Forum

Blomsterløs rhododendron

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 26. maj 2020 kl. 10.31

På vedhæftede billede kan man se min rhododendron - som ikke har blomster. I foråret havde den fine, store skud som jeg troede, ville blive til blomster, nu er det bare blevet grønne skud.

De seneste par år har jeg ikke været her i haven på dette tidspunkt, så jeg husker ikke, om jeg har set blomster på planten, som jeg heller ikke husker, hvornår er sat.

Men der hænger stadigt et "skilt" der viser, at planten burde have gule blomster. Desværre fremgår navnet ikke af skiltet.

Der står flere mindre rhododendron ved siden af den - de ser ud til at komme med blomster, ikke mange, men nogle.

Buskene står lige ved siden af en stor bævreasp - i skovjord - men vandes ofte om sommeren, ellers ikke.

Er det manglende vand, forkert voksested eller ?

Der står i øvrigt flere rhododendron rundt omkring i haven, nogle vokser fint, andre ikke.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. maj 2020 kl. 14.00

Planten ser ud til at trives meget godt, så det kan enten have noget med gødningen at gøre, jordens pH eller lysforhold.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. maj 2020 kl. 14.17

Er det grus der ligger oven på jorden?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. maj 2020 kl. 18.28

Hvis den ikke blomster skyldes det at blomsterknopperne enten er fjernet, da mange ofte tager fejl af dem når de skal nippes, og det kan være sket i foråret sidste år, angreb af skadedyr eller at den har det for godt for så sætter den ikke blomsterknopper.

Er du sikker på at den havde knopper i foråret? Eller har det i virkeligheden bare været skud du har set?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else C. Andersen, 27. maj 2020 kl. 11.57

Til Lars H: busken får kun gødning når nogen bidrager med urin i fortyndet form (ligesom alle de andre rhodo. Den står i skovjord.

Til James F: ja, det er småsten, der ligger i hele bedet, ligesom ved de andre rhododendron der snart blomstrer, så vidt jeg kan se. Desuden ligger der gamle grangrene inde under buskene - det skulle gavne har jeg læst.

Til Søren D: Kan den have det for godt? Det lyder utroligt - men nu du spørger kommer jeg i tvivl om jeg fjernede noget tidligere i år fordi jeg troede, det ikke skulle være der. Ak ja, man må lære så længe man lever.
Tak for alle svar.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 29. maj 2020 kl. 17.48

Rhododendron vil gerne have en løs/luftig jord at gro i. Stendækket er vist ikke optimale forhold ... (komprimerer.)
Ja, nåle og grangrene er en god idé, de giver sur og luftig jord.

Nyt svar til emnet »Blomsterløs rhododendron«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Blomsterløs rhododendron

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider