviger så meget fra skvalderkål at du ikke er i tvivl om at der ikke er tale om samme plante.

Nu har jeg aldrig smagt de nævnte planter, men jeg vil tro at man ville kunne smage forskel, at man straks ville kunne smage at noget var gal.

Nyt svar til emnet »Kan man forveksle skvalderkål?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kan man forveksle skvalderkål?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider